GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 66

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

58 Bij de natuurvolken heeft de droom volgens KRUYT dus een ontzaglijken invloed op het doen en laten van den mensch. Op Nias gaat de bruidegom vóór het huwelijk een nacht in het huis der bruid slapen om door den droom te weten of zijn huwelijk gelukkig of ongelukkig zal zijn, want de voorouders hebben dan gelegenheid om hem te waarschuwen. En zoo verhaalt KRUYT tal van voorbeelden uit het dagelijksch leven. Wil men een nieuw huis betrekken, dan gaat men er eerst een nacht in slapen om zich te laten voorspellen wat iemand in de nieuwe woning zal overkomen. Sommige droomen worden in omgekeerden zin uitgelegd, want indien men zich zelf in den droom welwarend ziet, beteekent dit, dat men ziek zal worden of spoedig moet sterven. Vaste regelen voor het uitleggen van droomen zijn echter niet te geven, maar toch bestaat meestal eenig verband tusschen den droom en zijn uitlegging. Bij vele volken bestaat b.v. het geloof, dat het uitvallen van een tand in den droom het overlijden van een familielid voorspelt, omdat dan de eenheid der familie verbroken wordt, waarvan een gedeelte immers door den dood afvalt. Ook is eigenaardig en pleit zeker niet voor ons, dat sommige volken gelooven, dat het zien van een blanke in den droom ziekte voorspelt. Bij de Javanen is het uitleggen van droomen een soort wetenschap geworden, dikwijls gegrond op toevallige overeenstemming van woorden, welke overigens niets met elkander te maken hebben ; ook de Maleiers blijken er een eigenaardige droomuitlegging op na te houden, die natuurlijk weinig waarde heeft. Opmerkelijk is, dat men het kwaad, dat in den droom wordt voorspeld, tracht te voorkomen door den droom zoogenaamd waar te maken d. w. z. te laten gebeuren, wat men in den droom heeft gezien. Heeft men gedroomd, dat men uit een boom is gevallen, dan laat men zich voorzichtig uit een boom vallen om erger te voorkomen; een droom kan toch maar eens gevolg hebben. Ook kan men den droom neutraliseeren door te doen alsof er niets gebeurd is of hem van zich af te schudden. Voor de zending heeft de droom dan ook de grootste beteekenis, want de vrees om de voorouders in den droom weer te ontmoeten' was niet zelden de oorzaak, dat de inlanders van het Christendom werden teruggehouden. Deze voorouders zouden rampen en onheilen zenden, indien zij zich niet hielden aan de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's