GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 57

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

55 schrijft, en of men een zoo verbluffende onwetendheid met de levenskracht der Apostolische Kerk bij een ernstig geleerde onderstellen kan ? 76) Eén evangelie is door de andere apostelen en door Paulus verkondigd (i Cor. 15 : 11). Nooit is door één der andere apostelen het tegendeel beweerd. Daarom kan hij den vloek spreken over elk ander evangelie dan het zijne, omdat hij het evenals alle apostelen van den Heere zelf ontvangen had. Buiten dat evangelie geen ware kennis van den Christus Gods — geene zaligheid mogelijk. Wij zagen reeds hoe met Paulus ook Johannes zeer sterk verdacht wordt van onder vreemde invloeden te hebben gestaan. Slechts op twee beweringen willen wij ingaan. De beweerde ontleening van de logosleer aan Philo, en de voor velen vaststaande afhankelijkheid der Apocalypse in hare visioenen. Die twee, omdat anders niet onvoorzichtige theologen hier deze nieuwe methode meenen concessies te mogen doen. 77) Staan deze beweringen dan zoo vast, dat hier geen recht op orginaliteit is te handhaven? Ik meen van niet. Men beweert dan dat de zoogenaamde logosleer'. van het Johannes-evangelie — samen gevat in het veertiende vers van het eerste hoofdstuk: -Mi o' lóyog GUQ^ lyiVfTO aai toif^vcoafv Iv rjjiiv, xai i&èccad^ii&a TI-JV §ó^ai> avrov, öó^ar (hg jA,ovoytvovg naqa navQÓg, nli^Qtjg f^uQiTog acd ccXTj&iictg •—

is ontleend aan den wijsgeer Philo, die op zijn beurt» weer voortbouwt op Plato en de Stoa. De Xóyog > vorjTMÓg van Philo is de idèa iöiiöv van Plato. 78) Reeds •• in de i8e eeuw vond deze meening aanhangers. In de 19e eeuw werd zij o.a. door L ü c k e en d e W e t t e voorgestaan, en met name overgenomen door de school

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's