GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 363

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 363

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van den

De

Heiligen Doop.

361

gelove en bekeeringe Tertullianus zeer wel zeide: I^ihil resert inter eos, quos Joannes in Jordano, et quos Petrus in Tibero tinxit. Daar is geen onderscheid tussehen de gene die Johannes in den Jordane, en de gene die Petrus in den Tyber gedoopt heeft. 4.

Mare. 3

Vrag.

zelfde

6.

:

verbintenisse

Handl.

Waar

in

is

tot

19:4. Waarom

het onderscheid

?

Antw. Alleen in zoraraige omstandigheden 1. Ten aanzien van de tyd. De doop van Johannes

is

eerder dan den doop der Apostelen Matth. 3 6. 2. Ten opzigte van de maniere van beteekenisse. Johannes doopte in den Messias die komen zoude; de Apostelen in den Messias die verschenen was: Handl. 19 4. 3. Ten aanzien van de mededeelinge des Geestes, die de komste Christi overvloediger geweest is als te voren. 4. Ten opzigte van de Dopelingen, die bi] Johannes alleen Joden, en by de Apostelen Joden en Heidenen zijn geweest. :

:

:

Vrag.

Behoort den H, Doop alleen

tot

de beginzelen des

Nieuwe Testaments? Antw. Neen 't is een

Bond-zegel dat zig uitstrekt tot tyden en personen des Nieuwe Testaments. Dit houden we staande, tegen de Socinianen, en blykt overvloedig uit Mare. 10 16. Die gelooft zal hebben, ende gedoopt zal zyn, zal zalig worden. Handl. 2 38. Bekeert u, ende een iegelyk van u werde gedoopt in den name Jesu Christi, tot vergevinge der zonde. Nog meer als men begrypt, dat den Doop een band van eenigheid is voor de gelovigen, die ten allen tyden stand grypen moet: 1 Cor. 12 13. alle zyn door eenen geest tot een lighaam gedoopt Eph. 4 4. Een Heere, een gelove, eenen doop. :

alle

:

:

Wy

:

:

.•.

pen

Maar Paulus zegt nadrukkelyk 1 Cor. 1 Christus heeft my niet gezonden om te doömaar om het Evangelium te verkondigen ?

Vrag,

:

:

Want

17. ;

Antw.

Die spreekwijze is geenzins volstrekt te verstaan van een geheele ontkenninge, dewyl hy uitdrukkelykt zegt, vers 14. Doch ik danke God, dat ik niemand van u-lieden gedoopt hebbe, dan Crispujü ende Gajura. En vers 16. Doch ik hebbe ook het huisgezin van Stephanus gedoopt Maar die spreekt-trant is opzigtelyk te verstaan, en by maniere van vergelykinge, alsof hij zeggen wilde, ik ben niet alleen of voornamentlyk gezonden om te dopen, hoe-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 363

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's