GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEREFORMEERDE KERKEN.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te: Ede: H. Post te Ambt-Vollenhove. Hilversum: H. v. d. Elskamp te Groningen. Hindeloopen: Cand. C. Jansen te Doorn.

Bedankt voor: Oudshoorn: E. T. v. d. Born te Oud-Loosdrecht.

Intrede te: Bolnes: Cand. H. Volten. Tekst: Joh. 13: la.

Afscheid van: uidland: . W. J. van Lummel. Tekst: salm 77:12 (1 Maart).

Ambtsjubileum Ds W. Maan. Heden herdenkt Ds W. Maan, emeritus-predikant van de Geref. Kerk van Ixienen-Vreeland, zijn 55-jarig ambtsjubileum. Op 3 Maart 1878 deed hij, na zijn opleiding te Zetten en te Utrecht ontvangen te hebben, als candidaat zijn intrede bij de Herv. Gemeente van Zuilichem. In 1881 ging het naar Bleskensgraaf. Vandaar in 1886 naar Augustinusga, waar hij met dé" Doleantie medeging. In 1892 vertrok hij naar Vreeland, waar hij op 27 April 1913 eervol emeritaat verkreeg. Sindsdien woont Ds Maan in Alphen a. d. Rijn, Emmalaan. Ds Maan, die nu reeds de tachtig gepasseerd is, verheugt zich nog in een goede gezondheid. Zijn geheugen laat nog niets te wenschen over. Hij geniet in hooge mate door zijn eenvoud en oprechtheid de sympathie van allen, die hem kennen. Zijn belangstelling in ons kerkelijk leven is ook nog zeer groot.

God spaarde voor Ds Maan ook nog zijn echtgenoote, een dubbel voorrecht! Zelfs mag hij zijn achterkleinkinderen zien in een kring van een groot en gaaf familieleven.

Candidaten tot den Heiligen Dienst. De heer J. L. Koole, candidaat aan de Theol. School te Kampen, verzoekt ons mede te deelen, dat hij binnen eenige dagen zijn verblijf in het buitenland hoopt te beëindigen, en dan de Gereformeerde Kerken gaarne des Zondags zal dienen, en een eventueel beroep in overweging zal nemen. Zijn adres is: Arnhemv v. Law. v. Pabststraat 24.

— Door de classis Sneek der Geref. Kerken is praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer A. Mollema te Scharnegoutum, cand. aan de Theol. School. Candidaat Mollema zal gaarne des Zondags de kerken dienen en een eventueel beroep terstond in overweging nemerL

Geestelijke opwekking in de Oekraïne. Vraag naar den Heidelberger Catechismus.

Ds F. Dresselhuis, Geref. Predikant te Oldeboorn, schrijft ons: Dat er in de laatste jaren in de Oekraïne (hier denken we meer in het bijzonder aan Poote/i-Oekraine: Galicië en Wolhynië) een geestelijke opwekking gaande is, mag als bekend worden verondersteld. In de jaren voor den oorlog werd er reeds een begeerte openbaar naar het Woord Gods, dat in de Grieksch-Katholieke Kerk al te veel onder dooden vormendienst bedekt bleef. Na den oorlog heeft deze geestelijke opwaking zich onder Gods zegen en onder medewerking van Amerikaansche Presbyterianen, verder voortgezet.

Op het oogenblik vallen er binnen deze beweging, die oorspronkelijk een meer Presbyteriaansch (Gereformeerd) karakter droeg, twee takken op te merken: een Luthersche-en een Gereformeerde. Pogingen om de eenheid der beweging te handhaven, zooals die o.a. door den Wereldbond der kerken op zijn vergadering verleden jaar te Stockholm ondernomen werden, zijn

mislukt. Namens het „Verbond voor Inwendige Zending in Polen" werd toch in Augustus 1932 aan een Gereformeerd evangelist voor zijn arbeid in Wolhynië (een deel van de Oekraïne) de eisch gesteld, dat alleen de Luthersche kerk als zendende kerk in aanmerking komen kon en dat haar catechismus, eeredienst en avondmaalsleer gevolgd moesten worden. Door de gezamenlijke Gereformeerde evangelisten werd in September daarop geantwoord : „Om de wille van het evangelie en om onzes Gods wil kunnen wij daarop niet ingaan. Wanneer de arbeid in Wolhynië werkelijk confessioneel moet zijn, dan kan naar onze diepste overtuiging alleen de Gereformeerde leer en de Gereformeerde wijze van eeredienst in aanmerking komen. Verscheidene evangelische richtingen in de Oekraine, die uit het volk zelf zijn opgekomen, bevestigen dat het duidelijkst".

Daarmee was het uiteengaan in een Luthersche-en een Hervormde of Gereformeerde tak een voldongen feit. De Gereformeerden hebben toen aansluiting gezocht en verkregen bij de Gereformeerde Kerk in Polen.

Deze beide bewegingen in de Oekraine dienen nu gesteund: De Luthersche tak wordt uitnemend geholpen door den Lutherschen Wereldbond. De ondersteuning van den Gereformeerden tak laat ecliter nog te wenschen over. Tot dusver werd er geholpen door Hervormden van Noord-Amerika en Zwitserland, maar meerdere en geregelde steun is dringend noodzakelijk! De „Reformierte Bund" voor Duitschland heeft zich den nood der Oekrainsche broeders thans ook ter harte genomen. Het moderamen (waarin o.a. zitting hebben Prof. Lang, Dr Kolfhaus, Dr Hesse en Pastor Langenohl) heeft richtlijnen uitgestippeld, welke kunnen dienen om de beweging in juiste banen te leiden; in zijn Theologische School te Elberfeld heeft de Bond een Oelcrainsch student opgenomen; ook neemt Dr Kolfhaus te Vlotho gaarne giften voor hen in ontvangst.

Hulp van Gereformeerden in andere landen is echter dringend geboden. In een uitvoerig artikel in de „Reformierte Kirchenzeitung" van 8 Januari 1933, waaraan al de gegevens van dezen oproep ontleend zijn, wekt Dr Hesse uit Elberfeld daartoe op; en het is op verzoek van den „Reformierten Bund voor Duitschland", dat wij deze opwekking aan de Nederlandsche Hervormden, Gereformeerden, Christelijk-en Oud-Gereformeerden doorgeven. Hier is een taak voor ons! De geestelijke nood der Oekrainsche broeders is groot. Allereerst hebben zij gebrek aan arbeidskrachten: Er zijn in West-Oekraine (Galicië) thans 24 georganiseerde Gereformeerde kerken, terwijl er op 70 plaatsen Gereformeerde kernen worden gevonden. Voor de bearbeiding hiervan zijn er slechts vier predikanten (door Zwitserland en Amerika gesteund), drie evangelisten en vier helpers, die echter tevens ook nog een beroep uitoefenen. Van een geregelde béarbeiding kan alzoo geen sprake wezen, waardoor het gevaar dreigt, dat allerlei secten: Adventisten en zoogenaamde Ernstige Bijbelvorschers hun slag gaan slaan. In dit gebrek aan arbeiders predikanten, evangelisten en onderwijzers, kunnen wij helpen door Oekrainsche studenten in hun studie te helpen, en ook door onderwijzers, die pas uit de Grieksch-Katholieke kerk zijn overgekomen, met ons Christelijk onderwijs bekend te maken Ook zou een Nederlandsch theoloog, van Gereformeerde confessie, er uitnemend kunnen helpen.

Duitschers worden door de Poolsche regeering niet toegelaten, terwijl Zwitserland gebrek aan predikanten heeft. In de tweede plaats is er gebrek aan boeken: een nieuwe Bijbel-uitgave in het tegenwoordige letterschrift is gewenscht, en ook vragen onze broeders om een uitgave van den Heidelbergschen Catechismus'. De vertaling, door den EIberfeldschen student Tarnawskyj (die ook gaarne — in het Duitsch — spreekbeurten in ons land vervult, met name voor studentenkringen) tot stand gebracht, is gereed, maar het geld voor het laten drukken, ontbreekt. En in de derde plaats is er gebrek aan vergaderlokalen. Op meerdere plaatsen moet men zich ontzettend behelpen, ook al, omdat flinke zalen, die alle in Grieksch-Katholieke handen zijn, aan de Evangelischen niet worden verhuurd. Dat de gemeenten, wier leden in hoofdzaak tot de geringeren behooren, anders zelf van aanpakken weten, bewijst het feit, dat zij diaconieën hebben ingesteld.

Voor den nood van deze broeders wordt nu in Nederland de hulp ingeroepen van allen, die van Gereformeerde belijdenis zijn: ervormden, Gereformeerden, Christelijk-en Oud-Gereformeerden. Weliswaar zijn de financieele zorgen ook ons niet onbekend gebleven, maar wamieer vrij de toestanden hier vergelijken met die in de Oekraine, hebben wij toch groote reden tot dankbaarheid. Ho6 heerlijk zou het zijn, wanneer de Nederlandsche broeders, die zelf zoo oimoemelijk veel aan den Heidelberger te danken hebben, de uitgave van den Catechismus in het Oekrainsch gingen mogelijk maken. Laat ons daarmee alvast beginnen! Op verzoek van den „Reformierten Bund" voor Duitschland treedt als vertrouwensman voor Nederland op schrijver dezes Ds F. Dresselhuis, Geref. Predikant te Oldeboorn, die gaarne gaven voor dit doel ontvangen zal. Zijn gironummer is:82691 (gelieve bij te voegen , , Voor de Gereformeerde beweging in de Oekraine"). Mede ontvangt hij gaarne exemplaren van de bladen, die dezen oproep plaatsen.

Ten slotte diene nog, dat Prof. Dr F. W. Grosheide, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, dezen oproep gaarne door zijn aanbevelit^ ondersteunt.

„De Zeven Provinciën" en de G. E. O. S. Met ontroering heeft ons volk kennis genomen van het

feit, dat een deel der bemanning van één onzer oorlogsschepen aan het muiten is geslagen en met het schip er van door gegaan is.

Het bracht ons tot de vraag: Hoe is dat mogelijk? Welke krachten hebben daar toch gewerkt om hoofd en hart dermate in beslag te nemen, dat men komt tot zulk een dwaze daad.

Dan weten wij op deze vraag wel een antwoord. We zeggen: „Het is de schuld van de volksmisleiders, de oproerkraaiers, de menschen, die langzaam maar zeker de volksgeest vergiftigen en met volle hand het zaad der ontevredenheid werpen in de opengelegde harten",

Aan de juistheid van dit antwoord willen we niet tornen, we achten ook die menschen aansprakelijk voor het vergoten bloed.

Maar toch is dat antwoord niet volledig! Als we hier van onvolledigheid spreken, dan is het niet onze bedoeling nu te wijzen op een regeering, die toeliet dat zulk een propaganda onder de bemanning der schepen gevoerd kon worden. Als we dat zouden doen, bleven wc nog onvolledig, We moeten verder.

Het moet ook komen tot ons als Kerk des Heeren en we hebben te vragen of deze dingen iets hebben te zeggen tot ons als Kerk des Heeren,

Als we de ontroerende klanken van dat gebeuren op ons laten inwerken, dan gevoelen we, dat wij in deze niet vrij uitgaan. Wij hebben te weinig ons ingelaten met de varensmenschen, te weinig tegenover de ongeloofspropaganda gesteld de prediking van het Evangelie van Jezus Christus. Te veel hebben wij lijdelijk toegezien en te lang leefden we in ons isolement. We hebben tot verlossing van ons varensvolk te weinig gedaan.

Nu het hoofd gebogen en beleden, dat we ook in dit opzicht schuld hebben voor God. Maar na het schuldbelijden het werk. Nu de band aan den ploeg geslagen.

Zie nu wat de Gereformeerde Evangelisatie Onder Schippers doet.

Wij moeten in de havens van Rotterdam eiken dag vechten tegen het Communisme, dat een zeer sterke propaganda voert onder ons varensvolk.

Daar werkt men met dezelfde middelen, met hetzelfde doel, daar is men bezig de zie! van ons varensvolk te vergiftigen en met succes. Eiken dag zien we hoe sterk de

macht van het Communisme is, hoe het veld wint onder de varensheden.

Laat ons niet wachten tot een ander vreesehjk feit komt. Laat U nu als Gereformeerd Christen bewegen tot hulp aan de Gereformeerde Evangehsatie Onder Schippers. Wij wachten op Uw steun. Wij smeeken om Uw hulp. Wij roepen, laat ons werk voortgaan en uitgebreid worden! Het gaat om de ziel van ons varensvolk. Om de eere Gods. Om. het vervullen van de taak, die Christus ons heeft opgedragen.

Maak ons het werk mogelijk door Uw gebed, maar ook door Uwc bijdragen. Door een abonnement op ons maandblad „G. E. O. S.", het orgaan de Gereformeerde Evangelisatie Onder Schippers, dat U de meest volledige inhchtingen geeft over het werk in de havens onder ons varensvolk.

J. VERSTEEGT, Geref. predikant, Nieuwerkerk aan den IJssel. Giro 16698.

CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERK.

Beroepen te: Baarn: L. S. den Boer te Leerdam. Enschede: J. Hovius te Nieuwe-Pekela.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Beroepen te: Den Bommel: J. Haring te Giessendam. Doornspijk: W. L. Mulder te Huizen. Cubaard; J, G. H. van Hoogstraten te Boxmeer. Den Ham en te Ooltgensplaat: J. D. Kleijne te Willige-Langerak. Maartensdijk (U.): J. J. Timmer te Ermelo. Nieuwerkerk (Z.): Cand. J. C. J. Dijkstra te Utrecht. Nijkerk op de Veluwe: S. Goverts te Gameren. Oppenhuizen c.s.: G. van Veldhuizen te Hantum.

Aangenomen naar: Heerlen-Kerkrade (toez.): M. N. W. Smit te Rottum en Stitswerd.

Bedankt voor: Franeker (toez.): D. Los te Witmarsum.

Makkum: J. F. Th. v. d. Linde te Heeg. Oudemirdum: J. van Kuiken te Exmorra.

Intrede te: idderkerk: . Ottevanger. Tekst: er. 21:8.

Afscheid van: llecom-De Steeg: . de Jong. Tekst: ebr. 13:8. Hengelo (O.): . W. J. Brümmer Tekst: atth. 6: addinxveen: . de Looze. Tekst:1 Joh. 2:18a. 10a.

Wij vernemen, dat dezer dagen bij den uitgever J. H. KJ te Kampen een bundel lijdenspreeken zal verschijnen va Dr K. Dijk, den bekenden Haagschen predikant, onder d| titel: „Op den Lijdensweg". Deze preekenbundel voor lijdensweken is de eerste van een serie van drie, die tl gemeenschappelijken titel hebben: „Christus' Heerlijkheid! Het tweede boek dezer serie: „In Zijn vleeschwording" zM tegen den Adventstijd van dit jaar het licht zien, terwi" het derde: „In Zijn verhooging", tegen Paschen 1934 D. \ van de pers zal komen. Elk boek is een opziclizelf staan geheel en zal zan ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

GEREFORMEERDE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1933

De Reformatie | 8 Pagina's