GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het Dolhuis?

Reeds meldden wij iets over liet infame schrijven van Dr G. Ch. Aalders, waarmee hij trachtte de publieke opinie in Amerilca te beïnvloedeni Prof. Greijdanus' nijvere hand heeft — naar ik vernam — reeds een artikel daartegenover gesteld en in zee gezonden.

Intusschen wreekt zich de ellendige verdoezelingspolitiek der dusgenaamde „synode" meer en meer. Het nuchtere feit is en blijft, dat de „synode" menschen uitwerpt, die de bekende formule van het „houden voor wedergeboren" niet als Woord van God willen eeren. Het is doodgewoon een woordje van een stuk of wat menschen. En wie dat als theoloog van althans eenige bekwaamheid eenmaal weet, en bovendien de kerk van Christus te zeer liefheeft, dan dat hij haar naar den afgrond van het farizeïsme' eii rabbijnendom zou sleepen door menschelijke, al te menschelijke formuletjes als Gods Woord te eeren, die vond het zijn eenvoudigen plicht NEEN te zeggen op de kategorischeO] vraag, of hij beloofde NIETS te zullen leeren dat met dit formuletje NIET TEN VOLLE in overeenstemming was.

Dit is het naakte feit. Maar de wereldsche politiek der „synode"-leiders" dringt het voortdurend op den achtergrond. Men zet breede boomen op over het VERBOND. Dat geeft lustige, verwarde, tijdwinnende debatten. Daarna kan men — want ook daarmee kan de formule samenhangen, zie Üe „procedure — H. J. Schilder"' — even lustige en tijdwinnende debatten krijgen over de SACRAMENTEN. Komt tijd, komt raad voor de schismatieke uitdrijvings- en isoleeringspolitiek. En is ook dit thema doorgezaagd, dan kan men — formule Zwolle etc. - H weer eens een paar jaar praten gaan over het KERK-begrip. De TEKST der schorsingsbullen is tegen dien tijd al heelemaal vergeten. Daarnaar zal een of andere historicus weer eens grijpen, wanneer het gezelschap der thans twistenden al lang aan de overzijde is van het — graf.

Daarom probeeren wij telkens — nu we nog samen vóór het graf staan — eraan te herinneren: menschen, het gaat niet over een verbonds-leei. Het gaat over die schOTsingsgronden! Wie kent die producten van praeadviseurs-techniek nog van buiten?

Van die verdoezelingspolitiek nu blijken sommige Amerikaansche bladen een al te gewillig slachtoffer. De leugens, waarinee de synodocraten ons vervolgen komen prompt in het gelid te staan. Eerst nam dr Aalders, nu neemt ds Le Cointre, óók synodelid-uitdrijver-scheurder de pen op om de Amerikanen „voor te lichten", 't Lukt hem prompt. Daarnaast komt een poging van den redacteur (H. J. K.) van „The Banner" om den één tegen den ander uit te spelen. Het fabeltje wordt verspreid, alsof ik de ongelukkige algemeene-genade-formule van 1942 zou hebben aanvaard zonder tegenwerping!

Onze lezers weten al beter. Klap op den vuurpijl echter is dit; diezelfde redacteur vertelt als de hoogste wijsheid, dat „Schilder cum suis" leeren; —

„that the blessing of the covenant is purely an external one so that all who are in that covenant receive its full blessing". Hetgeen wil zeggen;

„dat de zegening van het verbond bloot een uitwendige is, zoodat allen die in dat verbond zijn de volle zegening daarvan ontvangen".

Hoe haalt men den onzin bij elkaar? Ik weet het wel: men puurt hem uit de geschriftjes der verdoezelings-kunstenaars, wier producten men maar naschrijft zonder eenige moeite te nemen naar de bronnen af te steken. Het dilemma: inwendig-uitwendig, dat dr J. Ridderbos heeft verleid tot zoo menige buiteling, en dat wij uitvoerig afwezen, wordt ons zóómaar opgedrongen.

En het leuke is, dat de redacteur dan concludeert: de Chr. Geref. kerk (van Amerika) zal dat gevoelen verwerpen, zonder aarzeling.

Best, best ds H. J. K. Verwerp maar. Dan verwerpt u niet alleert den gewaanden Schilder, maar ook den reëelen Ridderbos, die thans slachtoffer wordt van z'n eigen onwetenschappelijke dilemmatiek.

Maar vergeef ons, dat wij bij het afdraaien van al die bonte beelden ons afvragen: zijn wij hier in het rechthuis of in het dolhuis? Is de kerk van Christus niet

waard, dat u eerst eens studeert eer u schrijft?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 november 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 november 1945

De Reformatie | 8 Pagina's