Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 416
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XXXV.
414
Artikel
6. Loopt dit gevoelen aan, tegen de Natuur- kunde, tegen de Meet-kunde, tegen de Weeg-kunde, en tegen de Tel-kunde die alle op vaste gronden steunen. ,
Tegen de Natuur-kunde, stellen zy, dat Christus waaragtig menschelyk ligliaam waar in hy d"es vleeschs en bloeds gelyk de kinderen is deelagtig geworden op a.
,
,
,
,
ontelbare plaatzen in welke de consecratie ter eener uure geschied en in zo veel geconsacreerde Hostien teffens kan tegenswoordig zijn en dat wel zo , dat hy nogtans ,
,
,
onveranderlyk in den hemel
blyft.
Tegen de Meet-kunde, dry ven zy, dat het volwassen menschelyk lighaam van Christus, zonder verminde\>.
ring
inkrimping
of
wezendlyk gevonden
zijner
worde
volle in
,
waarlyk en omtrek van eene
grootheid,
den
kleine ronde witte ouwel.
Tegen de Weeg-kunde, gevoelen zy, dat dat zelve c. lighaam welk niet alleen de maat maar ook het gewigt van een menschelyk lighaam heeft hier in dit onder,
,
,
maansche waereld-deel zoo ligt zy, dat het door 's menschen adem kan worden weg-geblazen. Tegen de Tel-kunde, zeggen zy dat het lighaam d. van den Heere Christus dat waarlyk maar één eeuig is, tot in onnoemelyken getallen naar het onnoemelyk getal van Hostien, stukskens der Hostien, die zedert het begin dezer uitvindiuge door een onnoemelyk getal van men,
,
,
,
schen genoten
zijn
,
of genoten worden.
Vrag. Is dit gevoelen der Rooms-gezinden niet onderscheiden van dat der Lutheranen?
Ja doch Want de Lutheranen verwerpen met grove dwalinge die de Rooms-gezinden hier op gronden namentlyk haare Misse zijnde die bloedeloze offerhande, waarin Christus lighaam uit het brood des Avondmaals geschapen, op een Altaar, door hare Priesters, dagelyks voor de zonde van levendigen en dooden opgeof-
Antw.
ons,
,
:
die
,
,
,
en van het gemeene volk aangebeden werdt. Vrag. Hoe bewyst gy dat in het Avondmaal niet is een waare eigentlyke zoen-offerhande waar in Christi lighaam en bloed onder de gedaante van brood en wyn dagelyks fert,
,
,
,
opgeofferd wordt.
Antw. 1. Een Bond-zegel werdt, als een teeken en zegel van genade, van God aan de gelovige geschonken, en van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's