Acta van het Zending-Congres - pagina 22
!
!
de gedoopten, die onkundig als heidenen leven, zelfs onder eigen broeders en zusters loopen, om als vergoeding voor deze ontrouw te draven voor de heidenen, zoo is hier een pharizeïsme dat Christus wraakt. 3.
des
De zending brengt een last, een hevel Heeren. Een last tot den heiden als mensch.
Als schepsel Gods, heeft ook de heiden zijn God te erkennen en zich te bekeeren. In den ambassadeur, komt de Koning zelf en eischt de heidenen als zijn erfdeel op 4.
De Zendeling
koopman,
bijv.
heeft autoriteit. Hij
is
in geneesmiddelen, wiens
geen
waar
mag worden. Hij komt krachtens de authoriteit van den Christus. Zooals de Vader geweigerd Mij, zoo
heb
Iku
gezonden!
het recht Gods het evangelie.
en
brengen
wij
hem daarna
De zending heeft een eigenaardig naar de onderwerpen, op welke richt. Zending onder de Joden, een met zeer eigenaardig karakter, kan er 7.
ter
karakze zich
missie slechts
groote steden, b.v. hier in Amsterdam. een enkele Joodsche slager woont op een dorp, kenne de Kerk haar i-echtstreeksche plicht. Hier behoeft geen man voor uit Amsterzijn in
Waar
dam te komen. De Joden drijven missie onder de Christenen. ,, Terwijl gi) ons een enkele besnedene afpakt," sprak een Rabbijn, ,, hebben wij scharen der uwen tot ons (Deïstisch) geloof gebracht." Zelfs bij de Joden-zending drongen Joodsche denkbeelden in van chiliaslische droombeelden. Wij christenen wachten ons voor Juden-Hetze maar ook voor Joden-liefhebberij. De anti-these blijft Christus tegenover de Joden. De zonde der Joden is de hoogmoed; de zelfverheffing. Den Joden moet aangezegd, dat wet te niet gedaan hebben en de oorzij de spronkelijke openbaring Gods in de wet veivalscht; dat zij den geestelijken wortel der wet hebben afgesneden en eigenwillige inzettingen als woekerplanten daar overheen hebben ;
Het schijnt soms noodig te herinneren aan wat de Kerk in den Catechismus belijdt over 5.
.sleutelen des hemelrijks. Geef ik, als ik ziek ben, aan een oudste kind de sleutels over, dan draag ik hem het gezag op over mijn
de
huishouding. Christus heeft den bedienaren des de sleutelen gegeven. Daardoor hebben ze autoriteit over het Huis Gods hebben ze den last om het gebod ter bekeering te brengen. Een oefenaar daarentegen spreekt, wat de Heere aan zijne ziel gedaan heeft, of spreekt, als een broeder onder de broeders, een woord ter vermaning en vertroosting. De oefening in de gemeente kan vergeleken worden bij het phosphoriseeren der golven. Och dat in dezen zin de oefening onder ons overvloedig ware. Zooals nu de oefenaar staat tot den Dienaar des Woords, staat de tegenwoordige Zendeling tot den wezenlijken Zendeling, die door de Kerk gezet is in het ambt. Onze Christelijke Gereformeerde broeders zagen dit in. We hebben hier ook met waardeering te noemen de nagedachtenis van Dr. Schwartz, die er evenzoo een oog voor had. De Ned. Gereformeerde Zending- Vereeniging moet als tijdelijk hulpmiddel gewenscht geacht worden, en het is een gezond teeken, dat de broeders in die Vereeniging zich nu candidaat stellen voor executie.
Woords
;
!
:
laten
gelie
is
in het natuurlijk hart niet aanwezig, eerst ingehouwen worden door de
maar moet wet.
Boete en verbrijzelen, neerwerpen ga voorop. Plaatse de Zendeling den heiden onder
Daarom konden
ze
en
kunnen wet en
werd alsdan de Christus hun een dwaasheid en gruwel. Dit is hoogmoed Ook het sabbatisme onder ons is een Judaïstische nawerking. De meesten, die deden aan Joden-missie kenden hun vijand niet. Onder de Joden onderscheide men drie groepen Moderne Joden (schier heidenen) orthodoxe Joden, en een kleine groep Rabbinisten. Deze laatsten zijn de gevaarlijkste. Men moet de valschheid van hunne gronden aantasten, en de onhoudbaarheid van hun stelling aantoonen. Men moet hun de wet weer brengen, naar haar geestelijke, levende opvatting, zooals Christus haar gaf op den Sinaï en haar verklaarde in de dagen zijns vleesches. Daardoor, !
:
;
zoo immer, wordt de hoogmoed, die hen half krankzinnig maakt, gebroken en de beddinggegraven voor het evangelie. Het ga ook hier
om
in de eerste plaats 8.
Het evangelie moet aan .Jood, Mohammedaan en Heiden gebracht worden. Geen medisch standpunt. De bedding voor het evan6.
groeien.
ze niet vatten het typisch karakter der
is
De
de
worden
zonde
van
de eere Gods het
Mohammedanisme
Erkend en geëerd moet waarmede de Mohammedanen
zinnelijkheid.
de
lijn,
Abraham verbonden zijn. Ismaël is uit Abraham gesproten en door Abraham besneden. aan
Christus heeft Ismaël het leven gered en de bron der lafenis gewezen. Een wereldroeping heeft het Mohammedanisme, een bolwerk tegen-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's