GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 76

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kampen onder druk

soonlijke verlichting, de tweede van de ambtelijke werkzaamheid der kerk (als instituut dus), de derde is de zelfstandige vrucht der studie. Met deze drie ‘lagen’ in de kennisse Gods correspondeert een drievoudige werking van de Heilige Geest. De persoonlijke en de kerkelijke kennisse Gods zijn vrucht van de providentiële en spirituele leiding waardoor het hart van de enkeling wordt bewerkt en zijn gedachtewereld geformeerd wordt; bij de kerkelijke godskennis gaat het om de leiding van de Heilige Geest door het ambt, bij de wetenschappelijke godskennis wordt het bewustzijn verlicht. Deze drie ‘lagen’ in de openbaring hangen nauw met elkaar samen. ‘Men is geen theoloog in wetenschappelijken zin, tenzij men ook de persoonlijke verlichting en geestelijke ervaring deelachtig zij, wijl men anders zijn uitgangspunt mist en buiten contact staat met het principium theologiae’.33 Iets ingewikkelder ligt het met de belijdenis der kerk (als instituut). Die is vrucht van de Heilige Geest. Daarom mag de theoloog deze belijdenis niet onderschatten. Het is een eigen stroom die tegenover de theoloog een eigen gezag heeft. Anderzijds mag daaruit niet geconcludeerd worden dat de theoloog alleen de belijdenis ondersteunt en bevestigt. Het is de roeping van de theoloog om kritiek op het confessionele leven der kerk uit te oefenen door altijd weer de belijdenis aan het ‘principium theologiae, d.i. aan Gods Woord’, te toetsen.34 Ontstaat er dan verschil van mening, dan moet of de kerk haar belijdenis bijstellen of de theoloog moet breken met zijn kerk. Veronderstelling is wel dat beide, theoloog en kerk, uitgaan van Gods Woord, anders is er geen sprake van een echte geestelijke worsteling.35 Ik zou de boodschap die Kuyper in de Encyclopaedie zijn nieuwe ‘huisgenoten des geloofs’ meegaf als volgt willen formuleren. Het nieuwe leven, de herschepping (van mens en kosmos) wortelt in de eeuwige verkiezing en wordt zichtbaar in de samenleving. De kerk als instituut vervult daarbij een dienende rol door de haar toebedeelde taken, opdat in de wereld het nieuwe leven zichtbaar wordt. Deze taken worden in de drie ambten vast omschreven. Het wetenschappelijk onderzoek behoort niet tot die taken. En daar het van fundamenteel belang is dat de dienaar des Woords theoloog is, doen de Gereformeerde Kerken er goed aan Kampen af te stoten. Dit laatste wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar is de onvermijdelijke conclusie waartoe zijn

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 75

75

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's