GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 46

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

48 ) C L E M . , Strom., III, 17, p. 518; vgl. DIELS, O. 1. pag. 255: £&ov Sè xxl TV g ^iKoKxov Aégsccg (xvyfxovsvrrxi' Kéysi yxp 5 Ylv^xyópeiog &Ss' fxxprvpéovTxi Sè xxl o! TxAxtol SaoAóyoi re xx\ [xxvTsig, ug Six Ttvxg [r/vosV D.] 49

t

TlflUpixg

i

*pVX

x

$

T

l

TÜpXTI

TVVé^SVXTXl

XXÏ •A.xbxTTSp iV 0~X[XXTI T OUT UI

T&JXIFTCtl.

Wanneer echter Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, l , pag. 450, aant. 4 [vgl. ook pag. 59], wiens meening door R O H D E , Psyche', pag. 571 aanm. 1 gedeeld schijnt te worden, de opmerking maakt: »Krat. 400 B (s.o. S. 58, 6) verweist Plato für die Vergleichung des o-£/xx mit dem o-tf/xx auf dieselben, welche auch Philolaos im Auge hat, die Orphiker," zoo schijnt mij dit minder juist. Gelijk S T A L L B . terecht aanteekent, worden hier d r i e verschillende meeningen aangevoerd: de e e r s t e is die, welke o-ü/xx en o-^/xx gelijk stelt; deze wordt aan Ttvég toegeschreven, waaronder de Pythagoreërs te verstaan zijn; de t w e e d e brengt trüfxx (trfjfix) met oy/ixtveiv in verband; de d e r d e eindelijk is die, welke verkondigen ol x/x(p't 'OpCpéx, cbg Sixyv SiSovirqg rijg üoxys, &v Sty 'èvsxx SiScctriv TOOTOV Sè TspißoAov l%etv, 'ivx r&tfjrxi, Setr/xuTypiou dxóvx' SÏVXI ovv Tijg i'Vy^g TOVTO, u^Tsp XVT'O óvopix^t-Txt,'éugxv exTia-y TX èCpaiAó/xsvx, Tb (TUfix, xxi ovSèv Sslv Txpxysiv ovSè ypxfxfxx. De Ttvég, die de gelijkstelling van o-ü/xx en o-ïj/xx loeren, worden hier alzoo onderscheiden van ol ii/x(pi 'OpCpéx. Dat de Pythagoreërs op hun beurt de gelijkstelling van o-üfxx en trtffxx weer aan de Orphici ontleend hebben, blijkt reeds uit de woorden van Philolaos, zooeven aangehaald, maar doet hier niets ter zake. 5

) Pythag. u. die Inder 7; vgl. Z E L L E R o. 1. I, l , pag. 59, aant. 1, die hem weerlegt. Overigens is in verband met hetgeen hier betoogd wordt, niet van belang ontbloot wat men vindt bij S P R U Y T , Gesch. der Wijsbeg. pagg. 145 sqq.: »Het is vooral op ethisch gebied, dat de Pythagoreërs zich onderscheidden. Vooreerst door hun leer omtrent de ziel en de zielsverhuizing, die zij waarschijnlijk overgenomen hadden uit de Orphische mysteriën. I n d i e m y s t e r i ë n w e r d e e n o p v a t t i n g o v e r de b e t r e k k e i ij ke w a a r d e v a n l i c h a a m en z i e l verk o n d i g d , d i e g e h e e l i n s t r i j d was met de o u d - G r i e k s c h e , d i e wij r e e d s v r o e g e r l e e r d e n k e n n e n , dat nl. het lichaam de eigenlijke mensch is, terwijl de ziel als ijle schim een treurig leven leidt. T e g e n o v e r deze opvatting nu leeren de Orphische mysteriën: de ziel is het voornaamste; het lichaam is maar haar kerker of haar graf. 50

5

Deze leer is door de Pythagoreërs overgenomen en in ruimer kring bekend gemaakt. Door hen heeft P L A T O haar leeren kennen en deze heeft door zijne beschouwingen over de menschelijke kennis aan de Orphische denkbeelden — o o r s p r o n k e l i j k de p a r a d o x e meen i n g v a n e e n k l e i n e en s t i l l e g e m e e n t e — voor vele eeuwen en waarschijnlijk voor altijd de zege verschaft." si) 04 A sqq. 58) Pyth. XII, vs. 50 sq.: sl Sé Tig SAßog év xvSpuTottriv, üvev oii (pxivsTxr

x. T. A.

XX/XXTUV

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's