GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een nieuwe richting.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuwe richting.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is, naar het schijnt, een nieuwe richting aan 't ^opkomen, die zich noemt met den hybridischen naam van ethisch Gereformeerd.

Ze moet vooral onder de jongeren worden gevonden.

Nu zegt op zich zelf deze toevoeging van ethisch bij den naam van Gereformeerd niets.

Ethisch toch beteekent letterlijk: zedelijk.

Bedoelt deze richting nu niet anders, dan dat men op het zedelijk leven nadruk wil leggen, dan bestaat hiertegen geen het minste bezwaar.

Het echt-Gereformeerde heeft altoos voor het zedelijk leven zeer hooge eischen gesteld. Calvijn gaf in zijn Institutie de eerste Protestantsche Ethiek. Onze Heidélberger Catechismus ontwikkelde aan de hand van den Decaloog de eischen Gods voor het zedelijk leven zeer breed en diep. En het Puritanisme, dat fJe zedelijkheid zoo hoog deed staan, is van Gereformeerden huize.

Doode orthodoxie, leerheiligheid, een zweren bij enkele abstracte dogma's, maar zonder dat het hart er deel aan heeft of het leven er aan beantwoordt, is niet Gereformeerd. Het woord Gereformeerd zelf sluit dit uit. Gereformeerd eischt een reformatie ook van het hart en van het leven. En er is zeker niemand, die er be zwaar tegen zal hebben, " wanneer ook op deze zijde van het echt-Gereformeerde met nadruk gewezen wordt.

Maar onder de uitdrukking »ethisch€ verstaat men nu eenmaal in ons land iets anders. Het is de aanduiding geworden van een theologische richting, die van huis uit Duitsch, meer in Duitschland dan in ons Gereformeerde Nederland thuis hoort. Het is een richting, die zwevend en onbelijnd is wat de belijdenis betreft; die om de ïleerc weinig geeft, maar alleen nadruk legt op het leven; die de autoriteit der Heilige Schrift los laat, en drijft op het subjectieve gevoelsleven; die de rechtvaardigmaking door het geloof alleen, op den achtergrond schuift en de heiligmaking op den voorgrqnd.

En in dien zin opgevat, staat deze ethische richting lijnrecht tegenover het Gereformeerde leven.

Wie ethisch en Gereformeerd wil zijn, wil vuur en water sa^mverbinden.

En van die saambinding geldt, wat een Franschman eens geestig opmerkte, que 1' adjectif devore Ie substantif. Of om het op zijn HoUandsch uit te drukken: het bijvoegelijke naamwoord doodt het zelfstandig naamwoord.

Ethisch-Gereformeerd wil zeggen, dat men heeft opgehouden Gereformeerd te zijn en ethisch is geworden.

Maar waarom dit laatste dan ook niet liever openlijk gezegd ?

Men schonk dan klaren wijn en ieder kon dan weten met welke richting men te doen heeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 oktober 1919

De Heraut | 4 Pagina's

Een nieuwe richting.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 oktober 1919

De Heraut | 4 Pagina's