GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Wat is oecumenisch Christendom?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is oecumenisch Christendom?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze Heidelbergsche Catechismus stelt in Zondag 7 de vraag: Wat is een christen noodig te gelooven? En hij geeft daarop het antwoord: Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de artikelen van het algemeen ongetwijfeld Christel ij k geloof in een hoofdsom leeren.

In deze vraag en dit antwoord wordt ons gezegd, wat oecumenisch christendom is. Oecumenisch christen is hij, die dit algemeen ongetwijfeld christelijk geloof gelooft met het hart en belijdt met den niond.

Hier wordt de oecumene, de algemeene kerk naar twee zijden afgegrensd.

In de eerste plaats naar den kant van hen, die aan hetgeen ons in het Evangelie beloofd wordt en aan hetgeen de kerk in het algemeen ongetwijfeld geloof belijdt, toedoen. Dat is o.a. Rome, dat naast en boven en tegenover den geschreven Bijbel, de Heilige Schrift, het genoegzame Woord Gods, den eenigen regel waarnaar we ons geloof moeten reguleeren (Ned. Gel. Bel. artt. 5—7) nog den „gesproken Bijbel", de kerkelijke overlevering en de dogmata van den pauselijken stoel heeft, waaraan zij de consciëntiën der christenen bindt.

En in de tweede plaats wordt hier in Zondag 7 een grens getrokken naar den kant van hen, die van hetgeen ons in het Evangelie beloofd wordt en van hetgeen de kerk in het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof belijdt, afdoen. Dat zijn degenen, die de beloften des Evangelies geheel of ten deele (dat is eigenlijk verkeerd gezegd, want de waarheid Gods is ondeelbaar) loochenen.

Ze zijn naar Openbaring 22 : 18 en 19 beiden onder den vloek. Want al „belijden" (!) ze met den mond het geloof, dat den heiligen overgeleverd is, ze loochenen het evangelie met de daad. Zoowel degenen, die •— zich niet houdende aan hetgeen geschreven is — daaraan toedoen en bijvoorbeeld leeren, dat de moeder des Heeren uit de dooden opgewekt ten hemel is opgenomen, als degenen, die — zich wederom niet houdende aan hetgeen geschreven is — daarvan afdoen en loochenen, dat de eeniggeboren Zoon van (ïod ware menschelijke natuur uit het vleesch en bloed der maagd Maria door werking des Heiligen Geestes aangenomen heeft. Zij stellen zich ter eener en ter anderer zijde buiten het algemeen geloof, en buiten de oecumenische kerk, de ware gemeente des Heeren van alle tijden en van alle plaatsen. Want de oecumenische kerk is daaraan te herkennen, dat zij het algemeen ongetwijfeld geloof houdt.

Het algemeen geloof.

Helaas is de meening nog wijd verbreid, door dogmatische handboeken en catechisatieboekjes, dat deze naam — het algemeen geloof — beduidt, dat dit geloof van al wat kerk heet in deze wereld nog gemeengoed zou zijn. Alle christelijke kerken, Roomsch, Luthersch en Gereformeerd, kerken mèt en kerken zonder schriftuurlijke leertucht, kerk èn secte, zouden gelijdelijk de oecumenische belijdenis van het apostolisch geloof nog erkennen. En in haar , , bizondere" belijdenissen zouden ze eerst uiteengaan.

Maar de Heidelbergsche Catechismus leert ons anders. Hij zegt, en zulks bij de uitlegging van het algemeen geloof!, dat Rome b.v. het algemeen geloof niet houdt evenmin als zij die hun zaligheid wel niet bij de heiligen, maar dan toch bij zichzelven zoeken; „zij verloochenen metdedaad den eenigen Heiland, Jezus, hoewel zij met den mond van hem roemen". Zij houden het algemeen geloof niet!

En daarom beteekent de naam: het algemeen geloof, dan ook iets anders. Hij beduidt, dat dit geloof allen waren christenen gemeen is, dat ieder, die waarlijk christen is dit algemeen geloof houden moet op straffe van zich anders buiten de ware, de algemeene, de oecumenische kerk van alle tijden en van alle plaatsen te stellen.

Het ongetwijfeld geloof.

Want het algemeen geloof, dat de oecumenische kerk belijdt, staat buiten alle discussie. Er is niet meer over te praten óf deze dingen alzoo zijn. Maar deze dingen zijn het die in de oecumenische kerk volkomen zekerheid hebben. Voor de oecumenische kerk staat bijvoorbeeld de vraag of Jezus de eeniggeboren Zoon van God is, ontvangen van den Heiligen Geest en geboren uit de maagd Maria, buiten discussie. Wie eenig artikel van het algemeen geloof disputabel stelt, stelt zich buiten de oecumenische kerk. En elke vergadering, die binnen haar muren de twijfel aan dit algemeen geloof of welk punt dan ook tolereert, draagt daarin het merkteeken van haar afval.

Wat is een christen noodig te gelooven?

Waar vindt ge het oecumenisch christendom?

Waar is de oecumenische kerk?

Waar men het algemeen, ongetwijfeld geloof houdt.

Waar men zich met het hart en met den mond e n met de daad houdt aan al hetgeen ons in het Evangelie beloofd is, en hetgeen — Kort Begrip vraag 20 — God ons bevolen heeft te gelooven.

Daarom ging het ook in den jongsten kerkstrijd.

Zij, die toen weigerden zich en anderen te laten binden aan hetgeen ons niet in het Evangelie beloofd en ons niet door God bevolen is te gelooven, toonden waarlijk oecumenisch besef en hebben zich aan het algemeen ongetwijfeld geloof gehouden.

Aan hetgeen geschreven is.

De strijd is waarlijk gevoerd „op de grens van kerk en secte".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 november 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Wat is oecumenisch Christendom?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 november 1950

De Reformatie | 8 Pagina's