GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 346

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 346

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een gereformeerde faculteit?

of wetenschappelijk onderzoeker (de zogenaamde Algemene Opleiding Godgeleerdheid).1 En met het oog op de cultureel pluralistische samenleving ging in de jaren negentig de opleiding Religie en Levensbeschouwing van start, een opleiding die gericht is op de dialoog tussen levensbeschouwelijke tradities.2 Tenslotte wijs ik op de nieuwe opzet van de studie die in 2001 werd ingevoerd, de zogenaamde bachelor- masterstructuur (bama). Er valt inderdaad veel meer te onderzoeken en te vertellen dan wat ik over de laatste 25 jaar aansnijd. Dat betreft thema’s die al eerder een rol speelden. Daarmee loop ik het risico aan belangrijke nieuwe ontwikkelingen voorbij te gaan. Maar zo hoop ik wel de eenheid van het boek enigszins te bewaren zonder het recente verleden al te zeer onrecht te doen. Pas een later geslacht kan vaststellen welke thema’s in de laatste vijfentwintig jaar werkelijk van belang zijn geweest.

een gereformeerde faculteit? De jaren zestig brachten voor de faculteit grote veranderingen met zich mee. In theologicis betrof dat, heel algemeen gezegd, een andere waardering voor het subject dan voorheen. Zoals Kuitert de denkende mens recht wilde doen en hem geen achterhaalde scheppingsleer op wilde dringen, zo wilde Baarda recht doen aan de menselijke kant van de Schrift. Augustijn wilde honoreren dat een gelovige in de twintigste eeuw andere vragen heeft en in een andere wereld leeft dan een gelovige in de zestiende eeuw.3 Dit hele programma van ‘historisering’ leidde tot een ‘Entmythologisierung’ van het gereformeerde erfgoed, want het raakte de kern van de Gereformeerde Kerken: Schrift en belijdenis.4 Het wekt dan ook geen verwondering dat hiertegen protest rees. Maar hoe begrijpelijk dit protest ook was, het gaat niet aan alleen de theologische faculteit daarvoor verantwoordelijk te stellen. De vervreemding ten aanzien van de kernpunten van het gereformeerde erfgoed werd in de hele gereformeerde wereld ervaren, niet alleen aan de theologische faculteit. Als A. M. Lindeboom een boek schrijft onder de titel De theologen gingen voorop heeft hij in zoverre gelijk dat zij degenen waren die de veranderingen in de cultuur opsnoven, verwerkten en verwoordden.5 Zij waren echter niet de bron van die veranderingen. De gereformeerde

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 345

345

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 346

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's