Johannes Maccovius - pagina 358
346
Alsdan wijst Maccovius in de tweede plaats op Rom. 5, dat de onwedergeborene bedenkt de dingen die des vleesches zijn, en dus geene dispositie ad regen erationem hebben kan. Amesius gaat hier niet op in, zegt alleen: ^^Consequentia similis prioris" (Thesis XIV). Derhalve gaat Maccovius er nog dieper op in, wijst op 1 Cor. 1 :28; stelt het alternatief: Deze zijn óf irregeniti óf interne vocati; en concludeert dat diegene die interne vocatus is niet als irregenitus mag worden beschouwd, en dat hij die niet interne vocatus is, het Evangelie van Christus voor een dwaasheid houdt. (p. 3976) '). 8
:
Alsdan zegt Amesius dat diegenen die bedenken wat des Geestes is, toch ook „dispositiones ad mortem" hebben kunnen, en dat zoo ook diegenen die bedenken wat des vleesches is „dispositiones ad vitam spiritualem" hebben kunnen. Hier is het antwoord van Maccovius niet moeilijk. De wedergeboorte is in dit leven niet volkomen en volmaakt, de macht der zonde blijft tot aan den dood toe. Maar bij den onwedergeborene is het enkel de macht der zonde die heerscht, en kan er van geestelijk leven ganschelijk geen sprake zijn. (pag. 398a) *). Voorts zegt Amesius dat de menschen soms eene dispositie kunnen hebben tot het bedenken van een of ander, zonder het echter daarom ook nog te doen. (Possunt homines disponi ad illud sapiendum quod nondum sapiunt). Doch Maccovius antwoordt hierop met de vraag: Waarom worden dan de onwedergeborenen in de H. Schrift „onwijs" en „dwalende" genoemd (Tit. 3 3), of ook „vervreemd en vijanden door het verstand", (Col. 1 21 en Ef. 4:18) en waarom is Christus :
:
')
Bij
de bespreking van
interne vocati, aut non?
non
est
irregenitns,
carnis sunt, aut ")
ita
Comparatio
ut
si
liquet
quomodo ista
1
Cor.
1:23 zegt Maccovins:
snnt, ergo amplius
ex
dicto
At
in talibus potest esse
nam
interne vocatus,
quomodo non
sapient, quod non futura scandalum, et stultitia." quia regeniti, ut non sunt perfecte regeniti,
ipsis doctrina Euangelii
plane nnlla
irregeniti
„Isti irregeniti, ant sant
irregeniti,
Si non,
citato.
;
ratio est,
carnem secum gestant: unde, ut peccata,
ebulliunt.
non sant
sunt pura
puta
ita et
caro,
dispositiones ad
mortem in ipsis quomodo ergo
sive totaliter carnales:
dispositie ad vitam spiritualem?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 358](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's