GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ONZE JEUGDORGANBSATIES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONZE JEUGDORGANBSATIES

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

RETIREEREN.

In de pers komt het bericht, dat de bond van J. V's, die het onrecht van 1944 niet hebben durven of willen van zich afschudden, zich thans heeft teuggetrokken uit de N. J. G. (Nederlandsche Jongeren Gemeenschap). Het schijnt, dat 'de bond er even passief uitgewerkt is als hij er ingehaald is, naar het recept: met u, over u, zonder u. Eén van de woordvoerders van den bond probeert duideüjk te maken, dat deze terugtrekkende beweging niet een gevolg is van de uitgebrachte critiek. We zullen hem dit genoegen niet betwisten, maar gezegde woordvoerder moet ons niet vertellen, dat het geen zin heeft den naam van dr K. Dijk te noemen in verband met dezgn emstigen misstap. Wél probeert hij — wat ik niet erg sohdair vind — den heer Ad. Kuiper tot zondebok te maken omdat deze gegaan was naar de vergaderingen van de N. J. G. Doch een nuchter mensch bedenkt hierbij, dat dit gaan van den heer Kuiper gevolg was van bestuursbesluiten, en dat in een bestuur toch zeker de voorzitter een niet te negeeren factor is. Trouwens de heer Kuiper, die het onlangs voor de radio bestaan heeft te spreken over 't „conflict van Golgotha" (!), dat in den „humor"(!) zijn „oplossing"(!) had gevonden, is- ons, zoo lang hij dergeüjke gedachten ontwikkelt, geen theologisch leider. De geheele zaak is weer een bewijs, dat het bestuur van den synodocratischen bond niet in staat js te leiden. Dat de N. J. G. radicaal mis was, was al d a d e 1 ij k te zien voor wie eenigszins begrip heeft van de nooden van ons volk.

K. S.

ONZE JONGENS EN MEISJES VAN 12-16.

Zoo staat er dan nu ook een vr ij gemaakte Bond voor Gereformeerde Jeugdorganisatie in het leven geroepen te worden.

Uit menigvuldige brieven uit alle deelen van het land' is ons in de laatste maanden gebleken, dat naar dezen Bond sterk wordt verlangd.

Welnu, we maken door deze publicatie aan onze leiders, leidsters en bestuurders van Oudersvereenigingen bekend, dat zich op initiatief van den Raad van Advies voor Jeugdleiders, ingesteld door de Zwijndrechtsche conferentie van het vorige jaar, een voorloopig Comité heeft gevormd, dat de oprichtingsvergadering van een Bond heeft voorbereid. Dit Comité bestaat uit de volgende dames en heeren: C. Schout, Dordrecht (Voorzitter); D. C. Haak, Berkel Z.^H. (secretaris); Mej. M. Geusebroek, Den Haag (Penningmeesteresse); E. J. Anneveldt, Groningen; E. Baas, Spakenburg; A. Bloot, Amersfoort; H. H. v. d. Linden, Zoutespui; J. Prins Pz., Zwolle; Mej. J. Schelhaas, Hoogeveen; G. Spruijt, Enschede; L. Vermij, Leeuwarden; G. R. Wielenga, Assen.

Dit Comité heeft uitvoerige besprekingen gehouden, waarvan de resultaten in den vorm van voorstellen ter tafel zullen komen op de

OPRICHTINGS-VERGADERING van een (Vrijgemaakten)' BOND VOOR GEREFORMEERDE JEUGDORGANISATIE, D. V. te houden op VRIJ­ DAG 26 APRIL a.s. te AMERSFOORT, in een der lokaliteiten van de Westerkerk (Dollardstr.). AANVANG DES MORGENS TIEN UURl.

Zooals blijkt, biedt de kerk van Amersfoort ook voor dezen tak van Gereformeerde organisatie, ons wederom groote gastvrijheid. Laten we deze gastvrijheid op grooten prijs stellen, niet alleen door in grooten getale op te trekken naar Amersfoort; maar door bovendien-NU REEDS — indien men daarvan gebruik maken wil — logies aan te vragen bij den heer M. van Gent, B. W. Laan 27, Amersfoort. We dringen er bij U op aan, dat U zich DIRECT voor logies voor één of twee nachten met den heer vaji G«nt in verbinding stelt, om daardoor het werk van de Regelingscommissie door Uw medewerking te vergemakkelijken. Bonnen neemt U natuurlijk voor Uw gastvrouw mee!

Het Agendum der oprichtingsvergadering hopen we binnenkort te publiceeren.

Laten alvast onze leiders, leidsters en bestuurders van Oudersvereenigingen zich gereed maken tot bijwoning der vergadering van 2 6 April!

Namens het voorloopig Comité,

D. C. HAAK, Secretaris.

WAT IS DE LADING ?

Er kwam een nieuw tijdschrift, geheeten: „Het geladen Schip" uitgave van de synodale commissie: De Hervormde Jeugdraad.

In het „Ten geleide" is de bedoeling omschreven: een blad uitgeven voor de Hervormde Jeugd, die niet georganiseerd is in vereenigingsverband Er zal ook geschreven worden over film en jazz en tooneel. Want het moet nou maar eens uit wezen met dat misseUjke achterbakse gedoe Op de vraag „ En waarin zit dan het christeüjke van jullie blad'' wordt geantwoord: „Ook daarin, dat we als eerüjke menschen de waarheid zeggen we loopen met (het christendom) niet te koop, de stichtelijkheid druipt er niet met de pollepels vol af".

Uit: Levensvragen knippen we: „Wanneer een gezonde Hollandse jongen en een gezond Hollands meisje melf elkaar gezond en normaal dansen, of wanneer zij samen een sigaret roken, of wanneer zij op Zondag een ijsje nuttigen langs de boulevard, dan is zulks beter, natuurUjker en dus gezonder dan wanneer dat meisje thuis bezig is zich voor te bereiden voor het spreekwoordeUjk handwerkkransje, waarbij er wie weet wat voor opwindende gedachten in haar hoofd ronddwarrelen.

Op de \Taag; „Is het ons geoorloofd in onze verloving zeer intiena met elkaar om te gaan, gezien de tegenwoordige tijdsomstandigheden, waarin het onmogelijk is spoedig te trouwen " „Wanneer een jongen en een meisje oprecht van elkaar houden en zij het vaste plan hebben met elkaar te trouwen, dan zijn zij wat hun intiemere verhouding betreft slechts rekenschap verschuldigd aan God. Indien ergens de tien geboden gelden, dan zeker hier. Ze zullen helaas ook rekening moeten houden met het leven waarin zij staan, met de maatschappelijke gebruiken en gewoonten, die hen zeker in die tijd meer verplichtingen opleggen dan vrijheden schenken".

Wat wil men nu met dergelg^ke voorhehting eigenlijk bereiken?

Dit is niets, dan het beantwoorden van een in de caricatuur gezien Christendom door een individualistisch-geinterpreteerde wet der tien geboden, die eigenlijk kan worden omschreven als „eerlijkheid", „gezondheid", „frischheid" en dgl. Is dit nu kerkelijke opvoeding, d.w.z. een inleiden in de heerHjkheid van het leven in het Verbond, dat juist in de gemeenschap der heiligen zijn vreugde vindt en zich daardoor ook wil laten leiden? Dat zal nu en dan zeker moeilijkheden brengen, en offers kosten. Maar, wanneer die gemeenschap zich Zondag aan Zondag onder de tucht stelt van het Woord Gods, dan valt zulk een offer meestal vooi" „het arme slachtoffer" nogal wat mee, en is het „helaas" overbodig. En dat offer „is beter" dan het toegeven aan den „eerlijken", „gezonden" tijdgeest. Aangenomen dat de kerk Kerk is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 april 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

ONZE JEUGDORGANBSATIES

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 april 1946

De Reformatie | 8 Pagina's