GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 156

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

f*

148 en in alles werkzaam is, en dat werkzaam maakt en houdt, 't Geheim van het Christelijk leven is juist in alles Qods raad en hand en werk te zien, en toch tegelijkertijd, ja juist daarom, alle kracht en gave tot de hoogste activiteit te ontwikkelen. Naast die gemeende schriftuurlijke lijdelijkheid meenden anderen, bijzondere rampen en onheilen als directe straf van God te moeten opvatten, waarin men zich te onderwerpen had, inzonderheid gold dit bij eene epidemie, en bestrijding daarvan zou strijd tegen God zijn, en zonde zou 't zijn als men zou trachten haar te voorkomen. Doch tot zulk een opvatting geeft de Schrift geen grond. Het lijden dezer wereld, is zeker een oordeel, maar geen wereldgeriolit. Het betreft het menschelijk geslacht in het algemeen. Vandaar dat uit een bepaald lijden geen besluit mag getrokken worden tot iemands bijzondere schuld, evenmin als men uit iemands voorspoed besluiten mag tot zijn bijzondere voortreffelijkheid. Deze oogenschijnlijke tegenstrijdigheid wordt opgelost, door aan te nemen, dat de geschiedenis niet uitsluitend is het werk van Gods vloek, maar tegelijkertijd ook de openbaring van Zijne „gemeene gratie". Dit dogma der algemeene genade, reeds door CALVIJN beleden, is met name door Dr. KUYPER breed ontwikkeld, en komt hierop neer. Er zijn twee spheren, een staande onder het teeken van den vloek, de ander onder dat van genade. Over beide gaat Gods Voorzienigheid direct, maar ook op indirecte wijze door zijn ordinantie en door de in de natuur van den mensch aanwezige krachten. In tegenstelling met het instinctieve leven van het dier treedt bij den mensch een eigen werkzaamheid voor den dag, die hem het vrije gebruik der middelen mogelijk maakt. Deze mag hij niet, maar moet hij gebruiken tegen alle gevolgen van den vloek, in navolging van God zelf, die ons voorging, en in Zijn voorzienig bestel, door de werking Zijner gemeene gratie, de middelen daartoe heeft gesteld. „Wie bij zijn arbeid door die gedachte geleid en bezield wordt, heeft den adel onzer roeping verstaan; wie zich dit doelwit nog niet koos, mist nog de eenheid in zijn streven. Reeds in de middeleeuwen is het uitgesproken : De zonde verderft de ziel en daartegen strijdt de kerk in het heilgeheim ; de zonde verduistert ons verstand, en daartegen strijdt de wetenschap; de zonde verwoest ons lichaam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 156

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's