GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Binnenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Binnenland.

19 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Loosduinsche Kerkeraad gaf op het verzoek van een drietal leden der Hervormde kerk, om tot de reformatie over te gaan, het volgende antwoord:

L. S.

Bij schrijven dato 31 Mei 11. hebben de leden dezer gemeente W. J. Trumpie, J. D. Carrière en D. A. van Alkemade zich tot den Kerkeraad gewend met het verzoek, dat de Kerkeraad de Reformatie hunner kerk ter hand neme.

Wat in het Bureel Keizersgracht lèi te Amsterdam, vanwaar deze verzoekschriften uitgaan, met dat »de Reformatie der kerk ter. hand te nemen" bedoeld wordt is te bekend en te blijkbaar ook der adressanten veriangen, om niet den Kerkeraad, die dit verzoekschrift als niet voor behandeling vatbaar ter zijde moest leggen, te verplichten adressanten, die zich «geloovigen" noemen, en verklaren, )> dat zij ook op hun eigen ambt hebben toe te zien", hoog ernstig te herinneren, dat dat onder degenen, die in het Formulier voor het Heilig Avondmaal vermaand worden, zoolang zij in zulke zonden blijven, zich van de Tafel des Heeren té onthouden, ook genoemd worden: «allen, die tweedracht, sekten en muiterij in kerken en wereldlijke regeeringen begeeren aan te richten."

De Kerkeraad bidt dezen dwalenden broeders toe, dat zij mogen leeren verstaan, welke de goede, welbehagelijke en volmaakte wil van God zij (Rom. 12:2).

Qedaan in onze vergadering van Dinsdag 14 Juni 1887.

De Kerkeraad der Hervormde Gemeente te Loosduinen.

J. N. KOHLEB. predikant.

L. VAN DEB GAAY, oudste otlderling. J. D-U. B. LEGNEE.

A. VAN SPBONSBF.

A. SCHOENMAKER GZ. Adressanten meenden daarop niet te mogen zwijgen en schreven het volgende:

Aan den Kerkeraad der Hervormde Gemeente te Loosduinen.

WelEerwaarde Heeren!

Sommigen zeiden: «Hij is goed", maar anderen zeiden: «neen, maar hij verieidt de schare", zoo was het oordeel van de tijdgenooten van den Heere Jezus over zijn persoon en zijn werk.

Nu, er zal wel geen quaestie van zijn of gijlieden voegt u in uw oordeel over den Heere Jezus bij de eersten, ook gij zegt: «Hij is goed!"

Dat kan ook, want dat deed ook het Joodsche volk, ten tijde des Heeren, in hun oordeel over de profeten, die hunne vaderen gedood hadden; zij, die vrome lui, zij bouwden hunne graven, en durfden het luide uitspreken: «wij, wij zouden geen deel gehad hebben in het ombrengen van de profeten 1"

Wij achten ons verplicht u dit in herinnering te brengen, aangezien ge ons rangschikt onder de rubriek dergenen, «die tweedracht, sekten en muiterij in kerken en wereldlijke regeeringen begeeren aan te richten."

Gij weet beter, althans sommigen van u. Gij kent den noodkreet der conscientie niet? Gij weet niet of kunt niet beseffen, hoe gaarne wij ons buiten den strijd en liever vrede met alle menschen hielden?

Dan geldt, voorwaar I ook van u, wat de Heere Jezus tot zijne tegenstanders zeide, iie uit het aanschijn des hemels goed en kwaad weder wisten te voorspellen, maar de teekenen der tijden niet konden onderscheiden.

Maar, nog eens, sommigen van u weten beter, o, Dat u niet gelde, waar in de Schrift wordt gesproken, van'[»dieïhun 'geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid". Wij oordeelen u niet, maar hebben toch reden, het ergste te moeten vreezen.

En wat zullen wij nog meer hieraan toevoegen! Ons standpunt verdedigen behoeven wij niet, u van droevige volharding in onbestaanbare toestanden te overtuigen is onnoodig, u te overreden vermogen wij niet.

Niets blijft ons over, dan in zachtmoedigheid en lankmoedigheid, in zelfverloochening en gehoorzaamheid aan den Woorde Gods, en niet, zooals gij meent door aanhaling van «Bureel Keizersgracht 162 te Amsterdam", door gehoorzaamheid of volgzaamheid van een menseh onzen weg op godsdienstig gebied te vervolgen, met de bede : «Heere ! dat uw Koninkrijk kome"!

Gedenkt niet enkel aan Gamaliels woord, maar ziet voor u zelven toe, dat ge niet, door willens de oogen te sluiten voor het verderfelijke van de Synodale Hiërarchie, en die te steunen, een oordeel over u zelven brengt, en tal van zielen, kinderen van Ninivé, door onkunde zult doen verloren gaan.

Wij verwijzen daarom ook u in liefde naar de aangehaalde woorden in uw schrijven Rom. ï2 : 2: eproevende, welke de goede en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Onder toebidding van het licht van den Heiligen Geest verblijven wij.

Uwe dienaren,

(w. g.) W. TRUMPIE,

» J. D. CARRIERE.

« D. A. VAN ALKBMADE. Looiduinen, 17 Juni 1887.

ZEIST. Sedert lang bestond alhier eene Gereformeerde vereeniging, ^ékn leden geregeld in een eigen kerkgebouw bijeen kwam en lieten prediken, of bij gemis van een spreker malkander stichtten met het lezen van een predicatie en onderling gebed.

Een ander deel der broeders, in 't belijden met hen één, gingen meest nog steeds in de Hervormde kerk op en waren nog al vertegenwoordigd in den kerkeraad, steeds hopende, dat daar de Gereformeerde leer weer gepredikt en gehandhaafd mocht worden. De felheid echter, waarmede men hen bij de laatste verkiezing van kerkeraadsleden op voorgaan van predikanten bestreed, deed hen besluiten, om zich in den kerkeraad terug te trekken. Het schorsen en afzetten van zoovele mannen, waaraan zij zich zoo nauw verbonden gevoelden, het geheele genootschap door, bracht \ien tot de overtuiging, dat van dien kant op geene hervorming te hopen was; wat nooit duidelijker bevestigd werd, dan in de schorsingsbul van Ds. Barger te Driebergen. Het classicaal bestuur van Wijk bij Duursteede, bestaande uit vier jeugdige predikanten, pas in hun eerste gemeente, dorst als zonde waarom. Ds. Barger moest geschorst en aan het oordeel van den hoogen raad ter bestraffing overgeleverd worden, in haar «bui" schrijven, dat hij de kerk verwoestte? o neen, maar dit: Dat hij gezégd had, de kerk te willen reformeeten. Vreeselijk, niet waar? en dan zou men nog reformatie wachten van en met die besturen ?

Buigen dus voor een genootschap en haar reglementen, lijnrecht met het Woord des Heeren in strijd; of zelfs, buiten den daartoe onwilligen kerkeraad om, in de mogendheid des Heeren het werk der reformatie ter hand te nemen, daar had men tusschen te kiezen. Het laatste werd, hoewel met schroom, ter hand genomen; de broeders |. van Mourik, A. van Veldhuizen, G. Verdonk Azn. en en J. H. de Waal Malefijt, lieten zich de benoeming voor ouderlingen en P. J vanWermeskerken, B. Teerink, T. de Waal en C. A. Stoove voor diakenen welgevallen; welke j.L Woensdag door Ds. Van Lingen uit Zetten in hua ambt werden bevestigd. De Zondag daarop had voor het eerst de bediening des Woords en des heiligen Doops aan vier kinderen plaats, door Ds Westerbeek van Eerten uit Tienhoven.

Eene financieele commissie, door de kerk benoemd, trof eene schikking met de broeders van de Gereformeerde Vereeniging, zoodat hun kerkgebouw tot den dienst des Woords voor de Ned. Gereformeerde kerk gebruikt zal worden; zoodat die broeders nu te zamen zijn gebracht door wegen en omstandigheden, welke zij nooit hadden voorzien.

Onze wensch is, dat de Heere den vrede, die er in den weg van gehoorzaamheid aan zijn Woord «vordt gesmaakt, duurzaam zal maken en een rijke zegen op zijn kerk van Hem, haar Hoofd afdale. En dat zoolang deze gemeente herderloos is, de predikanten uit de ontkomen kerken, van tijd tot tijd het Woord te midden van haar mogen komen verkondigen, zoo noodig tot stichting en opbouw der kerk.

APELDOORN. Ook uit den boezem dezer gemeente is tot tweemalen toe een broederlijk schrijven gezonden aan den Kerkeraad, om toch, door 't werk der reformatie ter hand te nemen, weer naar Gods Woord terug te keeren, maar helaas! tot tweemaal toe ontvingen we een antwoord dat getuigt van den •weinigen ernst waarmede deze broederen vervuld zijn, wat betreft de kerke des Heeren. Is men eenmaal op een hellend vljk, dan gaat men al verder, eerst schoorvoetend moderne lidmaten inschrijven, en thans 't werk der reformatie van de hand wijzen; en de beide predikamen gaan te Voorthuizen preêken, alsof daar

geen trouwe dienstknecht des Heeren stond; hoe treurig toch! en dan leest men in tea flaatsiHJk blad (opdat de oogen des volks, niet zullen open gaan), »dat de predikanten te Voorthuizen ontvangen zijn, tor groote vreugde van hen, die op grond van God Woord niet mee doleeren gingen", alzoo, een beroep op Gods Woord om tegen Gods Woord te kunnen handelen! Waar gaan we heen! Mocht de Heere ook hier verlichte oogen des verstands geven, opdat de nevelen ook hier mogen opklaren.

KLUNDERT. We hebben hier een paar heerlijke dagen doorleefd. Dinsdag 14 Juni, een dag van voorbereiding voor het Provinciaal Convent, waarop des morgens een bidure werd gehouden in het evangeliesatielokaal, door Ds. Van Veelo, des middags ten twee ure, bespreking van enkele door den Kerkeraad opgegeven stellingen, met gelegenheid tot debat, waarbij uitnoodiging ter bijwoning was gezonden aan de ringpredikanten, doch waar echter door niemand dier broeders gebruik van werd gemaakt. Aan den avond van dien dag hadden wij in ons kerkgebouw een bidstond, onder de leiding van Dr. W. van den Bergh, predikant te Voorthuizen. De belangstelling, vooral uit deze gemeente, maar ook uit de omliggende plaatsen, was groot.

Woensdag 15 Juni hadden we hier het Provinciaal Convent, waarop, bij een groot aantal broeders en zusters uit deze gemeente, ook verschillende plaatsen der Classis in Noordbrabant waren vertegenwoordigd. Ook waren des namiddags de Kerkeraden der Chr. Gereformeerde gemeenten, uit Klundert, Zevenbergen en Dinteloord, op uitnoodigbg verschenen. Vooral de bespreking en discussie met Chr. Gereformeerde broeders was interessant en hoewel alles een broederlijken geest ademde, kreeg men toch den indruk, dat de tijd van ineensmeking der Ned. Gereformeerden met de Christelijke Gerefoimeerden nog niet daar is.

Ook werden op deze vergadering afgevaardigden gekozen uit verschillende plaatsen waar men nog niet uitgetreden is, in de Classis van Noordbrabant voor het aanstaand Synodaal Convent.

Moge de Heere Heere het gesprokene en gehoorde van deze genotvolle en heerlijke dagen met Zijnen onmisbaren zegen achtervolgen!

VOLLENHOVEN. Als een staaltje der nauwkeurigheid van den Kerkeraad der Herv.Gem. alhier zij gemeld, dat T. Spit van zijn lidmaatschap der Ned Hervormde Kerk werd ontzet, om reden hij, zoo men zeide, zijn kind had laten doopen bij de Ned. Gereformeerde Kerk (doleerende) te Zwartsluis. Hiertegen werd door den bezwaarde een protest verzonden aan genoemden Kerkeraad, daar dit bezijden de waarheid was; hij zijn kind nog niet had laten doopen, en deze bul alzoo van geen kracht was, waarop hij naar aanleiding van zijn brief bericht ontving, dat het besluit van ontzetting was opgeheven. Wat nu te denken van een Kerkeraad die zoo willekeurig handelt?

IJMUIDEN. Ook te dezer plaatse, waar reeds een opwaking van leven op kerkelijk gebied viel waar te nemen, komt de vijand hen, die der beproefde waarheid zijn toegedaan, op allerlei wi s bemoeilijken. Hij heeft zijn tenten opgeslagen b j het Comité voor Evangelisatie alhier, waarin o. a. een tweetal predikanten van het Nederlandschh kerkgenootschap zitting hebben, en heeft getracht de prediking onmogelijk te maken, de gemeente tegen den evangelist-godsdienstonderwijzer De Ruijter op te zetten. Doch toen dit niet ging, daar niet minder dan 113 gemeenteleden zich tot het comité wendden, om het te zeggen, dat ze met de prediking ten zeerste waren ingenomen en van wat jngeljracht werd tegen den evangelist, niets geloofden, toen meende het comité eensklaps, dat De Ruyter toch de aangewezen persoon voor IJmuiden niet was; dat het comité niet langer met De Ruijter kon samenwerken, omdat men niet eens geestes was, dat De Ruyter tegenover de heeren van het comité een veel te vrij standpunt innam en dat hij, niettegenstaande er herhaaldelijk op andere prediking was aangedrongen, toch maar doorging, de menschen van den kansel allerlei schrikaanjagende dingen te zeggen enz. Mitsdien besloot het comité, dat hoofdzalcelijk uit personen van buitenaf bestaat, tegen den zin der gemeente, om den heer De Ruyter over 6 maanden zijn ontslag te geven, na vooraf aangedrongen te hebben, dat hij het zelf nemen zou. Zondag werd deze treurige tijding der gemeente bekend gemaakt; het ongenoegen daarover is groot. Moge de Heere ook uit dit kwaad het goede doen voortkomen en breke ook hier het besef door, dat, waar men de vrijheid.lief heeft, waarmede Christus ons vrijgemaakt heeft, men. af moet staan van alle ongerechtigheid, trots alle kerkelijke en menschelijke machten, die het er op aanleggen, hun eigen eere en niet die van Koning Jezus te zoeken.

BENNEKOM. Zondag 19 Juni is en blijft een gedenkwaardige dag voor onze gemeente. Het anders zoo stille dorp werd al vroeg opgeschrikt door het wapengekletter der dragonders, die later nog werden bijgestaan door infanterie en veldwachters, om ons kerkgebouw in te nemen. Toen de kerkgangers kwamen, werden zij met geweld geweerd om hun eigen kerkgebouw binnen te gaan. Gelukkig was het weder schoon, anders hadden zij in den regen mogen staan. Harde zaak voor stille en vreedzame burgers, om op den dag des Heeren zoo te worden bejegend. Men deed den soldaten geen verwijten, maar getuigde: die ons aan u heeft overgeleverd, heeft meerder schuld dan gij.

Om half negen ging onze predikant naar de kerk met zijn Kerkeraad. Ook hij werd geweerd en mocht noch in de kerk noch op den kansel. Na geconstateerd te hebben dat hij met geweld geweerd was, om aan den last van zijn Koning te voldoen, ging hij heen. Inmiddels verzocht een ouderling aan den heer burgemeester of Ds, Eisma in de pastorie godsdienstoefening mocht houden, wat gereedelijk toegestaan werd. Om 9 uur beklom Ds. Creutzberg den kansel, wat in den beginne eenige verwarring teweeg bracht, omdat eenige gemeenteleden een anderen psalm aanhieven dan opgegeven was. Toen hun dit verboden werd, zwegen zij en gingen heen, en verder werd de rust gelukkig geen oogenblik gestoord. Zoo is dan het schandelijk vonnis, gelijk het maandblad Petahja het noemt, ten uitvoer gelegd, en een stille, rustige burgerschaar van hun kerk beroofd, door de onedele handelingen van baron v. Wassenaer. Men zegt dat hij berouw heeft van zijn handelingen, en zich geheel zal terugtrekken. Gelukkig voor hem, als het waar is; zoo niet, te erger voor hem, want hij zal eerlang rekenschap voor God moeten doen. De gemeente klaagt; niet in de eerste 3laats dat zij haar bedehuis tijdelijk mist, maar dat het laar is overkomen door het geweld van een harer inwoners op wien zij vertrouwde, hoewel vaak gewaarschuwd.

Onze leeraar preekte in den tuin voor een ontelbare schare over Jesaia4^:14—16. Aan het einde werd een collecte gehouden, die veel opbracht. Ds. Creutzberg sprak in de kerk voor een klein aantal, waaronder nog geen tien uit Bennekom. Dit aantal zal eerst wel Mimmen, maar ook weldra weer slinken, verwacht men; want de gemeente gaat voor verreweg het grootste deel met haar leeraar mee.

Zoo staan we dan op straat, verjaagd, verdreven; moeten ons eigendom aan den vijand overgeven; maar God regeert, van Wiens genade wij onderdak en verzorging afsmeeken en verwachten.

De gevolgen van het gebeurde te Bennekom laten zich reeds zien. In Wageningen is men druk bezig om een geschikt lokaal te huren of te koopen, om zoo spoedig mogelijk met de Synode te kunnen breken.

EDE. Ofschoon er van deze gemeente zelden iets wordt gemeld, en ook de bevestiging der gekozen Geref. ouderlingen en diakenen op Pinkster-Zondag 11. door den consulent Ds. Eisma, en de Maandag daarop gevolgde lieve (? ) preek van Ds. Kalshoven met stilzwijgen IS voorbijgegaan, zoo mogen we nu toch melden dat er onrust en beweging komt en dit is een gelukkig teeken. Men begint zich af te vragen wat men doen moet, en menigeen leert gevoelen dat onze predikant met IS gekomen tot een zegen, maar tot een geesel voor de gemeente, wat ook in zijn vorige gemeente het geval was, als we ons niet vergissen Er komen nog altoos vele menseben in de kerk, maar het volk is er zoogoed als uit. Hoe langer hoe meer begint het volk, dat nog waariijk God vreest, het knellend )uk der Synodale hiërarchie te gevoelen en onttrekt zich aan de prediking van Ds. Kalshoven. Zijn Kerkeraad, een gedweeë slaaf van den dominee, mist alle licht m kerkverval en kerkherstel, zegt hij, en hoopt te doen alsof er geen Synode in de wereld was verkiest geen moderne als lidmaat in te schrijven enz. Zij zullen wel eens wakker worden, hopen we, want Ds Kalshoven heeft als consulent te Renkum, den Kerkeraad aldaar verklaard, ook modernen in te schrijven met de verklaring er bij: «modern." Synodale praktijken en pijnstillende kruiden!

Van uit de pastorie worden de doleerenden bespot en gehoond. Mogen we het beantwoorden met een bede voor de dwalenden, die niet weten wat zij doen en hun Rechter tegengaan!

Onze samenkomsten blijven goed bezocht, 's avonds meer dan 's morgens, maar dit zal wel beter worden. Ónze voorganger, br. Davelaar, godsdienstonderwijzer, wordt kennelijk gesterkt, en zijn woord is niet zonder s zegen. Ons lokaal wordt aanmerkelijk verbeterd door de edele vrijgevigheid van den heer Cavalje c. s. En hoewel nog weinigen in getal, die de smaadheid Christi meerderen rijkdom achten dan de schatten der Synodale partij. God is machtig om ons ook in aantal uit te breiden. Vooral het gebeurde te Bennekom zal ons geen nadeel doen. De Heere besture het alles ten goede.

STEENWIJK. De leden van den Kerkeraad der Ned. Geref. kerk (doleerende) te Steenwijk ontvingen onderstaande missive van den zich noemenden Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te Steenwijk:

De Kerkeraad der Ned. Hervormde Gemeente van Steenwijk, kennis genomen hebbende van een bij afschrift overgelegd adres aan Zi ne Majesteit den Koning van Volkert Heynen, T. v. d. Ploeg Jz., H. Bijkerk Az., W. y. Wijngaarden, J. Beverwijk Johzn., R. de Boer Rz., R. de Boer Az., W. Nijenhuis, _K. Hoogenkamp, "waarin zij verklaren zich tot een nieuw kerkge nootschap te hebben gevormd i) en dat de 4 eerstg noemden als opzieners en de 5 laatstgenoemden als armverzorgers daarin zijn verkozen;

heeft besloten te verldaren, geHjk hij doet bij dezen dat (volgen bovenstaande namen) door woord en daad getoond hebben zich af te scheiden van de Ned. Hervormde kerk en hen dus niet langer als leden der kerk te erkennen

en aan elk hunner een afschrift van dit besluit te zenden en dit mede te deelen aan de gemeente.

Gedaan in onze vergadering van den 15 Juni 1887 in tegenwoordigheid van de bevoegde leden J. van Belkum, voorzitter; J. C. Eijkman, scriba, predikanten; K. van Engen, J. Kok, H. Vos Jr., B. v. Dalen, ouderlingen; N. Bennekers, J. van Linde, A. J. Duykers, diakenen.

Voor eensluidend afschrift,

J. C. EIJKMAN, Scriba.

HUIZEN. De godsdienstonderwijzer alhier is, naar men ons bericht, door het classicaal bestuur van Amsterdam ontzet, zoodat thans geheel deze gemeente is overgegeven aan den invloed van moderne zijde,

DE BILT (bij UTRECHT). De Hervormde kerkeraad al-Iiier heeft ook een verzoek ontvangen van den heer Taal en een paar andere broeders om het synodale juk te verbreken. Met algemeene stemmen werd besloten, aan dat verzoek geen gevolg te geven. Wegens ouderdom en lichaamszwakheid, heeft Ds. J. H. Gravenstein zijn emeritaat aangevraagd.

OUDERKERK A/D AMSTEL. Alhier was een verzoek om reformatie ingediend, bij den kerkeraad, waarop door dezen afwijzend werd beschikt op 31 Mei 1.1. Nu werden 15 dezer de onderteekenaars verrast door een afzettingsbul, onderteekend door den heer J. Welle als president-scriba van den kerkeraad. 't Merkwaardigst van dit geval is, dat onder de aldus bejegenden een diaken is, die dus enkel door zijn medekerkeraadsleden is ontzet, 't Bestuur der afdeeling Ouderkerk lijkt wel niet heel vast te zijn in de kennis zijner eigen reglementen!

UTRECHT. De verdeeling der gelden, vrijgekomen ^ door de uitzetting der beide Geref. predikanten alhier, moet nog al tot moeilijkheden leiden. Twee der achtergebleven broeders toch toch weigeren onder wat naam of titel ook, iets te ontvangen van wat zij achten te zijn: bloedgeld.

LEIDERDORP. Aan een honderdtal manslidmaten alhier van wie vermoed wordt dat zij zich bij de Ned. Geref. kerk hier ter plaatse hebben aangesloten, is door den zich noemenden kerkeraad der Hervormde gemeente te Leiderdorp een circulaire gezonden, waarin hun wordt verzocht, om voor hem (den kerkeraad) te verschijnen, ten einde over de tegen hen gerezen «bezwaren" te worden gehoord.

SPRANG Indien men te dezer plaatste en te Vrijhoeven-Kapel eenig uitzicht kan Icrijgen, dat men van tijd tot tijd sprekers kan bekomen, die zich van de Synode losgemaakt hebben, zullen aldaar, naar men verneemt, weldra lokalen gebouwd worden. De noodige voorbereidende stappen daartoe moeten reeds gedaan zijn.

DRIEBERGEN. Zondag 11. trad, evenals een vorigen keer, weder Ds. Barger in het kerkgebouw op, dank zij den goeden zorgen van den president kerkvoogd, tevens burgemeester. Ds. Loois, van Veenendaal, die vanwege het Classicaal Bestuur den kansel wilde be klimmen, werd de toegang geweigerd, zoodat hij onverrichterzakekon terugkeeren.

ZEVENHOVEN. Voor deze gemeente, die ruim 6 jaar herderloos is geweest, was het Zondag een blijde dag. De heer H. J. Reuijl, cand. aan de Vrije Universiteit, deed zijn intrede. Des morgens werd ZEerw. bevestigd door Prof. A. H. de Hartog. die naar aanleiding van Ps. 50 : 7 in een schoone en boeiende rede de verhouding tusschen gemeente en leeraar en tusschen leeraar en gemeente, volgens de Geref. beginselen, in het licht stelde. Aan de handoplegging namen deel de bevestiger en Ds. J. Osinga van Aarlanderveen.

Des middagsideed de heer Reuijl zijn intreerede, sprekende over Jesaja 40 : 6 Achtereenvolgens wees de leeraar op de stem van omhoog, die roept; op de stem van beneden, die vraagt: at ? en op het antwoord, dat op deze vraag moest gegeven worden.

Beide malen was de noodkerk, die, hoewel nog niet afgewerkt, dezen dag reeds in gebruik genomen werd, met eene talrijke schare, zoo van hier als elders, gevuld.

ZAANDAM. Zondag was het voor de Ned. Ger. Gem. alhier een rijk gezegende dag. Onze geachte en geliefde conculent Ds. H. W. van Loon trad op voor eene groote schare en wees ons naar aanleiding van Hand. 4 vs. 32 op de eenheid der kerk. In eene korte, keurige rede toonde spreker ons: a. waarin die eenheid bestaat; b. waarin zij zich openbaart; om ons ten sterkste te waarschuwen tegen verschillende gevaren, die de eenheid bedreigen.

Daarna werden 28 kinderen door den H. Doop der Gemeente ingelijfd, en voor het eerst mocht zij ook in dit uitwendig teeken de eenheid der kerk gevoelen. (^De Standaard)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 juni 1887

De Heraut | 4 Pagina's

Binnenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 juni 1887

De Heraut | 4 Pagina's