GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

OS 149) Wanneer dan ook W E B E R (Histoire de la philosophie européenne , Parijs, 1905, pagg. 87 sq.: «Platon mystique et rationaliste: il n'y a pas là de contradiction. Rationalisme et mysticisme sont des extrêmes qui se touchent. En effet, le rationalisme idéaliste et sa méthode déductive supposent, comme point de départ, l'aperception a priori de quelque principe absolu, sorte d'intuition qu'à bon droit nous appelons mystique, parce qu'elle est toute semblable à une inspiration révélatrice et qu'elle franchit de pleine saut, pour ainsi dire, les étapes de l'analyse. L'idéalisme platonicien, de même que ses rejetons, les systèmes de Plotin, de Spinosa, de Schelling, commence par un acte mystique et aboutit à une religion.") Plato tegelijk rationalist en mysticus noemt, kan ik me daarmede tot op zekere hoogte wel vereenigen; alles hangt er van af, wat men onder rationalisme verstaat: WEBER'S bewering is alleen dan juist, maar dan ook volkomen juist, wanneer hij hetzelfde bedoelt als meer speciaal is uitgedrukt in het boven aangehaalde woord van D I E L S : »Vereinigung orphischer Apokalyptik mit eleatischer Dialektik." 7

Overigens dient hier melding gemaakt van de verhandeling van S H O R E Y , The unity in (of: of) Plato's thought (University of Chicago Decennial Publications, 1 Ser., vol. VI.). ) Theaet. 170 A sq. : Sib KXÏ TT£ipxtôxi %py êv$évd£ £K£Ïo~£ (psóyeiv on TxyjTTx. (puy/ Sè ôfioicctrig 9"£0 KXTX T'O SUVXTÓV ôfj.oiu<riç Sè S'IKXIOV KXÏ otrtov fxsTx (ppovjjtrsuç yevéoSxt. Rep. 613 A : où yxp Si] ùirb ys $£c3v KOTS x/j.£A£trxt, Sg xv TpoSufJLSïoSxi êSéty S'iKxiog ylvetrSxt KXÏ £TTIT^S£ÛUV xperyv sic öo~ov Suvxrbv xv^pÛTru ô[ioioù~oSxi 3"fç*3. Rep. 500 C sq. : &siu Si) KXÏ x.oo~fj.iw o ys CpiAoo~o(poç Ô/XIAÛV xbo-pLióg re KXÏ Ssîog slg TO Suvxrbv dvSrpûirw yiyvsTxr x. r. A. Legg. 716 D : KXÏ KXTX TOÛTOV Si; rbv Kbyov ô fxèv rruCppcov yfiüv S"eçD (piAog, ofioiog yxp, x. T. A. Vgl. in verband met deze laatste plaats inzonderheid ook het schoone slot van de Republiek (p. 621 B sqq.): KXÏ ourcog, & YXXÙKUV, /xuSog eVû&9"^ KXÏ OÙK dTuAsTO, KXÏ vjftxg oiv o-uo~sisv, xv TS&U/MSSX XÙTÛ, KXÏ rbv ry,g A^9"^ç iroTXfibv sv $ix/3y o~ó[xs$x KXÏ ryv tyuxyv fiixvSya'ófj.sSx. 150

t

0

/

«AA'

XV S/J.0Ï

fièv

KXKX

KXÏ

SIKXIOO-ÙVVJV

TsfàûfJ.S$X,

0

V0(J.i(0VTSg xbxVXTOV i'VfcyV KXÏ SuVXTVjV TXVTX

TXVTX Sè xyx§x, rv g ¿¿vú ôSoû del égb/j.sS'x (ppovyo~sug TTXVTÏ rpóiru s7riT'ySsûo~o[j,sv, ïvx KXÏ ijlllv xÙToïg Ô'iAoi u/x£V KXÏ TOig jsotg, xùrov TS /xévovrsg svSxSs, KXÏ STTSISXV TX x$Àx xùrijg K3fj.iÇû[j.s§x, ù)o-7rsp ol vixyipópoi Tsptxysipófj.svoi, KXÏ svSxSs

KXÏ

xvéy so~'bxi, j

t

(XSTX

SV T'jj %lAléT£i

TOps'lX,

2l£/\yj/\Ù$XfJL£V,

£V

TpXTTU[J.£V.

Overigens is reeds vóór P L A T O bij de Pythagoreërs de ofioiuvig $eoû, het der godheid gelijkvormig worden, ré'Aog van het leven van den wijze, en alzoo fundamenteele regel voor de ethiek : vgl. I A M B L . V . Pyth. 137 (bij DIELS, Fr. d. Vors, pag. 293); S C H M I D T , Eth. d. alt. Gr., I (1882), pag. 377; Z E L L E R , O. 1. I, 1 , pag. 457, aanm. 3 ; 459, aanm. 1 ; 458; die echter pag. 457 m. i. zonder grond twijfel oppert omtrent de echtheid. B

151)

Dit is juist hetgeen m. i. de rede van P A U L U S op den Areopa-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's