GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKELIJK LEVEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meten met tweeërlei maat.

Dezer dagen ontving ik een Rondschrijven van de Geref. Kerken in België over haar e\'angelisatie-arbeid. Aan dit schrijven was toegevoegd een kort artikeltje van Dr R. H. Borkent, Deputaat vanwege de synodocratisch gebonden „Geref. Kerken in Nederland" voor den geestelijken arbeid onder de verstrooide Gereformeerden in België en Noord-Frankrijk. Daarin bespreekt Dr Borkent dé moeilijkheden die uit den kerkstrijd voortvloeien voor den Evaügelisatie-arbeid in België, en tracht, hij een weg te wijzen om op dit terrein een scheuring te voorkomen. Ik wil hier niet onderzoeken, of het wel inderdaad mogelijk is om in den Evangelisatie-arbeid in België samen te werken en daartoe den weg te gaan, dien Dr Borkent wijst. Laten onze kerkeraden zich daaropTaezinnen.

In het artikel van Dr Borkent, dat overigehs sympathiek, aandoet, las ik echter iets, dat me heel vreemd deed opkijken en dat wel bijzonder de oogen opept voor de verwording in de synodocratisch gebonden „geref. kerken". Letterlijk heet het in dat artikel: „In den Haag treedt een (synodaal) gereformeerd predikant des Zondags wel op in, betrekkelijk vrijzinnige, hervormde kerkdiensten".

Let wel: dat staat niet. in een artikel van een „vrijgemaakte" broeder, die gaarne allerlei schandaaltjes ten nadeele van de „geref. kerken" zou willen op- . diepen. Neen, dat staat in een artikel van een Deputaat vanwege de Generale Synode der „geref. kerken in Nederland", die mede op grond van dit feit pleit voor samenwerking met de vrijgemaakte geref. kerken voor den Evangelisatie-arbeid in België. Bovendien woont Dr Borkent in de buurt van Den Haag en zal hij dus met de toestanden daar goed op de hoogte zijn. De naam van dien geref. predikant wordt wel niet geoemd, maar dat is ook minder belangrijk. Het gaat' om net teit zelf, dat een geref. (syn.) jjredikant van Den Haag' optreedt in „betrekkelijk vrijzinnige, hervormde kerkdiensten". Blijkbaar ondervindt hij daarvan geen last, want hij doet het herhaaldelijk.

Nu herinner ik me echter, dat twee trouwe geref. predikanten van Groot-Den Haag •— Ds J. Smelik van Loosduinen en Ds F. de Vries van 's-Gravenhage- Oost — geschorst zijn, omdat zij zich niet konden conformeeren aan de leeruitspraken inzake het genadeverbond. Beide predikanten zijn gereformeerd in hart en nieren. Ze worden weggezonden, onwaardig geacht om langer dienaar des Woords te zijn in de „geref. kerken". ^

Een andere predikant van Den Haag mag rustig optreden \n „betrekkelijk vrijzinnige" kerkdiensten en er gebeurt niets! Waarom niet? Zeker, omdat hij goed synodaal is. Als je dat maar bent, dan mag je ok gerust des Zondags! optreden in „betrekkelijk vrijzinnige" kerkdiensten. Overigens: wat zijn „betrekkelijk vrijzinnige" kerkdiensten? Dat zijn toch zeker kerkdiensten, waar de centrale waarheden van het christelijk geloof verzwegen of stelselmatig gecamoufleerd worden. En die geref. predikant zal daar wel niet gevraagd worden omdat hij zoo goed gereformeerd is! Toch niet, omdat hij het met de geref. belijdenis niet zoo nauw neemt? Zou hier geen taak en roeping liggen voor den kerkeraad, wiens dienaar des Woords deze predikant is, dm toch eens te onderzoelien, hoe het toch eigenlijk staat niet de zuiverheid van belijdenis van zijn predikant? En moet de classis 's-Gravenhage, die immers zoo naarstig erover waakt, dat de besluiten der laatste Generale Synodes ook trouw gehandhaafd en nageleefd worden, niet in spoedvergadering bijeenkomen om deze zaak te onderzoeken? Hier is metterdaad die geref. fcelijdenis in geding!

Onderscheidene predikanten van Groot-Den Haag wenden zich in Jan. 1944 tot de Generale Synode en wekken haar op, om maatregelen te treffen tegen het „revolutionnaire drijven" van prof. Schilder. Het revolutionnaire drijven van prof. Schilder bestaat hierin, dat hij de kerken opwekt tot trouw aan haar eigen papieren: hare belijdenis en hare kerkenordening en waarschuwt tegen synodale, machtsaanmatiging. Prof. Schilder waakt voor de zuiverhouding der Kerk, arbeidt met alle kracht, dat de kerk Kerk zal blijven en niet zal ontaarden in een sectarischen kring. Hij worstelt al jaren lang om de eenheid van alle Gereformeerden op den grond=; lag van de door allen aanvaarde geref. belijdenis. Proi. Schilder wordt geschorst als openbare scheurmaker en later afgezet. '

Een predikant van Den Haag, hoogstwaarschijnlijl! een'& van de synode-ophitsers, ondermijnt elk kerk' besef door op te treden in „betrekkelijk vrijzinnige" Icerkdiensten. lïij wischt niet alleen alle kerkelijke grenzen uit, hij verklaart daarmee tegelijkertijd all? verschillen van belijdenis tusschen gereformeerden en vrijzinnigen voor onbelangrijk. De waarachtige eenheid van. alle Christen-belijders, gegrond in de gemeenschappelijke belijdenis, wordt zoodoende tegengestaan en tegengewerkt.

Tegen dien predikant wordt echter niets ondernomen! Hij mag rustig voortgaan met zulke kerkontbindende daden. Hij treedt immers blijkens de" geciteerden zin herhaaldelijk op in dergelijke diensten. "

Ds D. van Dijk van Groningen spreekt- een stichtelijk woord in de gereformeerde kerk van Hoogkerk op den Zondag na hare vrijmaking. Die kerk is in alles getrouw gebleven aan de geref. belijdenis en de geref. kerkregeering. De classis Groningen wordt echter in spoedvergadering samengeroepen en schorst Ds van Dijk als een openbare scheurmaker. 52 ambtsdragers van Groningen's kerk, die geweigerd hebben over het optreden, van hun dienaar des Woords hun al-

keuring uit te spreken, worden door hetzelfde vonnis getroffen.

Wie ziet hier niet een breede kloof gapen tusschen de behandeling van dien eenen predikant, die het blijkbaar met de geref. belijdenis niet zoo heel nauw neemt, en de .behandeling, die door kerkelijke vergaderingen wordt aangedaan aan trouwe Gereformeerden die zich echter om hun gewetenswil, dat zich gebonden weet aan Gods Woord en daarvoor alleen wil buigen, niet kunnen conformeeren aan tot kerkelijk dogma verheven stellingen eener theologische constructie.

Neen, 'dit is geen enkel op'zichzelf staand geval, dit is een symptoom, symptoom van de verwording in het gerei kerkelijk leven over heel de linie. Scherp, onverbiddelijk scherp tegen broeders, die getuigen tegen het onrecht en oproepen tot bekeering naar het Woord des ïleeren! Maar totaal gemis aan eenige principieele houding, waar het geldt te waken voor' het uitwisschen der grenzen!

Hoe is het goud' verdonkerd!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 januari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 januari 1946

De Reformatie | 8 Pagina's