GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 233

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 233

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

221

wordt dat ze naar aanleiding en onder medewerhing van gewaarwordingen en voorstellingen gevormd worden." ') Die begrippen zijn er, bestaan er, en zijn niet „maar tamelijk willekeurige, subiectieve formaties van onzen geest." ^) De algemeene begrippen zijn er, men gaat er van uit; zoo niet, dan mist men het recht van abnormaliteiten en anomalieën te spreken. „De idee die in de soort is gegeven, bepaalt geheel de vorming van het enkele wezen daardoor alleen bestaat het recht om van abnormaliteiten, misvormingen en dergelijke te spreken." ^) Deze eigenaardige bewijsgrond bezigt ook de Amerikaan sche Philosoof Ralp Waldo Emerson, in een zeer belangrijk hoofdstuk „Nominalist and Realist." Hij wijst op het probleem van particulier en catholiek, individueel en universeel. Wijst op allerlei algemeene ;

begrippen als menschdom etc, die reëel bestaan, constateert: „in the famous dispute with the Nominalists, the Realists had a good deal of reason. General ideas are essences."

om

haar

Maar zelf,

die ideas als essences bestaan niet absoluut

neen, er heeft plaats een „incarnation" in een

En

de beschouwing nu van de „incBjYnation" in de „distribution", de openbaring van het algemeene in het bijzondere, hebben we van de „ideas" als „distribution".

bij

„essences" uit te gaan, anders verbeuren

we

abnormaliteiten en anomalieën te spreken: „We obey the same intellectual integrity,

het recht van

when we study

law of the world. Anomalous facts, as the never quite obsolete rumours of magie and demonology, and the new allegations of phrenologists and neurologists, are of ideal use. They are good indications. Homoeopathy is insignificant as an art of healing, but of great value as in exceptions the

criticism on

the hygeia or medical practice of the time. So with Mesmerism, Swedenborgisra, Fourierism, and the MiUennial Church; they are poor pretensions enough, but

good criticism on the science, philosophy and preaching of

')

Dr. J. WoLTJEE,

1.

c, p. 38, 39.

^)

Dr. J. WoLTJEK,

1.

c, p. 40.

')

Dr. J. WoLTJEE,

1.

c, p. 49.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 233

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's