GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 17

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

uit l a t e r e gedichten als Dagwerck en Hofwijck t o c h o o k wel iets anders blijkt. Men heeft o p g e m e r k t , dat „ v a n h e t zelfverwijt, de h a r t r o e r e n d e smeekbede, die B R E D E R O ' s leven tot z o o n aangrijpenden r o m a n m o e t h e b b e n g e m a a k t " , bij hem g e e n s p r a k e is. D r u k t hij zich e c h t e r piëtistisch uit, dan meent men, dat hij g e e n man v a n dogmen is, m a a r de meest v a g e ideeën had, v a n w a t hij b e l e e d ; hij w a s asceet, g e e n e c h t e c a l ­ vinist 43). L e e s t de v o o r n a a m s t e H u y g e n s - k e n n e r e r g e n s v a n „ g e r o c k t e n v l o e c k " (een b e k o n k e l d doemvonnis), hij heeft terstond de verklaring bij de h a n d : vloek v a n de predikanten i — „ z w a r t r o k k e n " immers ! D i e h e b b e n hem stellig b e l a s t e r d en v e r v o l g d ; om zijn b o e k v o o r o r g e l g e b r u i k bij den kerkedienst. D a t het c h r o n o l o g i s c h volstrekt niet uitkomt — het v e r s c h e e l t tien j a a r .—, dat de s y n o d e v a n Delft reeds v r o e g e r de zaak a a n de vrijheid der kerken had o v e r g e l a t e n , dat V O E T I U S in zijn Disputatio de Organis zich van eiken a a n v a l o p H U Y G E N S onthield, dat de H a a g s c h e k e r k e r a a d om zulk een a a n v a l e e n lid c e n s u r e e r d e ; dat H l I Y G E N S juist in den tijd, w a a r u i t het v e r s dateert, een reeks lofdichten s c h r e e f o p de H a a g s c h e predikanten, met w i e hij steeds in de b e s t e verhouding s t o n d ; dat, ten slotte, het v e r b a n d en allerlei a n d e r e uitingen v a n den dichter de w o o r d e n , met zekerheid, heel anders v e r k l a r e n — het deed er alles niets t o e . Men r o o k — predikanten 44). D e enkele v o o r b e e l d e n k o n d e n met z e e r v e l e andere w o r d e n v e r ­ meerderd, ter bewijze, h o e zeer onkunde, antipathie, v o o r o o r d e e l ten opzichte v a n „puriteinen" en „puriteinsche w e r e l d b e s c h o u w i n g " recht b e g r i p v a n literatuur verhinderen kan. En niet alleen van e n k e l e stukken, m a a r van h e e l e genres. In. de geestelijke lyriek, D E D E C K E R ' s Goede Vrijdagh niet uitgezonderd, vindt men dan a l l e r w e g e n „ s m a k e l o o z e b a n a l i t e i t " ; zelfs bij een D U L L A E R T kan men dan met g e e n mogelijk­ heid iets eigens o n t d e k k e n 45). V a n CAMPHUYZEN, wiens Rijmen in ruim e e n e e u w o m t r e n t vijftig maal werden gedrukt, kan het dan heeten, dat hij „als dichter n o o i t bijzonder populair is g e w e e s t " 46). W i j denken a a n M l L T O N ' s Paradijs Verloren, dat v o l g e n s SCHIRMER o o k „als p r e e k " w e r d g e l e z e n ! Stichtelijke kunst — dienende kunst — b e p e r k t e kunst — weinig verscheidenheid van inhoud en t o o n — minder dan onafhankelijke kunst in staat, de wieken b r e e d uit te slaan, en h o o g e vlucht t e nemen 47) — z o o l o o p t dan v a n z e l v e de g e d a c h t e n g a n g . Z o o v o n d JONCKBLOET tien bladzijden in een O v e r i j s e l s c h e n A l m a n a k v o o r W . S L U I T E R „veel te v e e l e e r " . O n v e r s t a a n b a a r schijnt a n d e r s d e n k e n d e n o o k — om n o g een enkel ander punt te n o e m e n — de w a a r d e e r i n g der v r o u w bij de puriteinen. N o c h SCHIRMER, n o c h onze historici v a t t e n h e t : eenerzijds vele zéér geleerde v r o u w e n , h o o g g e ë e r d ; anderzijds ronduit de verklaring, dat zij de mindere is t e g e n o v e r den man, en de h a a r a a n g e w e z e n plaats d e huishouding. C A T S heeft het daarbij w e e r g e d a a n ; ofschoon H U Y G E N S hieromtrent niet minder positief is. T e r w i j l men bij beiden, C A T S en H U Y G E N S , e e n ideale samenleving v a n man en v r o u w kon zien in d e praktijk! H e t is opmerkelijk, dat men z o o weinig het verwijt treft, dat de puriteinsche geest de erotiek heeft bestreden. M e e n t men, dat wij van dat o o k aesthetisch g e v a a r l i j k e genre toch w e l g e n o e g h e b b e n ? H o e

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1925

Inaugurele redes | 31 Pagina's