GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

BRIEF UIT AMERIKA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF UIT AMERIKA

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Reformatorische Polemiek”.

De vrijzinnigen in de Presbyteriaansche kerk hebben weer een victorie behaald. De Presbytery (classis) van Philadelphia wordt gewoonlijk als de meest orthodoxe Presbytery van heel de kerk beschouwd. Nu is echter ook deze Presbytery onder beheer van de „Auburn Affirmationists" en hun vrienden. De pas verkozen „moderator" (voorzitter) voor het volgende jaar is een „Affirmationist". Ook zijn er onderscheidene veranderingen in het reglement der Presbytery aangenomen die er op aangelegd zijn de centrale macht der „General Assembly" te verzegelen. Daarbij zijn de rechtzinnigen bijna zonder uitzondering van invloedrijke commissies verwijderd. De ijzeren hand van het centrale bureau ligt nu wel zwaar op de Presbytery.

Natuurlijk worden de ongeloovige predikanten onder dit alles steeds voortvarender in hun op­ treden. Gelijk de aanhangers der Groninger scho zich in 't midden der vorige eeuw steeds driest openbaarden, zoo gaat het nu hier met de Aftf' mationists" en hun vrienden. Menig staaltje TI' hiervan te vertellen zijn. "

Nu mocht men verwachten dat de rechtzinni»» zich onder zulke omstandigheden als een eeni" man rondom hun aangewezen leider. Dr Macheïf zouden scharen. Dan toch, zoo men dit verwachtte' zou men toonen de geschiedenis der kerk voorhi' te zien. Wat zij die den „strijd voor kerkherslel" in Nederland kennen, eigenlijk verwachten is, naar ik meen, dat de „vrienden" van Machen hem xm j» den steek zullen laten. Men herinnert zich 4 voorspelling van Ds Buylendijk in 1862 in am. woord op Ds van Toorenenbergen. Neen, zeide Ds Buytendijk, de geloovige predikanten zouden zich niet rondom hunne vervolgde medebroeders die in het kerkelijk geding voet bij stuk hielden' scharen om hen te verdedigen. „De één zou ZM. gen, het zijn heethoofden, rustverstoorders; een ander zal meenen, dat zij het anders hadden bt hooren aan te leggen; de derde, dat de üjd voor zoodanigen stap nog niet rijp is; , een vierde ai in stilte hun geloofsmoed bewonderen, maar met dat al uit wijze voorzichtigheid (!) hen aan hm lot overlaten".

Welnu zóó staan de zaken ween De Iioudins van vele „geloovige predikanten" in de Presbyteriaansche kerk in betrekking tot dingen die in de naaste toekomst moeten gebeuren, zou gemakkelijk te voorspellen zijn.

Trouwens, de geschiedenis heeft zich in dezen reeds weer herhaald. Men weet dat dank zij Groen van Prinsterers actie de Synode in 1843 zicli schijnbaar gedrongen zag zich uit te spreken op welke wijze de predikanten gehouden waren , , liel wezen en de hoofdzaak" der kerkleer aan |e nemen. Met spanning zag men uit naar wat de Synode in dezen zou besluiten. Ze was in de Itleni. Toen, op het allerkriüekste oogenblik, pas voor de vergadering der Synode, verscheen Da Costa's „Rekenschap van Gevoelens". Dit geschrift werd nu „de reddende engel" voor de Synode. Da Costa wilde geen strikt handhaven der formulieren. Hij wilde geen kerkrechtelij ken strijd. De kerlswas ^iek en moest „uitzieken". „De ontwikkeling der krankheid aan de ééne zijde en de vrije en ruime toediening van Gods Woord aan de andere zijde, dat is wat de Vaderlandsche kerk, naar Da Costa's meening, noodig heeft". (De Reformatie 20 Maart '36, p. 213. C. V.)

De actie van Groen was hierdoor lam geslagen. Da Costa's „anticonfessioneele wapenkreet" had de phalanx der rechtzinnigen verbroken. Was dit dezelfde Da Costa die een twintig jaar fce voren zijn „Bezwaren tegen den Geest der Eeuw" geschreven had? Ja het w; as dezelfde Da Costa. Het bleek nu, dat hij zijn strijd, zoo dapper op wetenschappelijk gebied gestreden, niet tot in het kerlie- Ujke wilde doorvoeren.

Van dit alles hebben we nu een parallel geval, Toen enkele jaren geleden Dr Machen Princeton Seminarj^ verliet had hij nog vele „vrienden". Ze wilden met hem „protesteeren" tegen „den geest der eeuw" in de Presbyteriaansche kerk. Sommigen hunner hebben zich op dit punt zeer verdienstelijk gemaakt. Doch hierbij kon en mocht het niet blijven. Het kerkelijk vraagstuk moest naar voren gebracht. De „General Assembly' moest gedrongen worden zich over de beleekenis van het onderteekenen der formulieren uit te spreken. Feitelijk is het weer de strijd , om „quia" en „quatenus" die nu in verband met de „Independent Board for Presbyterian Foreign Missions op de baan is gekomen. Het kerkelijk vraagstuk is eindelijk op het tapijt gebracht. En nu trelikeii zich de „vrienden" van Dr Machen terug. Op het allerkritieksle oogenblik, nu de „General Assembly" in Mei kerkrechtelijk uitspraak zal moeten doen over hen die volhouden dat de formulieren onvoorwaardelijk moeten gehandhaafd, verzaken de „vrienden" hun leider.

Natuurlijk geven ook deze „vrienden" rekenschap van hun gevoelens. De ééne zegt dat Dr Machen te voortvarend is. De ander meent dat hij, omdat hij geen predikant eener gemeente js, de practische bezwaren tegen voortvarende actie te veel uit het oog verliest. Voor een derde is M tijd van doortasten nu nog niet gekomen, terwijl een vierde meent, dat die tijd reeds lang voorbij is- Maar alle vrienden zijn het hierover eens dat ze het medisch in plaats van het juridisch principe in den kerkdijken strijd willen toepassen. Ze Jiouden van het „zieken en doorzieken". Da Costa geest heeft ook nu weer veel kwaads gedaan, t) „vrienden" houden veel van Beets die zeide : „L< 'a de Kerk staan, God laat haar ook staan Van gehoorzaamheid, ook in het kerkelijke, weten niet genoeg. ,

Gelukkig laat Dr Machen onder dit alles aen moed niet zakken. Het gevleugelde woord Calvijn: „Een hond blaft, wanneer men zyn, ™^^^ ter aanrandt; waarom dan toch ^^^J»™, ^^^' „t tot Zijne getuigen door Hem zijn gezalfd? " peaa hij ten volle. Wars van valsche synthese .wU iuj> ook in het kerkelijke, recht door zee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

BRIEF UIT AMERIKA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's