GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 56

Bekijk het origineel

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 56

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

46 Pancovms roemt onze plant m zi]n Herbarium portatile (bl 6) als , gut die erlahmte *o) und erfrorne Gheder d a r m nu b a d e n "

*** Uit het bovenstaande is wel gebleken dat onze Agnmome zeen algemeen gebruikt is als remedie tegen wonden, zweren en inge~ wandsbezwaren N o g meer populair is ze echter geweest als medicament tegen aandoeningen van lever en milt D e namen Leberkraut en Liverwort spreken m dezen voor zichzelf en de enige zuiver N e d e r landse naam die ik voor de Agnmome ken is Leverkruid Dit zegt genoeg omtrent haar populairiteit onder ons volk H a a r gebruik m deze zm kunnen we de eeuwen door volgen van de oudheid af tot op de huidige dag toe Paulos van Aegina is voorzover ik heb kunnen n a g a a n m de middeleeuwen de eerste die de Agnmome als leverkruid naar voren brengt In het zevende boek van zi]n bekende medische werk (cap 3) schujft hl] dat Eupatorion reinigende kracht heeft en daardoor ook de verstopte buizen van de lever opent In de middeleeuwen en ook nog in later tijd, worden lever~ en miltziekten meestal m een adem genoemd daarom is 't merkwaardig, dat dit m betrekking tot de Agnmome als geneeskruid met het geval IS, voorzover mij bekend is w o r d t zi] m deze periode niet verdei genoemd als remedie tegen leveraandoemngen, terwijl herhaaldelijk van haar gebruik bij miltpijn en -ziekte gesproken wordt. Dit is m i te verklaren uit 't feit dat men m de middeleeuwen vooral Dioscorides en Plinius volgde die geen van beiden over de aanwending van de A g n m o m e bij leveraandoeningen spreken Laatstgenoemde schrijft van de Argemonia (bk 26 48) , Argemonia septem diebus in cibo sumta lienem consumere dicitur" (— men zegt, dat Agnmome gedurende zeven dagen m 't voedsel gebruikt, de milt geneest) 't Is echter nog de vraag, of Plmius met „Argemonia" werkelijk dezelfde plant bedoelt als het „Eupatorion ' van Dioscondes (onze Agnmome), maar op deze kwestie behoeven we hier niet verder m te gaan w a n t de latere schrijvers nemen dit wel als zeker aan immers de Romeinse arts Galenus 4i) spreekt van de ,,Argemone Hums radicem Graeci eupatorium dicunt" ( = D e wortel daarvan wordt door de Grieken Eupatorium genoemd) Hier wordt dus Ar^emone-wortel met Eupatorium vereenzelvigd En m oude uitga ven van Pseudo-Apuleius vinden w e bij 't hoofdstuk Argimoma een goed te herkennen afbeelding van onze A g n m o m e De kruidboekschrijvers uit de 15de en 16de eeuw sluiten zich m dezen bij Galenus aan Pseiido-Apuleius dan (Corp medic lat vol I V p 74) volgt Plinius m dezen getrouw m de opmerking ,,Ad splenis dolorem ( =

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 142 Pagina's

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 142 Pagina's