Johannes Maccovius - pagina 326
314 3:9, en zeggen, daar staat dan toch
eenigen verloren gaan,
maar dat
zij
:
„niet willende, dat allen
tot bekeering
komen." Maar Maccovius
wijst er op, dat dit slechts de en dat men niet weglaten mag, wat er vlak aan voorafgaat: „Maar is lankmoedig over ons" („nota bene,
halve tekst
is,
nempe
En
dan op die woorden volgt „niet willende, dat eenigen verloren gaan," dan voegt Maccovius daar aan toe: „nempe, tdlos ex nobisy Zoo zien we dus dat Lubbertus de sufficientia en de efticacia niet alleen onderscheidde, maar ook scheidde. En dat was het wat Maccovius niet kon toestaan. Waar Lubbertus de onderscheiding maakte van de satiserga nos,
credentes.")
als
:
factie yro peccatis distinctie
en de satisfactio pro peccatorihus, en deze
alzoo uitwerkte dat het ééne zag op het luere
van alle zonden, het andere op het redimere van de electi, daar maakt Maccovius eene andere en veel juistere onderscheiding, waar Lubbertus echter door zijn veel mindere theologische ontwikkeling geen oog voor had, n.1. die van* en meritum. (Aliud est in Christo satisfactio, aliud meritum.) De satisfactie ziet op het betalen der schuld, het
satisfactio
meritum
in
het verwerven van
verdiensten.
^^Satisfactio
respondet debito poenae, unde per satisfactionem liberamur a poena; per meritum, respondens officio debiti, acquirimus vitae aeternae. Satisfactio facta est morte; meritum autem Sancta vita eius." ^) Maar de onderscheiding van Lubbertus, dat Christus voor iemand wel sufflcienter, maar niet efficaciter gestorven is, noemt hij eene „distinctio vanissima", want dan heeft Christus ze ook sufflcienter gerechtvaardigd, maar niet efficaciter, ze ook sufflcienter verheerlijkt, maar niet efflcaciter. („Nam si dicitur propterea sufflcienter mori, quia mors suffecisset omnibus redimendis, si Deo visum fuisset eam
ius
pro
iis
fieri,
tum
certe pari ratioue posset dici, Christum
omnes et singulos; sed non efficaciomnes et singulos sed non efflcaciter.") ^)
iustiflcasse sufflcienter
ter;
item glorificasse
40.
')
Dist. Theol., p.
^)
Dist. Theol., p. 40.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's