GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 172

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

3. Make a xtiidv of where vehicles hnve tome from. If you record the last two letters oj' the registralitmyou can look them up in the A.A. book and findlhe town or area of origin. Plot yourfirulmgi an an outline map of Britain,

Survey point; A4-25 Time

Bic<^cle?s

9-9-20

This made-up example shows the simplest way of recording the numbers oj different types of vehicles moving in me direction. Work in pairs one to look at the traffic and one to record. Another pair could write down the registration numbers of the vehides moving in this direction. Two other pairs could deal with the traffic moving in the other direction.

Direction oP tragic.: towards Oxfor<i Lorries RibUcServioe Cars. dtvd Vans e.g. Buses

motor cycles

MVC ill

m

figure 27

Plan of roads in the Oxford arm

Figure 28

11

Traffic survey form

Veldwerk in het aardrijkskunde onderwijs voor de laagste klassen van het voortgezet onderwijs.

HET IS ONZE TAAK

bieden Hunzingo en Fivehngo had geen enkele zin, omdat die streken allang hun functie hadden verloren. Op dit soort problemen stuit je vaak in het onderwijs; er bestaat een gat tussen de actuele ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap en datgene wat op de scholen wordt onderwezen, een gat dat gemakkelijker groter kan worden.

U te adviseren

Vandaar de Geografische

bij het sluiten van

Inderdaad. De kloof bleek op een gegeven moment zo groot te zijn, dat vanuit de universiteit nauwelijks meer een bijdrage kon worden geleverd aan de vernieuwing van het aardrijkskunde-onderwijs op de scholen. Er bestond geen aansluiting meer. 'Geografische Verkenningen' bedoelen vooral de regionale geografie (waarbij in sommige onderwijsmethoden traditioneel land voor land behandeld wordt) te verbeteren, door de beschrijvingen die worden gegeven meer wetenschappelijke diepgang te verschaffen. Dat gebeurde vooral door te laten zien welke de maatschappelijke krachten zijn die op verschillende schaal (land, streek of stad) de ruimtelijke organisatie bepalen. Die vier delen 'Geografische Verkenningen' moeten als een eerste stap worden gezien.

AL uvj verzekeringen.

MAAR MEER NOG U bij te staan in geval van schade.

u

raasterink b.v.

assurantiekantoor

V. hardenbroek b.v.

Mierloseweg 3 - HELMOND Postbus 17 - Tel. 04920-33880

14

Verkenningen?

Wat zal de volgende zijn? Te proberen de nieuwe stromingen in de geografie naar de scholen te krijgen. Waar het ons onder meer om gaat is de vraag: Wat heb je van de wetenschap die aan de universiteit wordt bedreven, nodig voor de geografische vorming van jongeren tussen negen en achttien. Het zal duidelijk zijn, dat wanneer je je als planologische geograaf bezighoudt met het groene hart van Holland, je geen kennis behoeft te dragen van de organisatiestructuren van nomadenstammen in Lapland. Zo zijn er in de geografie ook velden die voor het onderwijs meer of minder bruikbaar zijn. En hoe kies je die nu uit, op basis van wat het onderwijs nodig heeft. Bovendien: hoe kan van de logische structuur die in de wetenschap geldt, een voor het onderwijs bruikbare psychologische structuur worden gevormd. Kijk, wanneer op school landen worden behandeld, kun je zeggen: ik behandel in de eerste klas Nederland, in de derde Europa en in de vijfde de Verenigde Staten. Zo'n leerplan heeft psychologisch geen enkele relevantie. Het enige dat je bij zo'n opbouw kunt constateren is, dat de taal waarmee de stof wordt behandeld van kinderlijk opklimt tot minder kinderlijk. Dat is het enige wat gebeurt;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's