GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 16

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

4

Kan de school ons nu helpen op een of andere wijze ? Deze vraag moet bevestigd beantwoord worden, al ben ik ook overtuigd, dat we voorloopig wel met zeer matige en geringe hulp tevreden moeten zijn en dat we wel jaren moeten wachten, voordat we een beteren toestand zullen bereiken. De vraag, of er reeds genoeg voorarbeid verricht is geworden, waarop verder kan worden gebouwd, moet absoluut ontkennend beantwoord worden. Wie zich in de literatuur over deze materie inwerkt, kan zich niet aan den indruk onttrekken, dat de menschen aan het woord zijn, die bij zichzelf de volgende redeneering hebben gehouden. De quaestte van de beroepskeuze is van het hoogste gewicht, er moet coüte que coüte wat gedaan worden, laten we toch in vredesnaam niet stil blijven zitten, we moeten vooruit; de omstandigheden noodzaken ons, de geest des tijds wil het, voorloopig zal het nog wel gebrekkig zijn, maar geen nood, over die moeilijkheden komen we wel heen. Maar, vragen de bedachtzamen, beseft ge wel, dat ge op deze wijze meer kwaad dan goed doet en de nieuwe richting op mislukking zal doen uitloopen ? Ik zou me noch bij de enthousiasten noch bij de somberen willen aansluiten. Mij beperkend tot het vraagstuk: school en beroep en tot de eischen, die aan den onderwijzer gesteld moeten worden, mag ik nu wel zonder gevaar voor tegenspraak zeggen, dat hij voorloopig onmogelijk aan die eischen kan voldoen. Afgezien nog van den tijd, dien hij daaraan zou moeten besteden met de tegenwoordige regeling van de lesuren en van het aantal leerlingen voor een onderwijzer bestemd, waardoor het reeds niet mogelijk is deze opdracht te vervullen, is het mijn vaste overtuiging, dat hij, uitzonderingen nu daargelaten, daarvoor niet competent is. We komen nu op de tweeërlei richting, waarin men zich de verbinding school en beroep denkt. De eerste zou deze zijn, dat de onderwijzer observeert, nauwkeurig observeert naar de psychologische eigenschappen van den leerling. (De details volgen later). Hij moet zoogenaamde psychogrammen leveren, die voor den leider van het beroepskantoor een leidraad moeten zijn voor het aanwijzen van een bepaald beroep voor een bepaalden leerling, zal hij het in 't algemeen verder brengen dan nu in zijn be-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's

1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1921

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 104 Pagina's