GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 56

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

57 5Ö

) Von Dobschütz, a. w., bl. 35: „Es ist einer der merkwürdigsten und am wenigsten beachteten Fortschritte grade der „historischen Exegese, dass wir das Fliessende vieler Begriffe „wieder erkannt haben." ) Als voorbeeld diene de exegese, die Von Hofmann van Hebr, 1 : 3 geeft. Zie daarover mijn H e b r . 1:1 — 4, bl. 52 vlg. en het artikel P r o D o m o , G e r e f. T i j d s e h r . , X I , bl. 286. ) Von Dobschütz, a. w., bl. 2 : „Man hat uns von einer Kluft „gesprochen, die zwischen der rein wissenschaftlichen TextBetrachtung und der Predigt gähne." Ook hier mag wel eens aan d e i d o l a t h e a t r i van Francis Bacon gedacht, vgl. Van Dijk, a. w., bl. 41. ) E r ligt ook in, dat geen exegese mag aanvaard, die niet overeenstemt met de feiten. Dit in te zien kan weer van belang zijn, b.v. voor exegetische vraagstukken, zooals mijn proefschrift er een bespreekt. Ook dan kan het 't beste zijn om met een n o n l i q u e t t e eindigen. ) Tegenstrijdig wordt hier genomen in strikten zin, dus b.v. van twee historische berichten, die, voorzoover wij thans zien, niet beide waar kunnen zijn. Ik denk hier niet aan verschillen, die samenhangen met het bijzonder karakter van elk der auctores secundarii. Dan is er zeer dikwerf overeenstemming te vinden, als men rekening houdt met het individueele, of het eigenaardige doel van een geschrift. Eenigermate anders oordeelt Doedes, a. w., bl. 47. ) Hierdoor wordt duidelijk, dat, al gelooven ook wij, dat er inderdaad slechts schijnbare tegenstrijdigheden zijn, we toch anders handelen dan vroeger, vgl. Doedes, a. w., bl. 32. ) Alleen moet bij een l o c u s c l a s s i c u s nog meer dan anders overwogen, of vroegere exegese niet onder den invloed van het dogma stond, vgl. mijn H e b r . 1 : 1—4, bl. 7. Men zie ook Gramer, D e m a c h t d e r T r a d i t i e , etc, bl. 3. ) V g l . Doedes, a. w., bl. 61 : ,,de(n) dogmaticus, als die het „resultaat der exegese moet verwerken voor de Dogmatiek, en „alzoo de bijzondere door de exegese behoorlijk verklaarde plaats „in het geheel van het systeem (de Dogmatiek) moet opnemen „en inlijven." ) Ik merk op, dat men dogma niet mag vereenzelvigen met a n a l o g i a f i d e i . Tijdsgebrek maakte het onmogelijk, dit 5 9

60

G 1

6 2

6 3

6 4

6 ö

6 G

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's