1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 204
194 H e t zal vooral de practijk der met officieele psycho-analyse zijn, die hier bezwaren kan opleveren De levende psycho-analyse vertoont meermalen aldus H a e b e r h n een verwerpelijke ethiek tusschen de regels Er is meer of mm vaag zichtbaar een affiniteit tot een bepaalde ethiek En dat is dan allereerst het ethisch relavitisme In deze ethische theorie en houding w o r d t de objectieve zm der ethische vraag geloochend E r is alleen dan een subjectief goed, een juistheid betrokken op een w a a r d e e r e n d subject Zinloos zou het zijn volgens deze richting n a a r goed en k w a a d verder te vragen Meermalen nu gevoelt men bij psycho-analytici deze houding die de ethische problematiek niet ernstig neemt en die zelfs h a a r als een de gezondheid storende factor beschouwdt Zij zou de ziels-rust storen, meenen zij Soms acht men wel de vraag n a a r goed en k w a a d zinrijk (positieve ethiek) doch men acht sceptisch die normen toch niet kenbaar In ethische resignatie zoekt en strijdt men niet verder M e n streeft n a a r de gezondheid van den patient n a a r de genezing van neurose en verder moet de patient het celf maar weten En als men de objectieve norm erkent dan wil men toch de d w a a s heid van een moraal niet die subjectieve offers vraagt voor objectieve verplichtingen Dit subjectivisme vormt meermalen de achtergrond der psychoanalytische behandeling D e subjectieve behoeften staan het hoogst en verder is er niets M e n is tegenover de psycho-analyse niet onbillijk als men zegt dat in de practijk het accent meermalen aldus ligt H e t IS een accent van een soort subjectief radicalisme zooals Nietsche die voorstond D a a r schuilt zorg voor de gezondheid achter M e n legt het accent met een achtergrond van bezorgdheid voor het ethisch rigorisme de radicaal tegengestelde objectief ethische opvatting D e psycho-analyse heeft zoo vaak te maken met de tobbers de zelf-kwellers de dwangneurotici met hun ethische obsessies Zij komt de masturbanten tegen die vol zelf-kwellmg zijn kunnen voor enkele mas,turbaties uit nood en die dit zi)n op grond van de straf-dreigmgen van een rigoureuze ethiek Zij de psychoanalyse weet ook hoe die kv>ellmgen samenhangen met een verdrongen drift die langs omwegen het geweten een scherpe trek geeft Z y let er op hoe het stroef ethisch verbod op het jonge kmd een zeer neerslaanden invloed heeft en de identificatie met een strengen vader representant der rigoureuze ethiek het leven verder k n a u w e n kan D e psycho-analyse m zijn practische openbaringen erkent als regel de ethische problematiek wel Soms doet ze het niet dan is er het zoo arm ethisch relativisme Soms zet zij de vraag sceptisch ter zijde Doch doorgaans erkent ze de vraag en lost haar practisch op in subjectieven zin H e t is hier de plaats om te wijzen op het feit, dat in de verhouding
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's