GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Amerikaansche vrienden.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Amerikaansche vrienden.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 31 Dec. 1897.

Amsterdam, 31 Dec. 1897.

Een steeds klimmend genot is ons de correspondentie, waarmede vrienden uit Amerika ons ook nu weer, naar aanleiding van ons artikel over den „prijs der vrijheid" keer op keer verrassen.

Financieel hebben we alleen deze kleine bedenking, dat zoo velen bijna regelmatig hun brieven te laag frankeercn, zoodat hier strafporto, dat is dubbel port, voor hun brieven moet betaald worden. Dat maakt ƒ 0.25 voor een gewonen, en ƒ 0.50 voor een wat zwaarder brief Weggegooid geld natuurlijk! En daar dit nu blijkbaar ligt aan Onbekendheid met de porto's naar Holland, zal men het ons niet euvel duiden, zoo we hier een enkel maal de aandacht op vestigen. Niet allen, maar toch velen merkten hier niet op, en het kan daarom goed zijn, eens te zeggen, wat er van aan was.

Doch hoofdzaak is ons de opmerking, die ons ditmaal van meer dan ééne zijde toekwam, dat we het leven van de kerken in Amerika in te gunstig licht hebben geplaatst. Wel toch weersprak men niet, wat we schreven, maar wijst er ons toch op, dat er zooveel misbruik insloop, en dat het godsdienstig leven in Amerika den laatsten tijd eer achter-dan vooruitgaat.

We zullen zoo spoedig mogelijk het stuk van Bryce, waarop we ons beriepen, opnemen, en dan zal men zien, dat hij met kennis van zaken en niets dan waarheid, en dat als ooggetuige, sprak.

Maar wat er aan misstanden in de vrije kerken van Amerika insloop en steeds meer insluipt, heeft gansch andere oorzaak, en ligt aan de onbegrijpelijke verwaarloozing van het Gereformeerde kerkrecht.

Het Methodisme en Piëtisme beide staan hier schuldig.

In practisch Christelijke werkzaamheid heeft men afleiding gezocht voor de kerkelijke moeielijkheden en leerstellige verschillen, en dat wreekte zich.

Zeker, gezellig en prettig wonen in ons huis is hoofdzaak, mits ge u vooraf verzekerd hebt, dat de fundamentett vast liggen en dat het gebouw naar goede bouworde is opgetrokken.

En dat laatste nu heeft men in Amerika te veel verzuimd.

Men meende, dat deed er niet zoo toe. Op de belijdenis als het fundament der kerk behoefde zoo nauw niet gelet te worden, en op het kerkrecht dat de structuur der kerk bepaalde, behoefde zoo nauw niet te worden gezien.

Vandaar allerlei misstand. Allerlei collegiaal in.sluipsel. De kerk opgaande in een gewone vereeniging.

Dit nu heeft met het beginsel van de vrije kerk niets uitstaande, valt er geheel buiten, en is ten deze een geheel andere fout.

Wat dan ook voor de broederen in Amerika te doen staat, is niet, dat ze de vrijheid gaan inbinden en gaan hunkeren naar staatstraktementen, die ze toch niet krijgen zouden, maar dat ze zich meer dan dusver rekenschap gaan geven van hun Calvinistisch levensbeginsel, van de belijdenis, die uit dit beginsel volgt, en van den kerkelij ken bouw, die daarbij hoort.

Kunstmatig vordert men hierin niets. Uit de beginselen moet de zuivering en sterking van het leven der kerken komen. En zoodra men maar den moed heeft, om te breken met de halfslachtige theologie, die uit Duitschland overwoei, en terugkeert tot het geloofsleven en de geloofsbelijdenis der vaderen, zal ook hier vreugde komen voor asch, en het kerkelijk leven zijn oude kracht hernieuwen.

En dit nu gaat wel niet opeens. Daartoe is het kwaad der verslapping te diep in en te ver doorgedrongen.

Maar juist in den moed om dit langdurige werk op zich te nemen, spreekt de veerkracht des geloofs.

Er is tweeërlei vrijheid van kerk.

De ééne, die, echt Pelagiaansch, de willekeur van den mensch, hij zij dan predikant of leek, tot heerschappij in het kerkelijk leven verheft. En die vrijheid moet weerstaan en uitgebannen.

De andere is de vrijheid der kerk, die aan elke macht buiten Christus zeggingschap in Christus' kerk ontzegt, opdat hij alleen door zijn Woord in zijn kerk heersche, en die vrijheid moet met alle kracht gezocht, maar dan ook gebonden blijven aan de onderwerping aan zijn Woord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1898

De Heraut | 4 Pagina's

Amerikaansche vrienden.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1898

De Heraut | 4 Pagina's