Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 273
273
ONDERWIJSQUAESTIE.
sprak
den
11
weet het, er
indruk,
Nederland nog
dat
ook veel
is
loven, en
ie
van vooruitgang opmerken
blijk
men
indien
patriotisnie,
niet aandorst en
nummer van De
de heer Victor de Stuers in het vorige niet
?
Ik
o,
maar het ware desniettemin een valsch
;
waarheid
de
imponeert
als natie
met dankzegging mogen we menig
niet inzag
wat
Gids scherp, maar
scherp zeide, dat ons tegenwoordig geslacht van werklieden niet in
te
de schaduw kan staan van het geslacht, dat hier voor twee eeuwen bloeide.
Uiteraard bestaat er vermoeden, dat deze achterlijkheid onder ande-
met
saamhangt
ook
ren
gevend
deze wet
het was
product,
op
het
sinds lang erkend,
lager onderwijs. Als wetis
deze, vergeleken bij
de
overige schoolwetten van Europa en Amerika, voorzeker uiterst gebrekkig
ook
onbeduidend,
en
den
in
laatsten
we
laten
al
het beginsel buiten de critiek;
een openbaar ministerie opgetreden, dat zich ten levenstaak
wet aan
buiten wedijveren
ongenoegzaamheid volk
het
De deskundigen
te klagen.
en
onze
in
soms persoonlijk ondervroeg,
kinderen
Kamer
en
stelt,
steden
zal
om
die
in de pers daar-
tegenwoordige wet aan te toonen.
der
plattelande
ten
deze
in
het zoeken van de scherpste uitdrukkingen
in
maar
Vereeniging „Volksonderwijs" metterdaad
in de
is
tijd
verkeerd
En wie heeft
om
de
onder en
de
zonder aarzeling moeten toe-
steramen, dat onze volksjeugd nog op zeer lagen trap van ontwikkeling
Om
staat. is
tweede plaats klaag ik er over, dat
In de hel
onzer natie een krachtigen stoot te geven
ontwikkeling
de
onverwijlde herziening dezer wet derhalve onmisbaar.
paodagogisch element
reeds hieruit, dat onze onderwijzers te
betrokken
zeer
als
agenten
bij
dat
men
element heeft vergeten, stemt, dat de wet van
onderwijs
uiterst
van
daarover
Binnenlandsche
maar
de stembus
bewijs,
sterkst
die
geraakt. Dit blijkt
is
partijstrijd
hun
van liberale
zijde
dat, terwijl
zij
;
rol.
het
gevoelen zich
Maar wel het opvoedkundig
thans ieder aan de overzijde toe-
1857 ongenoegzaam en de toestand van ons lager
gebrekkig zijde
bij
al te zeer in
vooral
is,
de onderwijsquaestie
de openbare en bijzondere scholen
den politieken
in
zijn
bij
zeer op den achtergrond
te
de
Zaken heeft
is,
nog
voor weinige jaren, nog in 1873,
loftrompet werd gestoken.
daarvan het bewijs aan
De zijn
Minister van
Departement.
Daar toch berust het eere-diploma door de jury op de Weener tentoonstelling
door
toen deeld ter
aan de inzendingen van dat Departement toegekend.
op
die jury over het
inlichtingen
Hoe werd
HoUandsch schoolwezen geoordeeld, geoor-
van liberale
zijde
verstrekt
?
Ik acht het nuttig-
contrasteering van het tegenwoordig dringen van het volksonderwijs,
daarop
te wijzen.
18
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's