GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 202

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 202

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET WEZEN

JOO

r.OP>.

II.

HET MONOTHEÏSME. Hoor, eenig

t

Israël!

de

HEER]

I

Deut.

Van

het

Wezen

Gods.

l,

is

een

HEERE! 6

:

4.

waaronder de levende God ver-

Kerke Christi, dat Hij is: een éénig eene uitdrukking, die de leer der éénheid Gods handhaaft, en de heidensehe gedachte van het veelgodendom staan wordt, belijdt de

Wezen,

den wortel afsnijdt. Monotheïsme is de veelgebezigde term om dit begrip aan te duiden. Het is saamgestcld uit „monos" God. en beduidt dus taalkundig: God alleen en „theos" is alleen. Hij heeft geen God naast zich. Het is dus een volstrekte tegenstelling met het Polytheïsme of veelgodendom. Dit Monotheïsme is echter niet het voorrecht der Christelijke Kerk alleen, hoewel het slechts bij haar tot religieuse uiting kwam. En de Jood èn de Mohammedaan belijdt één éénig God, en werpt de polytheïstische gedachte verre van zich. Zóó strikt zelfs is hunne opvatting van de absolute Eenheid Gods. dat beiden er het Christendom een soort grief van maken, dat, door de leer der Drieëenheid. aan de belijdenis van den „éénen God" wordt te kort gedaan zij aanvaarden namelijk het onderscheid tusschen het êéne Wezen en de drie Personen niet. Daartegenover wordt van Christelijke zijde te recht aangevoerd, dat in de voorstelling, die zoo de Jood als de Mohammedaan zich van het Wezen Gods vormt, geen religieuse belijdenis aangaande het Levende Wezen, doch slechts een w ij sg e e r g e gedachte tot uiting komt. Doch niet hier ter bij

=

=

;

i

maar

eerst Later, als expresselijk over

de >rieeenhcid wordt gehandeld, kan hierop dieper worden ingegaan. plaatse,

I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 202

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's