Tractaat van den Sabbath - pagina 70
66
De Wederdoopers nu
overdreven de vergeestelijking van
den Sabbath en hieven
feitelijk alle
Sabbathsviering op.
om
Vandaar dat enkele Nederlandsche Gereformeerden, dit
kwaad
nit te roeien, eenigszins in het
andere uiterste
Ten tweede Averkte de tegenstelling met Rome. Volgens Romes voorstelling rust de Zondagsvieringniet op het Goddelijk gebod, maar alleen op de instelling oversloegen.
Dit dreef de Gereformeerden, die ook hier
der kerk.
Gods ordinantie van
opvatting ingestelde
feest-
met meer
luister
Avoog de zucht
gestadige
lezing
noemde,
i.
van
houden,
hiertoe
bij
de
Engelsch vertaalde stich-
uit het
Immers
verordenen.
te
door Perkins hier Averden ingeleid.
te
minder de ver-
dezen zake der conscienlie
hetgeen de Overheid
en
hoog
practizijns, gelijk
eindelijk dreef in die richting niet
was,
de
des Heeren, be-
droeg
Engelsche
warring tusschen hetgeen
t^
Dag
Rome
menig opzicht
steun in een Avettische
plaats
de
Avaar
in
des Heeren
meerder
van
d.
Dag
derde
telijke Averken, die
En
den
van de
In
ze
vierde dan den
om
opvatting.
,men
En
heiligendagen
en
zoeken
het
t-ot
meer naar een strenger
Avilden eeren, al
het vierde gebod.
Avat
als poliĆ¼e maat regel
had
de politieke macht vef-
ordent, draagt altoos het Avettisch karakter.
De Over-
heid kan niet anders dan door de Avet spreken en met
dwang
de wet handhaven.
En
vergetende, dat de Over-
heid slechts het pad voor den Sabbath heeft te effenen, terAvijI
voor
de
God
Overheid plaats
Sabljathsheiliging een zake der conscientie is,
liet
men
de
Avettelijke
bepaling
der
allengs voor den eisch der conscientie in de
treden,
en
standpunt terug.
kAvani
zoodoende
op het .Joodsche
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's