GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

Felle bestrijding.

We zagen reeds hoe in de Heidensche wereld de van het Christendom overgenomen beschaving en ontwikkeling gebruikt wordt, juist om het Heidendom te steunen en te sterken. Erger nog is de bitterheid en de lasterlijke aantijgingen tegen het Christendom, de felle aanvallen op den Bijbel, in den laatsten tijd.

Niet lang geleden gaf het Hindoesch heidensch tractaatgenootschap een geschrift uit, getiteld: »Jezus Christus een dwaas." Het is een »woest lasterlijk geschrift in 't Arisch, en volgens getuigenis »zoo grof, dat men het liefst niet voor Europeesche lezers brengt." Evenwel kunnen we er enkele van de »minst scherpe" gedeelten uit nemen, die een proefje zijn van 't overige. Ze volgen hier:

»Er zijn, zegt dit heidensch geschrift, vele secten in deze wereld, en gewoonlijk stelt elke secte zich tevreden met de beoefening van zijn eigen godsdienst.

»Doch anders is het met de Christenen.

»Zij zijn gehouden hun aantal te vergrooten, en daarom zenden zij zendelingen uit, terwijl zij zelf rustig thuisblijven. Is dat rechtvaardig?

»Deze zendelingen zijn onwetend en zeer inhalig. Als zij geslagen, mishandeld of bespot worden, halen zij de geboden van Jezus aan en maken groot vertoon van nederigheid. Maar inwendig zeggen zij: »Helaas, waartoe is 't gekomen, dat wij door zulke lieden geslagen worden!"

De beroemde dichter Shakespeare heeft gezegd : Goede wijn behoeft geen krans. Dat wil zeggen als iets werkelijk waarde bezit, behoeft men het niet op te smukken. Bij voorbeeld, een kruidenier maakt, als zijn waar slecht is, er een groot vertoon mee en noodigt opzienbarend een elk «//, die hij ziet, zeggende: »'tZijn goede specerijn; kom koopen I"

Niet alzoo bij die werkelijk goede heeft. De menschen komen tot hem waar hij ook zij.

Nu ziet gij de zendelingen rondgaan. Z"ij zeggen dat de Bijbel, die onrein is en geen grein waarheid bevat, het \7oord Gods is, en schreeuwen langs elke straat: »Komt, broeders. Dat is een uitnemende godsdienst, een goede soort!"

Waarom schreeuwen ze zoo ? Omdat er anders niemand komen zou."

Na dezen feilen aanval komt een tweede:

»De Christenen noemen het een fabel, dat Hanoeman, de apengod, over de zee van Ceylon naar het vasteland sprong. Maar men kan dezelfde tegenwerping maken tegen de geschiedenis van Christus' wandelen op zee. Door den adem in te houden kan iemand een ontzaglijk eind ver springen; maar licezeer nier., zich ook inhoude, dat kan een man niet bewaren voor verdrinken. Zoo iets te zeggen is een leugen. Uit zulke voorvallen blijkt duidelijk, dat de Bijbel het werk is van menschen en niet het woord van God en dat zelfs Jezus Christus slechts een mensch was als alle andere."

Het felste komt ten slotte:

»De zendelingen zeggen, dat de afgoderij kinderspel is. Doch de aanbidding van het kruis is zeker en gewis een verachtelijk bijgeloof. Het staat gelijk met het spelletje van kinderen die bezemstelen overeind zetten en die dan soldaten noemen. Die lieden leggen den eenen stok over de anderen en aanbidden dat, omdat Christus aan zulk een kruis stierf. Zij noemen onzen eeredienst afgoderij: We kunnen den hunnen gerust stokaanbidding noemen."

Nu zal men zeggen, dat al zulke beweringen weinig om 't lijf hebben; dat er al zoo vaak dergelijke aanvallen tegen de waarheid zijn gericht; dat de beeldendienst der Roomsche kerk min of meer zulke uitingen van heidensche zijde — waar men niet recht onderscheidt — begrijpelijk maakt. Toch is de felheid waarmee men optreedt veelbeteekenend.

Doch bovendien is er meer en zijn er ook geschriften, die toonen nog meer rechtstreeks op het doel af te gaan en den strijd practisch willen voeren.

Zoo b.v. een stuk uitgegeven door de vereeniging Arya' Samaj en vertaald uit het Tamilsch.

»De .zendelingen zoo heet het daar, komen met groote kosten uit Brittanje, ons vertellende dat we in heidensche duisternis leven en dat een bundel fabelen genaamd de Bijbel, de ware vendanta is (het van God ingegeven boek, ) dat alleen ons kan verlichten.

Zij hebben hun net over onze kinderen uitgeworpen, door hen te onderwgzen in hun scholen. Zij hebben reed? duizenden tot Christenen gemaakt en gaan daarmee voort. Zij zijn doorgedrongen in de afgelegenste dorpen en binnen de kerken. Als wij voortgaan te slapen, zooals we in het verledene deden zal binnenkort niemand meer in onze tempels aanbidden, ja de tempels zelf zullen veranderd worden in Christelijke kerken.

Weet gij niet dat het aantal Christenen toeneemt en dat der Hindeesche belijders eiken dag mindert? Hoe lang zal er water blijven in een bron, die telkens geeft, maar niet ontvangt? Als .onze godsdienst onophoudelijk wordt van krachten beroofd door het Christendom, zonder eenigen toevoer te ontvangen, hoe kan dat duren? Als ons land veranderd wordt in de wildernis des Christendoms zal dan het kruid van het Hindonisme groeien? "

Reeds hieruit blijkt hoe zich de strijd niet bepaalt tot algemeene aanvallen op zekere richting, maar men ook reeds - de hoofden begint te tellen. Met andere woorden het gaat op een strijd waarbij woord tegen woord, daad tegen daad gesteld wordt. En op welke wijs en in wat krachtigen zin dit bedoeld wordt zullen we aantoonen uit hetgeen verder wordt gezegd, en bewijst dat het den vijand evenmin aan wijsheid als aan overleg ontbreekt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 juli 1891

De Heraut | 2 Pagina's

Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 juli 1891

De Heraut | 2 Pagina's