GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dr C. Smits, Het Barthianisme in strijd met Schrift en Belijdenis, 2e druk. Oosterbaan & Le Cointrei N.V., Goes, 1951.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr C. Smits, Het Barthianisme in strijd met Schrift en Belijdenis, 2e druk. Oosterbaan & Le Cointrei N.V., Goes, 1951.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boekkerpreking

We zijn büj, dat de brochure van dr Smits, die nog altijd op aankondiging wachtte, thans' in tweede druk voor ons ligt. Het duidelijk geschreven werkje van 48 bladzijden heeft een geschiedenis, welke spreekt vóór de noodzaak van zijn eigen verschijniag. Het manuscript nl. werd in eerste aanleg aangeboden aan het wekelijks orgaan van de Vereniging van Leraren bij het Chr. Voorbereidend Hoger en Middelbaar Onderwijs. Maar zowel Bestuur als Redactie hebben geweigerd, het óp te nemen ia het orgsian.

Natuurlijk leverden de weigerende instanties daarmee zelf het duidelijkste bewijs, hoe noodzakeUjk een dergelijk geschrift is. Als het al zo ver mis is, dat colleges van leraren van christelijke gymnasia en H.B.S. niet eens meer willen laten betogen, dat het barthianisme met Schrift en belijdenis materieel, en natuurhjk (als men soms in het woord vluchten wU) ook formeel, radikaal in strijd is, dan is daarmee door henzelf bewezen, dat het bitter nodig blijft, aan het klokketouw te trekken. Anderen deden dat eerder, schrijver heeft de verdienste, dat hij, wiskunstenaar, zonder enige pretentie, zonder gewichtigdoenerij, zonder' plagiaat te plegen, begint te getuigen, en te documenteren. Volkomen terecht laat hij zien, dat een wiskunstenaar recht heeft en plicht hebben kan om een dergeUjk pleidooi te houden; geen ellendiger ding iouners, dan de idee: Barth noemt zich theoloog, en dus gaat zijn zaakje theologen aan. Zeker, Barth doceert theologie, maar dat is nog wat anders dan theologenwerk doen. En wat hij uitricht, betekent een zeer bewuste doorbraak. Tragisch gezicht: christelijke illustraties, christelijke uitgevers, christelijke scholen, die aUemaal het hoofd in de strop steken, die Barth hun als Christel ij ke fenomenen voorhoudt, om harakiri te plegen. Ze doen het allemaal netjes: een illustratie, die Van Niftrik praesenteert; een lütgever, die de , .complete" Barth pousseert, een scholencomplex, dat de-infiltratie duldt, terwijl de leiders je een dwaas verklaren, als je zegt, en bewijst, dat ze als „christelijke" instanties nasir de haaien gaan. Allemaal een eenvoudig christelijk verleden gehad, maar via Barth, en de oecumenische devaluatie van het aan de oecumene te bieden brood, snel aan het verliezen van ook de laatste herinneringen aan him christelijk verleden.

We hebben voor het duidehjk geschreven werkje van dr Smits veel respect en bevelen het hartehjk aan: ieder kan het volgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

Dr C. Smits, Het Barthianisme in strijd met Schrift en Belijdenis, 2e druk. Oosterbaan & Le Cointrei N.V., Goes, 1951.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's