De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 31
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
AANÏEEKENINGEN.
1)
Examen
van het o n t w e r p
Dordrechtse
Synode
deelde
leere
een ige
samenspraken,
der
van tolerantie, 1619
der r e m o n s t r a n t e n
Nederlandse
versterking ende
Anno
van
van de l i e f h e b b e r s
naamen
van
Liefde
h e i d des E u a n g e l i u m s
met
te v e r e e n i g e n .
d o o r een g e n o o t s c h a p
formulieren
o m de l e e r e i n de
vastgesteld
van
eenigheid
de
veroor-
Voorgesteld
in
voorstanders
geschreven,
tot
der w a a r h e i d , o m d o o r de v l e i j -
en V e r d r a a g z a a m h e i d
niet afgeleid
te
v a n de
zuiver-
worden.
Dit vrij zeldzaam geworden werk, waarin naar aanleiding van de onrechtzinnigheid van den Zwolschen predikant v. d. Os door D r . A . Comrie predikant te Woubrugge en N
Holtius predikant te Koudekerk, een onderzoek werd ingesteld omtrent het in
den titel
vermelde doen der „toleranten", verscheen in den vorm van samenspraken.
De vijf samensprekers zijn: Orthodoxus, een Rechtzinnige, Pantanechomenus, een A l verdragende, Adiaphorus, een Onverschillige, Philalethes, een Waarheidlievende, Euruodius, een Breeden weghoudende. Philalethes is Comrie zelf. Het werk met
de X e
Holland
verscheen
van
1753—1759 te Amsterdam bij Nicolaas B i j l , doch werd
Samenspraak gestaakt, wijl Holtius door den pensionaris der Staten van
niet onduidelijk te verstaan was gegeven, dat verder geschrijf hem in groote
moeielijkheid zou brengen. Men kan over dit Examen van tolerantie uitvoerig bericht vinden bij Ypey en Dermout
Geschiedenis der
Nederlandsche Hervormde
Kerk. I l J e deel p. 489—495.
De
beschouwing daar over het werk en zijn opstellers gegeven draagt het kenmerk van het eigenaardig standpunt van de schrijvers dezer geschiedenis. De
bedoelde
staat
des
voor
de
plaats uit de 9e samenspraak
Rechtschapen oprechting
Philalethes zegt:
„want
van
waarin gehandeld wordt:
Menschen,
Over
den
als s t a a n d e o n d e r een
wet
h e t w e r k v e r b o n d t, vindt men p. 144 waar
van het regt of verkeert
begrip van den eersten staat des
Menschen, welke gemeenlijk de s t a a t d e r R e g t h e i t genaamd wordt, hangt zeer veel
af,
en het heeft invloedt of zeer veele voorname stukken der Godgeleertheit ten
goede of ten kwade, als haast blijken zal." 2)
O. ZOckler, die Lehre
vom
Urständ
des Menschen, geschichtlich und dogma-
tisch-apologetisch untersucht. Gütersloh, C. Bertelsmann, 3)
P. F. Keerl, Die Schöpfungsgeschichte
maicr 1861.
1879.
und die Lehre vom Paradies. Basel Bahn-
— Het eerste d e e l : Der Mensch, dos Ebenbild Gottes; sein Verhältnis zu
Christo und zur Welt. 41
Carl
Hase
in de voorrede
van zijn
Handboek van Protestantsche Polemiek
3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's