GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

SCHILDERGROEPBEZOEK?

Een broeder in Amerika, 'wien ik hartelijk dank zeg, was zoo vriendelijk mij „De Wachter" toe te zenden, in welk blad hij een artikel in de rubriek „Uit en voor de Pers" heeft aangestreept. Het draagt hetzelfde opschrift als boven dit artikel staat en is geschreven door Ds E. van Halsema. Het luidt als volgt:

In een brief geschreven door Ds A. J. Dijk, prediliant bij de Gereformeerde Kerk te Koudum, Friesland, en gericlit aan een lid onzer kerken alhier, komt de volgende passage voor:

„Ds D^ yan Dijk van de groep Schilder komt naar Amerika dm daar propaganda te voeren voor d'e Schildergroep. Wees op uw hoede!" 1).

Als dit bericht juist is en het plan kan uitgevoerd worden, dan krijgen we dus bezoek van overzee. 2). Gewoonlijk zijn we blijde- als broeders uit het oude vaderland ons met een bezoek komen vereeren. Onze kerken staan voor hen open en allerlei kringen geven hen een gastvrije ontvangst. Het- spijt ons dat we bij Het lezen van dit bericht onze blijdschap niet kunnen uitspreken, vooral niet nu het het uitgesproken doel is om propaganda te maken voor de nieuw gevormde kerkengroep. 3).

De aangekondigde bezoeker is een begaafd spreker, wien§ slotwoord op de vergadering van den Mannenvereenigingen Bond te Groningen, in 1936, we nog niet vergeten zijn. We zouden het ons een genoegen achten hem bij ons volk aan te bevelen, indien hij niet aan het scheuringswerk had meegedaan. 4). Nu hij de zee wil oversteken om- ook hier verdeeldheid te zaaien, moeten we ons welkom inhouden. 5).

Natuurlijk heeft de Schildergroep het recht om een vertegenwoordiger naar ons land te zenden. 6). In Nederland trekt men stad en land door om de kerken op te wekken tot vrijmaking. Waarom zou men hetzelfde niet doen in het buitenland? 7). Men vergete echter niet, dat de stand van zaken een heel andere is dan enkele jaren geleden toen Dr K. Schilder hier op bezoek was. Reeds toen was er ten onzent bezwaar tegen de komst van Dr Schilder. 8). Maar de kerken stonden open en duizenden hebben toen zijn lezingen eii preeken gehoord. Nü echter zou Dr Schilder, gezien wat er in de verloopen jaren gebeurd is, gesloten deuren vinden op vele, " indien niet op allé plaatsen. 9).

Wie daar niet mee kan instemmen, leze het vernietigend oordeel van Dr C. Bouma in het jongste nummer van „The Calvin Forum", een oordeel over het afbrekend werk van Dr Schilder, dat niet de minste ruimte laat voor de gedachte, dat onze' kerken klaar zouden staan om een vertegenwoordiger van de Schildergroep 10) ten onzent te ontvangen, een oordeel dat in scherpe bewoordingen de heele' Schilderbeweging veroordeelt, en een oordcel dat, hoe scherp ook gesteld, toch in zijn strekking, in breede lagen va^i ons volk instemming vindt. 11).

Uit Koudum komt de waarschuwing, : .wees.QP uw hoede!

; ; , .. „-, j •• "''isSfi'S^-' Wi] zullen op onze hoede zijn. •" : • "•', ' , Maar we roepen met aaridrang den broeders toe: Keer toch van het pad waarop gij verdeeldheid zaait terug. Onze tijd roept om eenheid. Het Woord Gods eischt het. Zoek toenadering tot elkander. 13). En als ge elkander gevonden hebt, kom dan eens overzee waar de gastvrijheid spreekwoordelijk is en waar harten en huizen, kerken en scholen

voor u zullen openstaan. Eenigen tijd geleden heb ik er in dit blad de aandacht op gevestigd, dat in de officieele leidende kringen der Chr. Geref. Kerk in Amerika, als, het den kerkstrijd, die in de Geref. Kerken hier te lande uitgebroken is, betreft, zich een lichtvaardigheid van oordeelen openbaart, die pijnlijk aandoet. Met een zekere graagte neemt men klakkeloos over at door de synodocratische propagandisten naar Amerika wordt overgebriefd en neemt niet de geringste moeite de dingen, die in den bezettingstüd , hier gebeurd zijn eerlek te pnderzoeken, voor mei; i veroordeelt. Wat die synodocratische propagandisten in hun tendentieuze berichten naar de overzijde seinen, wordt eenvoudig zonder meer geloofd. Dat is ook de eerste indruk van dit artikel van Ds van Halsema.

Een Ds ergens in Friesland schrijft een brief aan een lid van een Chr. Geref. kerk ergens in. Amerika: De man Uegt er maar lustig op los en Ds van Halsema grijpt gretig een zinnetje aap. om er een artikel' uit te distilleeren, dat druipt van bittere •vijandschap tegen de „vrijgemaakten" in Nederland. We maken een paar kantteekeningen op zijn artikel.

1). Eerst iets over dat fameuze zitmetje uit den brief van Koudum's pastor. Misschien wil Ds v. H. wel de goedheid hebben van een en ander nota te nemen. Die Ds uit Koudum is een fantast. En fantasten, dat ? ijn gevaarlijke menschen. Het is pure fantasie dat de Gen. Syn. der Gteref. kerken (onderhoudende art. 31 K.O.) gehouden dit jaar in Groningen Ds D. V. Dijk zouden benoemd hebben om in Amerika propaganda, te maken. Het erge Js dat hij beter weet. Hij wéét, dat deze Sjmode Ds D. van Dijk heeft afgevaardigd om de broeders en zusters over zee in te lichten over wat in de Geref. Kerken in Nederland in de barre oorlogsjaren is gebeurd. Om ze den feitelijken gang van zaken bekend te maken: dat er voor de behandeling van de zgn. meenüigsverschillen geen acute noodzaak was, maar dat onder het onverantwoordelijk drijven van de professorenkring der V.U. en nog een paar uit Kampen, die behandeling toch is doorgezet, buiten de kerken omen zelfs tegen den •wil van ta.lloos vele kerken in ©en tijd, dat Gods kerkvolk amechtig onder zijn nood gebukt ging en wel andere dingen aan zijn hoofd had. En dat deze onverantwoordelijke di^'vérs er een kerkscheuring voor over hebben gehad, tóén! Dat dat de waarheid is. De Synode heeft dit aan Ds van Dijk opgedragen, omdat hij als afgevaardigde heel den gang der procedure ter Synode had meegemaakt. Ds D. v. Dijk komt dus naar Amerika alléén om deze dingen eens uit .de doeken t© doen. En als Ds van Dijk dit heeft getiaan zal hij zeggen: oordeelt gij wat recht is. En dan heeft hij zijn missie volbracht en keert hij naar het vaderland terug.

Dat is alles. Of heeft Amerika geen inlichtirigen noodig? Als men dan eerlijk voor Gods aangezicht 'wil oordeelen, ja! Tenzij men daar door de oorlogsjaren zoover van de Geref. kerken in ons land is afgeraakt, dat men geen interesse meer voor die kerken heeft. Maar propaganda veeren komt Ds van Dijk in elk geval niet. ,

Het is duimzuigeiij als Ds A. J. Dijk uit Koudum schrijft, dat Ds D, van Dijk propaganda komt voeren oor de Schildergroep. 'Want er bestaat in ederland nergens een „Schildergroep". Misschien v; ril Ds V. H. wel zoo - vriendeUjk zijn nota te nemen an het volgende? In Nederland zijn Geref. broeders n zusters, die voor Prof. Schilder groote liefde en bewondering hebben. Zij hebben hem b.v. lief en beonderen hem om zijn moed in den bezettingstijd etoond tegenover den. bezetter, wat hem gevangeisstraf kostte. Die Ds Dijk van Koudum heeft eelemaal niet in de gevangenis gezefjen. En de ollaborateurs, die de kolommen van den Duitschen Heraut", die bij de gratie van de Duitschers; mocht lijven verschijnen, - vulden, ook niet. Zij hebben em lief om zijn on^wrikbare trouw aan Gods oord en de belijdenis der kerken naar Hebr. 13 : 7. n zij danken dfin Konifig der Kerk, die dezen mensch. an Zijn kerken in oÈs Istnd gegeven heeft, één, die ls een wachter, wamieer hij het gevaar reeds in de erte zag komen, op de bazuin blies (Ezech. 33 : 1 .y.). Maar zij volgen hem niet slaafs na. Een , Schildergroep" bestaai; dan ook alleen in de fanasie van die Ds uit Koudum en nog voor een stuk f wat fantasten, die elkaar na-fantaseeren. Ds V. Halsema moet dan ook niet zoo onvoorzichtig ijn en-er als de kippen bij zijn om dat zinnetje in ijn blad op te nemen. Ik neem het Ds v. H. heeleaal niét kwalijk als hij zich onbevoegd zou verlaren om over de toestanden in Nederland t© ooreelen. De oorlog heeft het contact met ons zooele jaren verbroken en zich zoo uit de verte en oordeel vormen is Verre van gemakkelijk. Maar k neem het hein wel kwalijk als hij, tot oordeelen nbevoegd zijnde, dien dwazren zin uit den brief van s A. J. Dijk ziin lezers niet alleen voorlegt, maar ok voor zijn rekening neemt en die gebruikt als en lolly om er een venijnig artikel uit te zuigen, ericht tegen menschen wier strijd hij niet kan beordeelen. Dat is niet erg fijn. En ook niet erg hristeUjk.

2). Ds V. H. twijfelt er dus nog aan of dit bericht uist is. Hij had dan 'wel eerst eens in Holland kunen informeeren, voordat hij zijn pen in de inkt oopte om zijn artikel-te sdhrijven. Had hij, geïnforeerd dan had hij van heeler harte onzerzijds het eheele synodebesluit letterlijk kunnen krijgeii. Maar p een besluit, van welks juistheid men niet over-

tuigd is gaat men toch geen artikel schrijven.

3). Merkwaardig, Ds v. H. die niet zeker ia of het bericlht jmst is, is wel zeker, dat het uitgesproken doel van de deputeering vazL Ds D. v. Dijk is propaganda te maken voor de nieuw gevormde kerkengroep. Maar de wensch is bij hem de vader der gedachte. O, zegt hij, foei, propaganda. Voor een Amerikaan om van te rillen. Men. is, gegeloof ik, in Amerika nog al huiverig voor propaganda. Ja, ja! Maar als Ds v. H. er niet zeker van is, dat het bericht juist is, dan moet hij er ook niet zeker van zijn, dat het uitgesproken doel van Ds van Dijk's komst is om propaganda te maken. En dan nog wel: voor de nieuw gevormde kerkengroep!!

Inderdaad, die i s er helaas üi Nederland. Een paar vertegenwoordigers van die kerkengroep — die overigens heelemaal geen propaganda maken, omdat het die heeren niet „ligt" — zijn reeds in Amerika aangekomen, n.l. de heeren Aalders en Berkouwer. Want de kerken, die door den onkundigen Ds V. H. plompverloren , , de nieuw gevormdp kerkengroep" genoemd worden, zijn de o u d e en de echte Gere f. Kerken, die zijn bhjven staan op de basis van de aloude beUjdenis, Terwijl de kerkengroep, die door de heeren Aalders en Berkouwer worden vertegenwoordigd een spiksplinternieuwe en bovendien nog exclusieve kerkengroep zijn met 4 formulieren van Eenigheid.

4). Ds V. H. moes.t zich wel 10 keer bedenken voor hij voor het oor des Heeren zulk een zware en onware bescihuldiging uitspreekt. Want het is een leugen dat Ds D. van Dijk aan het scheuring s werk heeft meegedaan. Als Ds van H. behoorüjk kennis genomen had van de feiten •— wat toch zijn christelijke roeping was als hij over deze dingen gaat schrijven — dan zou hij weten, dat ihet scheuringswerk is gedaan door de Synodes van Utrecht, die Christus als Koning der Kerk hebben onttroond, die zich als opperkerkeraad hebben gesteld boven de plaatsehjke kerken, heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, die ook over de kerken een „leer" hebben afgedwongen, welke vreemd is aan de Geref. confessies, op straffe van uitwerping. En die daarvoor willens en wetens een scheuring in de kerken üiebben geforceerd. Dat is de waarheid. Ds v. H. - zoekt de bedrijvers van het scheuringskwaad aan den verkeerden kant. Die heeren met wie hij zit aan de oecumenische rondetafel, die zijn de scheurders der kerk. En Ds van H. had dit kunnen weten als hij zich niet eenzijdig had laten inlichten.

5). Dit is weer iets dat vast staat. Is Ds v. H. misschien helderziend of heeft hij een helderziende geraadpleegd? Amerika is het land van de onbegrensde mogelijkheden. Hoe komt hij erbij zulk een gruweUike beschuldiging aan het adres van Ds D. van Diik te durven lanceeren ? Waaraan ontleent hij het recht? Er staat in den bijbel een woord over rekenschap geven van elk ijdel woord dat gesproken is. Staat het misschien in den bijbel van Ds V. H. niet?

Ds D. van Dijk wete het: hij is in het democratische Amerika niet welkom. Ds v. H. heeft gesproken en de zaak is hiermede af!

6). Wel, wel, daar valt zoowaar van de tafel des Heeren nog een kruimpke.

7). In Nederland trokken ook professorale propagandisten rond om van de vriimaking af te wekken. Dat , .trekken" door stad en land is zelfs geen uitvinding van ons. Het is een patent artikel van de Synodes in Utrecht.

8).' Ja, dat weten we. Maar we weten ook wie en' hoe men Amerika „bezwaard" heeft gemaakt. Fraai was het niet. En bliik van christelijke mannelijkheid gaf het ook niet. Meer achterbaks was het.

9). Amerika mag een democratisch geregeerd land zijn, de Chr. Geref. kerk schijnt meer dictatoriaal geregeerd te worden. Amerika excommuniceert onverhoord. Maar als er in de kerken daar nog geloovigen zijn, die hun ambt bedienen, dan zullen ze zulk een juk niet verdragen, maar ook nog iets te vertellen hebben.

10). Nogmaals Ds v. H., in Ds D. van Dijk komt niet een vertegenwoordiger van de „Schildergroep", maar een officieele afgevaardigde van de Gren. Synode der Geref. Kerken, de oude en de echte Geref. Kerken naar wier Synodes uw kerk altijd afgevaardigden heeft gestuurd. Die anderen zijn maar „Ersatz".

11). Is dat waar? Uit brieven, die mij zoo nu en dan uit Amerika gezonden worden bUikt mij heel wat anders. Veeleer ontevredenheid over de leiding in de Chr. Geref. Kerk aldaar. U kon u wel eens in uw volk vergissen Ds van H. Als de Heere de geloovigen door Zijn Geest en Woord eens verwekken gaat tot het waarachtig bedienen van hun ambt — zooals Hij gedaan heeft in ónze kerken •— dan zult ge vreemd opkijken. En dat komt. Let u maar eens goed op: hoe grooter de afval, ook de vrome afval wordt, hoe actiever de geloovigen worden in de bediening van hun ambt. De kerk zal kleiner worden maar meer en krachtiger levend, want de Anti-Christ nadert.

12). Van Koudum begint in Amerika do vietori». Anno Domini 1946! De victorie? Neen, want al gaat de leugen nog zoo snel, de waarheid achterhaalt die wel. Ook de waarheid omtrent de vrijgemaakte Kerken in Nederland. God is getrouw.

13). Ds van H. moet na zijn felle beschuldigingen nu niet vroom gaan praten. Dat is ons ondragehjk. Van een broeder kunnen we een vermaning verdragen en vre luisteren graag. Maar van één, die ons bij voorbaat buitensluit en toont dat hij ons vijandig is en die dat zwart op wit zet, niet. Dien zeggen wij: geneesmeester genees u zelf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1946

De Reformatie | 8 Pagina's