GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een stem „van elders"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een stem „van elders"

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het blad „Der Waarheid Getuigenis geven" (Maart 1951), redactie-adres: C. Costerus, Nunspeet, lezen we:

We bespreken thans de positie van de Geref. Bond enz. Al hun actie heeft, in het verleden en in het heden bestaan in SIDDEREN. Sidderen voor reuzen. Strijden deden ze NOOIT. En ieder, die tot hen zeide: U moet die „reus" bekampen, voegden ze toe: „Ik ken uwe boosheid wel". De reus der onwettige Synode van 1816, waarvan de huidige Synode een RECHTMATIGE voortzetting is, doet hen sidderen.

Wat zijn dan de art. 31-ers, die de „reus" in de Geref. Kerken bekampten, met inzet van hun ambt, traktement, kerkelijke goederen, relaties, eer, lidmaatschap, enz. toch GELOOFSHELDEN. Wat hebben deze mensen teruggegrepen naar de autonomie der gemeenten, naar het herstel van het gezag der ouderlingen. Overheersing van de ene ambtsdrager over de andere komt bij de art. 31-ers niet voor. Zij stellen zich in de weg der gehoorzaamheid, om des Heeren inzettingen te handhaven. Hun prediking is Schriftuurlijk en vrij van opsmulj. En te verkiezen boven de prediking der Geref. Gemeenten, waar vanaf de kansel o.a, gepredikt wordt, „dat de beloften voor onbekeerden net zoveel waarde hebben als voor de varkens". (Zóó is dat gezegd en bedoeld). En waar ernstig moet worden vermoed.... dat de „bevinding" uit oude schrijvers wordt geïmiteerd;

Even verder lezen we:

Het is zeer ondeskundig van de theologen der Geref. Gem., die talloze malen in hun kerken voorlezen: „Die de verstokte Pharao met al zijn heir in het Rode Meer verdronken heeft", en dan NOG NIET inzien, dat God Pharao en zijn gevolg niet als een troep varkens verdronken heeft. Dat deed God na een 10 maal herhaald aanbod van genade, zóó overweldigend en majesteitelijk, dat zelfs de meest verharde zondaar daarvan onder de indruk zou moeten geraken. En de Heere verstokte op dat aanbod Pharao's hart. Daardoor werd Gods eer dermate verhoogd, dat dit NU NOG vanaf de kansels verkondigd wordt. Ook het afgewezen aanbod der genade, door hen die onder de verharding besloten liggen verhoogt de eer van Hem, die alle dingen tot Zijn eer doet. Ook de uitverkiezing en verwerping strekken uiteindelijk ter ere Gods. De dwalende Geref. Gem. moesten zich wegschamen, dat zij Ds Kok uit V., de man, ; die de Waarheid getrouwelijk dient, uit oorzaak van hun eigen DWALING met de BANVLOEK hebben getroffen. Ze dienden Ds Kok wel om vergeving te vragen. De waardige knecht des Heeren, Ds Kok, met zijn vele aanhangers in en buiten de Geref. Gem., vormt tegen de dwaling en de ondeskundigheid der Synode een LEVENDE AANKLACHT.

Later:

Als iemand, die weet wat een botsing met Saullnisten betekent, stel ik me naast de art. 31-ers. Deze mensen hebben bewezen, dat zij ten tijde van verdrukking of vervolging, niet „terstond geërgerd" worden. Zo wordt er in het kamp van de dwalende VALSE ker--ken van 1886, op de art. 31-ers afgegeven, dat hun Profs pausen zijn, én de art. 31-ers willoze volgelingen. Feit Is, dat ALLE profs bij de art. 31-ers NIETS te vertellen hebben, omdat ELKE kerkeraad en gemeente daar VOLSTREKT zelfstandig is.

Ook:

Ik heb NOOIT zulke eenvoudige theologen ontmoet als juist bij de art. 31-ers. Dan moet men dat heerszuchtig gedoe eens zien bij de 1886-ers, waar b.v. in de gemeente Soest een respectabel theoloog als Ds Leenhouts verklaarde in het verband der Geref. Kerken te willen blijven, maar evenals de art. 31-ers, bezwaar te hebben tegen de Synodale besluiten. In strijd met alle kerkrecht is daar in Soest met een lijst met handtekeningen tegen Ds L. en kerkeraadsleden gewerkt, een hetze ontketend. Daar is de Classis, waar Soest toe behoort, met pauselijk gezag bekleed, aan te pas gekomen. Er is met dreigementen gewerkt, zodat ik me afvraag, in hoeverre ze Ds L. klein hebben gekregen. Tal van adhaesie-betuigingen werden ontvangen van leden der 1886-kerken, mensen, die volledig instemmen met het standpunt der art. 31-ers, doch de Geref. Kerken niet willen .verlaten, en bevreesd zijn voor het Synode-, , gezag". En dat alles om een VERONDER­ STELLING. Als het nu nog een wezenlijk leerstuk gold, dan zou ik me dat kunnen indenken.

Verder:

Allerwege komen ze u tegen met de LEUGEN, „dat de art. ^l-ers leren, dat de kinderen door de doop wedergeboren zijn". Dat is niet waar. De art. 31-ers beschouwen de kinderdoop, evenals ieder weldenkend Calvinist in den lande die beschouwt, met verwerpmg van de dwaling der veronderstelde wedergeboorte.

Maar ik ga terug naar de sidderende Geref. Bond. Ik heb gelezen, dat de kerkorde, die Prof. Severrjn hielp opstellen en ondertekenen, door de Synode Is aangenomen met 76—14 stemmen. Twee Geref. Bonders hebben voorgestemd en 12 tegen, zodat gezegd kan worden, dat de G.B. tegen de Kerkorde heeft gestemd. Nu zou men ook mogen verwachten, dat de G.B. ALLE gehoorzaamheid aan deze kerkorde zal weigeren. De Synode is geen Tweede Kamer, waar men over zakelijke dingen stemt, en waar de minderheid zich heeft neer te leggen bij wat de meerderheid beslist. De G.B. vond de nieuwe kerkwet VERWERPELIJK. Laat ik nu zeggen, dat ik er blij om ben, dat de G.B. zo flink was om tegen te stemmen. Ik wens ze daarom kracht en wijsheid toe, om van deze SLECHTE kerkwet NIETS in practrjk te brengen. Door tegen te stemmen heeft de G.B. een goede principiële uitspraak gedaan. Laat ze er nu ook toe over gaan om hun principe te HAND­ HAVEN.

Laat dan de strijd der art. 31-ers u een lichtend voorbeeld zijn. Wie echter het oor te luisteren legt, zal

sjraedlg tot de conclusie komen, dat de G.B.-ers, na hun „tegenstemmen" straks per 1 Mei 1951 „rustig" zullen beginnen met deze kerkorde uit te voeren, na te leven, en aan de gemeenten op te dringen.

Het is toch wel eens nuttig, te vernemen, dat er ook menschen zijn, die zich niet laten suggereeren, maar uit eigen oogen zien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

Een stem „van elders

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 1951

De Reformatie | 8 Pagina's