GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 17

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 centio en Louis Ellis du Pin zich Hyperius ten n u t t e hebben gemaakt, en veel aan hem hebben ontleend, aan hem, een gereformeerd theoloog, die alleen in de H. Schrift zijn standpunt heeft ). Maar ook wanneer de Roomsche theologen er op aandringen, om uit de Schrift te putten, is het steeds met de restrictie, dat de rechte Schrift­ interpretatie ligt in de handen der kerk, zoodat toch feitelijk niet de autoriteit der Schrift maar de kerkelijke autoriteit praedomineert; steeds „ita ut nemo quicquam doceat, quod cum Ecclesiae sensu receptisque traditionibus non bene conveniat" ). 40

41

En wat de Luthersche Kerk betreft, wijst Rieker, als hij handelt over het Formalprinzip der reformirten Kir­ chenverfassung, terecht op de Schriftmässigkeit van de Gereformeerden tegenover de Lutherschen: „Um dies zu verstehen, muss man bedenken, dass der Calvinismus sich zur H. Schrift etwas anders stellt als das Luthertum. Ihm sind nicht blos wie diesem die religiösen Gedanken­ kreise der H. Schrift normativ, sondern auch die darin beschriebenen sozialen Ordnungen und Einrichtungen, insbes. der apostolischen Kirche, die der lutherische Christ schon deshalb nicht als verbindlich anerkennen kann, weil inzwischen die geschichtlichen Bedingungen, unter denen sie entstanden sind, sich völlig verändert haben." Nu is het onjuist, wanneer het h e e t : „der Bibel ist für den Calvinisten der Codex der van Gott für das öffentliche und private Leben seiner Erwählten gegebenen Gesetze und Ordnungen," want de gereformeerde vindt in de Schrift wel de beginselen maar geen wetsartikelen voor het institutaire leven der Kerk. Maar wel is vol­ komen juist, in tegenstelling met de Lutherschen : „Es darf in der Kirche überhaupt keine Menschensatzung be­ stehen ; nur Gottes Wort soll darin herrschen" ). 42

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1912

Inaugurele redes | 47 Pagina's

De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1912

Inaugurele redes | 47 Pagina's