GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 26

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27 wijze van arbeiden zal zijn, dat ook de dogmatiek er vele vruchten van plukt. Richt de exegese zich uitsluitend naar het bestaande dogma, dan blijft de dogmatiek noodzakelijk op hetzelfde peil; arbeidt ze, alsof de dogmatiek haar niet aanging, dan biedt ze aan de dogmatiek nieuwe stof, die kan worden verwerkt. ) En als de exegeet zoo arbeidende nu eens in strijd komt met de dogmata van zijn kerk? Die mogelijkheid is toch volstrekt niet buitengesloten ! Welnu, dan is het pad hem aangewezen, dan is het zijn roeping in den wettigen weg zijn bezwaren in te brengen en aan te toonen, dat inderdaad de belijdenis der kerk met de Schrift in strijd is. E n zoo men naar zijn bezwaren niet hoort, dan mag hij niet anders, dan de gemeenschap verbreken met een kerk, die naar zijn overtuiging weigert te buigen voor het Woord van God. Leerzaam blijft in dit opzicht, hetgeen op de Dordtsche Synode van 1618/19 is geschied. Meer dan één hoogleeraar van de Vrije Universiteit heeft er tegenover onze tegenstanders reeds op gewezen, dat het daar goed is uitgekomen, hoe naar Gereformeerde opvatting de belijdenis altijd appellabel blijft aan het Woord van God. ) Wat in hoogste instantie bindt, is niet het dogma, maar het Woord alleen. Daarom is de exegese metterdaad vrij van het dogma. Het dogma bindt slechts, omdat en zoolang men het gegrond acht op de Schrift en daarom ook moet elke uitlegger exegetiseeren, alsof het dogma geen dogma was. Dat scheidt ons van Rome. De kans moet open blijven om door Schriftverklaring de onjuistheid van een dogma te bewijzen. Ik zou U in de laatste plaats spreken over het vraagstuk van den dieperen zin. ) Misschien verwacht ge na alles, wat ge gehoord hebt, dat ik het nu ook nog voor den dieperen zin ga opnemen. Maar dan moet ik U teleur66

67

68

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's