GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 67

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

65 zij de enkele verschijnselen der historie allereerst zoekt te verstaan uit hare eigene „Entwicklungsreihe", en dan pas overgaat tot het aannemen van vreemden invloed. 88^ En het schijnt bij de voorstanders dezer methode juist andersom te moeten gaan. De minste gelijkheid is analogie, en de analogie overname van de zijde van het Christendom. Als het gaat over de opstanding van Christus, dan komt niet eens de overweging op, of het feit historisch waar is, maar dadelijk wordt de vraag gesteld : hoe is het te verklaren dat men dit heeft geloofd, en hoe kwam deze legende in de evangeliën. En ziet dan liggen al ras de analogieën voor het grijpen ! Een grooter bezwaar komt nog hierbij, dat men, als er gelijkheid van vorm bestaat, dadelijk tot gelijkheid in gedachte besluit. Niet alsof ik meen dat men het eerste maar spoedig mag doen, als men het laatste slechts ontkent. Dat is de groote fout van A l f r e d J e r e m i a s , waarover hij naar verdienste door S c h ü r e r werd gecastigeerd. Hij ziet in al de analogieën schemata, die in de christologie tot realiteit zijn geworden. ^9) En nu meent hij een wedstrijd met de „Religionsgeschichtler" te mogen aangaan in het opsporen van babylonische analogieën, en toch hun standpunt te bestrijden. Dit bezorgde hem de critiek van S c h ü r e r, dass die Methode des Verfassers eine höchst bedenkliche Verwandtschaft mit der von ihm abgelehnten religionsgeschichtliche Methode zeigt". 9°) Zelfs hebben P f l e i d e r e r e n G u n k e l het noodig geacht van te voren zich tegen dit argument te verdedigen. P f l e i d e r e r waarschuwt tegen het verwisselen „zwischen der inneren Verwandtschaft religiöser Vorstellungen und ihren aüsseren geschichtlichen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's