GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 16

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

benadering

kaders gebruikt om de geschiedenis van de faculteit te contextualiseren. De verschillende verhaallijnen, die in dit boek door elkaar heen zijn gevlochten, lijken zich soms los van elkaar te ontwikkelen als twee geschiedenissen die zich toevallig afspelen binnen dezelfde faculteitsmuren. Toch zal blijken dat er meer dan eens inhoudelijke ontmoetingen zijn geweest tussen de wereld van het geloof en van de natuurkunde. En dat was ook de bedoeling. De vu was namelijk opgericht met het doel geloof en wetenschap met elkaar in verband te brengen en in de tijd dat de wis- en natuurkundige faculteit werd gesticht was dit ideaal nog springlevend. Vanaf de jaren zestig zou het christelijke karakter van de vu steeds minder bepalend worden. De ontwikkelingen in de maatschappij zorgden er echter voor dat de wetenschappers zich niet op een eiland konden terugtrekken. Juist in deze tijd ontstond er allerlei kritiek op een naar binnen gekeerde wetenschap. Door de samenleving en door kritische studenten werden de wetenschappers bevraagd op de relevantie van het onderzoek en werd gewezen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de wetenschapper. Deze periode in de geschiedenis van de faculteit kan opnieuw worden beschouwd vanuit de hiervoor geschetste optiek van de twee werelden: de natuurkundigen waren deel van een gemeenschap van onderzoekers en tegelijkertijd maakten zij deel uit van een maatschappij die kritisch stond tegenover zuivere wetenschap. Ook aan de wis- en natuurkundige faculteit moesten vragen over de relatie tussen wetenschap en samenleving onder ogen worden gezien, een discussie waarbij het christelijke karakter van de vu opnieuw een rol zou spelen. Het doel van dit boek is dus tweeledig: enerzijds wordt in grote lijnen de geschiedenis van onderzoek en onderwijs in de natuurkunde aan de vu geschetst; anderzijds wordt ruimschoots aandacht gegeven aan de ‘ontmoeting’ tussen natuurkunde, religie en samenleving. Een gevolg van deze benadering is dat voor de denkbeelden van díe personen die zich in woord en geschrift expliciet met aspecten van deze thematiek hebben beziggehouden relatief veel pagina’s zijn ingeruimd.

15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's