Johannes Maccovius - pagina 370
358
kan
den reeds wedergeborene plaats hebben. *) En verder betoogt Maccovius, dat al is er een primaat van het intellect, Amesius toch niet concludeeren mag dat de interventie van het intellect als het ware eene causa moralis is. Neen, de zaak staat zoo dat God eerst het intellect bewerkt en dan den wil. Het intellect is de terminus a quo, de wil is de terminus ad quem van de gaven der alleen
bij
wedergeboorte.
^)
Het tweede argument van Amesius is dat de supernatudaarin van de acquisita onderscheiden zijn dat zij
ralia
door een actie onzertijds geproduceerd worden, en ook niet door ons intellect. ^) Maccovius antwoordt ten 1". dat dan ook het geloof geen „donum infusum" kan zijn, waarvan toch de „auditus verbi", aan de wedergeboorte voorafgaande, als causa proxima werd aangemerkt; en ten 2. dat het zeer wel mogelijk is dat iets wat geschapen wordt, tegelijk (niet als oorzaak, maar als nooit
dies
middel)
iets
ping der
ziel
erlangen.
*)
')
„Cum
anders in het aanzijn roept,
b. v.
doet tevens de vermogens der
ziel
de schephet aanzijn
sit causa moralis, nee movere potest hominem ad hoc vel verbum hoc intelligatur. Unde iam consequitur: si verbum debet homine, hominem debere prius illud intelligere, atque adeo debere
auditus
verbi
illud faciendum, nisi
esse
efficax
in
esse regenitum." ^)
409.)
(p.
„Observandum falsam hic praestrui hypothesin, dona infundi in voluntatem, doceant hoc
intellectus
causae moralis. Certe non. post
voluntatem,
imo
istorum infusorum convenienter
Ezech. 36
:
(p.
si isti,
qui docent interventu
interventu intellectus tanquam
hoc saltem docent, prius
affici
intelledum divinilus
et
ordinem istum esse inter haec, ut terminus a quo donorum
sit
intellectus,
docetur?
Scripturae
27.
Nam
ac
fieri
terminus ad qnem
sit
Nos credimus.
enim Spiritus
Ita
voluntas.
Sed annon hoc S.
hac de
re
409).
Ex
natura donorum supernaturaliter infusorum, quorum haec est propria diffequa distinguuntnr a donis acquisitis, quod non producantur actu aliquo nostro, atque adeo nee actu intellectus nostri. Idcirco enim dicuntur infusa, quia immediate ^)
rentia,
a
Deo
increantur,
ita
ut
non habeant medium proprie intercedens
inter
Deum,
et
subiectum suum. Contradictio igitur est in adiecto, infunditur medii interventu." (p. 33. *) „Potest enim infundi aliquid, ut tarnen per illud, sive mediante illo, aliud infun-
quidem mediante aliquo tanquam actu nostro, verum tanquam medio rationalis infunditur homini, sive (quod idem est) creatur in homine, et tamen mediante anima infunduntur etiam accidentia, nempe intelligendi, volendi vis, etc. quis tamen haec infundi negabit, quia mediante anima rationali tanquam medio subiecto infusa sunt?" (p. 409). datur:
non
subiecto.
Annon enim anima
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's