GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 393

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 393

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van .*.

Vrag.

Antw. gewezen

I.

391

het Heilige Avondmaal,

Hoe zo ? Ten aanzien van

het eerste wordt ons aan-

Wy

geloven ende A. De Auteur van dit Sacrament: belyden, dat onze Zaligmaker Jesus Christus het Sacrament des H. Avondmaals verordent ende ingestelt heeft. B.

Het einde van

instellinge:

Om

te

voeden ende

te

onderhouden. C. stelt:

De

Gebruikers, voor wien het Avondmaal is ingedie hy airede wedergeboren, ende in

Voor de gene

zyn huis-gezin, welke is zyn Kerke, ingelyft heeft. Ten opzigte van het tweede, zien wy II. Eerst twee stellingen, die aanwyzen het gene A. voor de grond bestaan kan daar het Sacrament op rust: De eene is van het tweederhande leven; de andere van het tweederhande voedzel.

Van het tweederhande leven Nu hebben de gene weder-geboren zyn, in haar tweederlei leven Het een is het lighamelyk ende tydelyk, 't welk zy van haar eerste geboorte mede gebragt hebben, ende is in allen menschen gemeen Het andere is geestelyk ende hemelsch, haar gegeven wordt in de tweede geboorte, de't welke welke geschied door 't Woord des Evangeliums, in de gemeenschap des lighaams Christi, ende dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkoornen Gods. b. Van het tweederhande voedsel Alzo heeft ons God tot onderhoudinge des lighamelyken ende aardschen levens, aardsch gemeen brood verordent; 't welke daar toe dienstelyk is, ende is allen gemeen, zo wel als het leven; maar om het geestelyk ende hemelsch leven te onderhouden, 't welke de gelovige hebben, heeft hy hen gezonden een levendig brood, dat van den hemel nedergedaalt Christum, dewelke het geestelyke is, te weten Jesum leven der gelovigen voed ende onderhoudt, als hy gegeten, dat is, toegeygent ende ontfangen wordt, door 't gelove in den Geest. Daar na twee stellingen, op de eerste gegrond, B. die ons klaar den waaren aart des Sacraments in 't ligt a.

:

die

:

:

:

stellen a. De eene zegt ons wat Christus door het Avondmaal ons dit verbeeld en verzegelt, met deze woorden geestelyk ende hemelsch brood af te beelden, heeft Chris:

Om

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 393

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's