GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKELIJK LEVEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

s JOH. FRANCKE CONTRA

r H. N. RIDDERBOS.

Bij de firma D. H. Ldttooy Azn. te Terneuzen verscheen een brochure van ds Joh. Francke (Rotterdam-Delfshaven) waarin deze grondig afrekent met de twee brochures, die dr. H. N. Ridderbos (Kampen) schreef in welke hij het zichzelf nadien reeds verteerd hebbende synodalistisch getheologiseer trachtte te verdedigen. De brochure handelt over het bijbelsche beloftebegrip en voert tot titel: „Het Laatste Bolwerk Behouden!" De titel is gekozen, omdat dr H. N. Ridderbos had gemeend, dat met het staan of vallen van de voorwaarde- 1 ij k h e i d der belofte het laatste bolwerk van het verzet tegen de synodalistische leer staat of valt; hij zelf zou de o n-voorwaardehjkheid der belofte aantoonen, en daarmee het laatste bolwerk van het verzet tegen de synode der H. H. Ridderbos es. „nemen". En nu vrordt door ds. Francke duidehjk aangetoond, dat dr H. N. Ridderbos zich slag op slag vergist; dat hij óf de Schrift niet laat spreken óf hetgeen zij zegt verkeerd „uitlegt", d.w.z. zijn eigen meening er in legt; n dat zijn brochure „een groote mislukking" is, n vol fouten.

Er is van sjoiodocratische zijde geïnsinueerd, dat an de zijde der aloude Gereformeerde Kerken men iet wist te antwoorden op de brochures-Ridderos. Welnu, hier heeft men nóg een antwoord. evoren had prof. Greijdanus in het Handboek van nze kerken reeds van repliek gediend. Het is eUswaar onmogehjk op alle theorieën, waarmede en ginds tracht het debat over de eigenhjke chorsingsgronden daar van af te eiden, in te gaan. Maar zoo'n énkele schijnprofetie s soms toch vanwege het er om heen zwevend roma de moeite waard. Wij zijn ds Francke voor ijn geslaagd betoog zeer dankbaar, en bevelen eder de lectuur ten zeerste aan: ook hierom wijl

edereen ze volgen kan.

K. S.

THEOLOGISCHE HOOGESCHOOL.

Nog enkele mededeehngen betreffende de „Kamper week", in aansluiting op de mededeehngen in „De Reformatie" van Vrijdag j.l.

a. Na afloop van den bidstond, is in „Ons Gebouw" — naast de kerk •— een begroetingsavond.

b. Woensdag 3 October, is in „Ons Gebouw" (naast Nieuwe Kerk) van 9 uur v.m. tot 8 uur n.m. gelegenheid koffie en thee te gebruiken. Drie zalen zijn voor onze gasten van buiten gereserveerd.

In verband met het groote aantal gasten, zal vandeze gelegenheid veel gebruik moeten worden gemaakt, daar de hotel-ruimte in Kampen beperkt is.

c. Tijdens de middagvergadering is er tevens gelegenheid voor het aanbieden van cadeaux voor het gebouw onzer Hoogeschool.

d. Woensdagavond na 8 uur, is er geen gelegeneid meer om het nieuwe gebouw te bezichtigen.

e. De leden van de Geref. Kerk van Kampen, die et ideuwe gebouw wenschen té bezichtigen, worden riendelijk verzocht niet des Woensdags te komen, aar Donderdag 3 October des v.m. van 9-12 uur.

J. B.

BIBLIOTHEEK THEOLOGISCHE HOOGESCHOOL.

Het is voor onze bibliotheek vooral van- historisch belang, dat zij in het bezit is van een goed gedocumenteerd archief van de Vrjjm a k i n g. Zou daarom iedereen, met name auteurs en uitgevers, brochures en dergehjke op willen zenden? Ook officieele niet uitgegeven stuk- Iten (bijv. brieven aan kerkeraden enz.) worden graag ontvangen, liefst getypt op kwarto-formaat papier met een breede marge.

Verder mist de bibliotheek nog ettelijke Acta, Rapporten enz. van generale- en particuliere synodes.

Het adres is: Bibliotheek Theol. Hooge School, BROEDERWEG 15, Kampen. Niemand vergete dit straat-adres, want er is al verwarring voor­

gekomen

K. S.

DE BOEMAN.

Ds Bremmer heeft nota genomen (in K.-bode cl. Zwolle) van de openingsrede, die een Zwolsoh predikant, ds Mxmnik, gehouden heeft bij den aanvang der zittingen zijner „synode". Naar gewoonte — wie schaft ze eens af? — gaf hij een overzicht van de „roepende kerk" (van Zwolle dus), memoreerde de scheuring in die kerk, vertelde haar te betreuren, en illustreerde dit met het bericht, dat het in Zwolle al zoo mooi den verzoeningskant uitging destijds, maar toen K. S. met een brief „aan de Zwolsche kerkeraadsledeni' kwam (dat heeft K. S. zelf nog nooit geweten) en kijk, toen was 't ineens gedaan met die verzoeningspoging (van dr Thijs en ds Munnik). Terecht zegt ds Bremmer dat K. S., in die' rede als „boeman" dienst moet doen.

Naast veel andere voor goede informatie onmisbare wetenswaardigheden heeft ds Munnik óók verzuimd het argument van K. S.' brief, bovenbedoeld, mee te deelen. Daarom geef ik het nog eens weer. Primo: alsof er geen kerkorde meer bestond, had die zelfde „roepende kerk" het „roepen" destijds gestaakt. Ze weigerde doodeenvoudig de kerken der classis saam te roepen. Ze was bang voor een conflict, en de predikanten Thijs en Munnik wilden dat bezweren met een diplomatenstukje. Toen dit laatste in kannen en kruiken was, toen mookten de vrije kerken weer eens „geroepen" worden. Wel ja, — we zijn ook zoo gereformeerd, en we schorsen anderen op gronden van „zonden" tegen de K. O. Die heele , , roepende" kerk had een afstraffing verdiend wegens het niet-roepen.

Secundi: het diplomatenstukje bestond in een nieuwe dogmatische verklaring. Formule nummer zooveel. Recept: aanvaardt die nu maar, broeders en zusters, en ge hebt een eiland van vrede temidden van een oceaan van onvrede. Toen schreef K. S. alleen maar: mensohen kent uw geschiedenis. Toen ondergeteekende aan de hem later „schorsende" „synode" de vraag stelde: er is een nieuwe formule (Amersfoort, eenigszins gewijzigd), kunnen we dan daarover niet praten, als ge dan per se als synode aan foimules binden wilt? 'Toen antwoordde de synode: neen, neen, want iedereen blijft aan de oude gebonden, en dus K. S., bind u in 's HeeTen naam aan de oude, en anders: in dien zelfden Naam: henen uit! Ergo: de Zwolsche predikanten kunnen formules maken zooveel ze willen, maar hun synode zegt: voor iedereen b 1 ij f t de oude bindend. Die zwolsche dominees lieten trouwens heel kalm de om de oude formule weggezondenen van him. kansel, doopvont, tafel, weren. Hun kimststukje was dus een geval van „plaatselijke" verdooving.

Had ds Munnik nu maar eens beweze'n, dat

K. S. gejokt had

K. S.

MILITAIREN!

Op de vergadering van de classis Assen der Gereformeerde Kerken, , gehouden te Assen op 5 Sept. 1946, is de zaak van de geestelijke verzorging der militairen aan de orde gekomen.

Twee gamizoenskerken deelden de classis mee, dat over het geheel genomen dé kerken in ons vaderland zeer nalatig zijn in het opgeven van de namen hunner leden, die in militairen dienst vertoeven, aan de gamizoenskerken. De classis sprak uit, dat deze nalatigheid, die blijkens de pers algetoeen is, moet worden Tseschouwd als een ernstige zonde van de betrokken kerkeraden;

en van dat besluit pubücatie te doen in de kerkelijke pers, opdat in dezen verbetering moge intreden en onze militairen de geesteUjke verzorging ontvangen, waaraan zij zoozeer behoefte hebben.

Namens genoemde vergadering,

J. H. v. d. HOEVEN, scriba.

(Hoe staat het met „ouders, voogden of vrienden"? En met de ndlitairen zelf? Redactie).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 september 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 september 1946

De Reformatie | 8 Pagina's