GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 247

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 247

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

285

God niet alleen leeren kennen, maar ook als zijn Vader kunnen liefhebben. God openbaart Zich niet alleen al8 een God van verre, maar ook als een God van nabij. Nu bracht de zonde wel storing en breiike, maar

De mensch

wil zijn

van het menschelijk hart bleef in zijn menschelijke natuur werken. Vandaar de Mystiek in alle pseudoreligies. in de Zendleer van Zoroaster, om weer vereenigd te worden met het rijk van eeuwig glanzend licht. Bij den Buddhist, die vurig er naar verlangt in de Nirwana te mogen verzinken. Zelfs het transcendente Mahomedauisme moet in het Coefisme aan de Mystiek recht laten wedervaren, zooal niet op den Koran, dan toch op die mystieke behoefte

de traditie gegrondvest.

^)

DioNYsius, de Areopagiet,

is

de

man

die de Mystiek sensu

praegnanti in de Kerk heeft gebracht. Ze heeft dan betrek-

king

op het wel gevoelde

maar

verklaarbare.

niet

Met

voorliefde wordt op teksten als Job 36 26 en 1 Tim. 6:15 gewezen. Maar het is niet de Christelijke Mystiek die de Areopagiet brengt, het was de Mystiek der Neo-Platonici. :

De Mystieken hebben altoos voorliefde voor de Platonische Philosophie gehad. De Platonische ideeënleer gaf daar aanleiding toe. De mensch moest zich zooveel mogelijk aan deze

materieele wereld

onttrekken en zich conformeeren

de ziel moet gelijkvormig worden aan God, die de hoogste, alomvattende idee van het goede is. Dat was de gedachte der ascetische mystiek van de Platonische Philosophie. Straks komt Ammonius

aan de transcendente ideeënwereld

;

Saccas deze Platonische Philosophie repristineeren als reactie

tegen de Stoïsche en Epicurische school. Ploïinus groote opvolger (om

is

zijn

van een lamblichus der syrische en

van een Proclus der atheensche school te zwijgen) en doet uit het Platonisme zijn Pantheïsme geboren worden. Was het bij Plato nog een zich conformeeren aan de transcendente ideeënwereld,

den

')

vovg

om

bij

Plotinus

is

het een wederkeeren tot

daarin op te gaan door negatie van

DozY, Het Islamisme,

p.

207

v.v.

al

het zin-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 247

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's