GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. A. Kuyper Jr. geeft in de Rotterdamsche Kerkbode nog een artikel over een spiritistisch onderwerp. Ditmaal raakt het de toovenares van Endor.

Meer dan een vroeg ons, hoe toch gedacht moet worden over het gebeurde te Endor, toen koning Saul zijn bezoek bracht aan de vrouw met den waarzeggenden geest. Natuurlijk is de bedoeling van deze vraag niet, of het goed te keuren was dat Saul in dien nacht naar Endor ging, want dat wordt door alle geloovigen onvoorwaardelijk afgekeurd en ten sterkste veroordeeld. Alle waarzeg gerij is den Heere een gruwel, en zoowel zij die waarzegt als hij die de waarzegster bezoekt, doet zware zonde en is schuldig voor God. Daarom ook heeft Saul in betere dagen alle vrouwen die een waarzeggenden geest hadden, uit Israel verbannen.

De bedoeling der vragers echter is, wat wij te denken hebben van den opgekomen geest, die toen in de grot van Endor aan die waarzeggende vrouw verscheen en aan Saul zijn naderend einde bekend maakte. Men wil dan weten of het werkelijk de geest van den afgestorven Samuel is. geweest, of een booze geest, die zich aanstelde als ware hij Samuel.

Wij willen beginnen met er op te wijzen, dat wel \h.'den tegeuwoordigen tijd hiervan een kwestie gemaakt wordt; maar dat in vroegere dagen-een vaststaande opinie hierover gevonden werd.

In de eerste eeuwen der kerk, toen de groote kerkleeraars optraden, was het eenparig gevoelen, dat het natuurlijk niet de geest van den zaligen Samuel geweest is, maar dat het een «booze geest" geweest is, die bedriegelijk voorwendde Samuel te zijn. Zoo hebben het ook de Hervormers en met name Calvijn in hun geschriften geleerd. En de Kantteekenaren vertolken bij 1 Sam. 28 dat eenparig gevoelen. En zoo is het eeuwenlang de uitspraak der orthodoxe - Theologie geweest, al kwam het ook voor, dat een enkele iets anders verkondigde.

Eerst in den loop der 18e eeuw begon ereenige kentering te komen, en toen traden er geloovige Schriftgeleerden op, die pleitten voor het gevoelen dat het wel de geest van Samuel is geweest die in Endor's grot verscheen.

Men brengt dan de volgende gronden bij: lo. dat in het verhaal van 1 Sam. 28, Samuel als het ware zelf sprekende wordt ingevoerd. Er staat niet de «booze geest", maar Samuel zeide. Dit argument weegt niet, want het verhaal in 1 Sam. 28, geeft het gebeurde weer zooals Saul het zich voorstelde. En Saul nu werd in den waan gebracht dat Samuel was opgekomen.

2e. Dat de voorspelling van dien geest letterlijk is uitgekomen, en dat aan de uitkomst geen woord ontbroken heeft, want den volgenden dag was Saul met zijn zonen in het rijk des doods. Dat is zoo, de waarzegging is uitgekomen, maar daaruit volgt allerminst, dat het de geest van Samuel is geweest. Hier had uuaarzeggerij plaats, en wij mogen juist omgekeerd zeggen, dat het zich niet laat indenken dat de zalige Samuel «waarzegde».

3e. Dat die vrouw van Endor zeer verschrikte toen zij Samuel zag. Zij was, zoo zegt men, wel gewoon booze geesten te zien opkomen, en schrikte daarbij niet. Maar toen nu in eens Samuel zelf voor haar stond, verschrok zij grootelijks. Wij willen hier antwoorden, dat die vrouw wel zeer verschrok en ook schreeuwde met een grooten schreeuw. Maar dat was omdat zij Saul zag, dien zij eerst niet herkende, en nu bang was voor haar eigen leven.

4e. Dat Mozes en Elia toch ook uit den hemel op aarde zijn gekomen op den Tabor. Men zegt dan, dat evenzoo ook Samuel uit de eeuwigheid nog op aarde verschijnen kon. Tegen dit argument stellen wij ons protest. Al wat in ons is verzet er zich tegen, het nederdalen van Mozes en Elia op den berg der verheerlijking in één adem te noemen met een geestverschijning in het hol van de waarzeggende vrouw te Endor.

Men ziet, de gronden van eenige tegenwoordige Godgeleerden, die ons willen doen gelooven dat werkelijk Samuel aan Saul is verschenen in de grot van Endor, zijn zeer zwak. En als wij dan weten, dat heel de oudheid zoo goed als eenparig uitsprak, dat het een duivelsche geest is geweest, die voorwendde Samuel te zijn, dan zeggen wij: de oude wijn is beter.

Wij blijven dan ook altoos het meest voelen voor wat Calvijn kort maar krachtig zeide, dat God de Heere niet toelaat dat de zalig afgestorvenen in eenig werk des duivels betrokken worden. En alle waarzeggerij is echt dmvelsiverk. We beamen ten volle bij de woorden van I Sam. 28:12: toen nu de vrouw Samuel zag», de kantteekening der Statenoverzetters: d.i. een booze geest in de gedaante van Samuel, dewelke zij door haar duivelskunst had doen opkomen».

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 februari 1914

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 februari 1914

De Heraut | 4 Pagina's