GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Onze opmerking in de

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze opmerking in de

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze opmerking in de artikelen reeks over Genadeverbsftd en Zelf beproeving, dat de tekst in Openb. 21 : 24, waar sprake is van de volkeren, die zalig worden, een twijfelachtigen grond biedt voor de voorstanders der volkskerk, omdat de woorden: iezalig worden in de meeste handschriften ontbreken en daarom door de nieuwere uitgevers als een interpolatie beschouwd worden, heeft de vraag doen ontstaan of daarmede het gezag der H. Schrift niet wordt aangerand.

Nu kan de quaestie van de Schrift-critiek hier natuurlijk niet in den breede worden behandeld. Alleen tot voorkoming van misverstand merken we op, dat de moderne Schrift-critiek, die 't grootste deel der Schrift als onecht verwerpt en van een Goddelijk gezag der Schrift niet weten wil, principieel gansch onderscheiden is van de zoogenaamde tekst-critiek, d. w. z. van de vraag hoe een bepaalde tekst moet gelezen worden. De oorspronkelijke handschriften van wat de Apostelen hebben geschreven, zijn reeds lang zoek geraakt. Wc hebben alleen afschriften; afschriften die door feilbare schrijvers zijn gemaakt en waarin meermalen vergissingen zijn ingeslopen, zoodat deze afschriften onderling varieeren. De tekst-critiek heeft daarom de roeping om, door deze handschriften met elkaar te vergelijken, zoo nauwkeurig mogelijk den oorspronkelijken tekst vast te stellen. Onze Staten-overzetters hebben dit ook gedaan; ze hebben met de hulpmiddelen, waarover ze beschikken konden, een bepaalden tekst gekozen voor hun bijbelvertaling. Maar de kennis der handschriften is sinds dien tijd zeer veel toegenomen en niet éen deskundige zal beweren, dat de tekst van onze Statenoverzetting niet op enkele punten verbetering behoeft. Met het Goddelijk gezag van de Schrift heeft dit niets te maken, want de Schrift blijft Gods Woord, ook al is de tekst in een of ander handschrift ons overgeleverd, op een bepaald punt niet geheel juist te noemen. Natuurlijk mag men daarom niet lichtvaardig tot verandering overgaan van den tekst, dien de Kerken gebruiken, We gelooven, dat ook over de bewaring van dien tekst de bijzondere voorzienigheid Gods gewaakt heeft. Maar dit sluit niet in, dat hierbij van een absolute en onfeilbare leiding des Heiligen Geestes sprake zou wezen. De mogelijkheid van een vergissing blijft toch altijd bestaan. En wanneer, gelijk in het geval van Openb. 21:24 de meeste handschrifren de bedoelde woorden niet hebben, dan is het in elk geval gewaagd op zulk een tivijfelachtigen tekst een dogma te willen opbouwen, vooral wanneer deze tekst de eenige is, waarop men zich voor dit dogma t beroepen kan.

We hopen, dat deze nadere toelichting het bezwaar uit den weg zal geruimd hebben. Van een meegaan met de moderne Schrift-critiek is hier geen sprake. Tegenover die critiek, die de Goddelijkheid der Schrift aantast, zal de Heraut steeds onver^wakt haar protest doen hooren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's

Onze opmerking in de

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's