GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34 In de tweede plaats geeft R e i s c h 1 e toe, dat R i t s c h l in zijne exegese dikwijls den zin der woorden geweld aandeed, om ze aan te passen aan zijne dogmatische grondgedachte. Alles moest uit de ethische opvatting verklaard. Daarbij kwamen nog andere eenzijdigheden der Ritschliaansche theologie, gelijk R e i s c h l e ze noemt, die de leerlingen verder voortdreven. Zoo lette R i t s c h l zeer zelden op de „Religionsgeschichte", dacht hij niet aan eene openbaring Gods ook in andere religies, spreekt hij in zijn opvatting van het religieuze leven alleen over de normale gedaante der religie, en hare Wechselbeziehung met de zedelijkheid, terwijl hij geen oog had voor de vormen van het religieuze leven, die zich toonden in de mystiek, en in de vraag naar de verhouding tusschen christelijk geloof en „Welterkennen" zich zijne wijsgeerige gedachten, in aansluiting aan K a n t , „allzu souveran zussammengerafft" heeft. De jongeren nu uit de Ritschliaansche school konden zich niet langer vinden in het dooreenmengen van dogma en historie; en stonden sceptisch tegenover de poging om de substantieelö identiteit van het verleden en het heden te betoogen. Zij konden niet rusten in de isoleering van het Christendom, de beperking van de openbaring tot Christus, de kloof tusschen geloof en weten, en het fundament der theologie te zoeken in de openbaring door Christus en het bewustzijn der gemeente, door hem gesticht. Men zocht eene breedere basis, de erkentenis der waarheid ook in andere religies, de onderstelling van het wetenschappelijk recht eener algemeene idealistische wereldbeschouwing. Nu verdedigt G o t t s c h i c k 48) wel met veel scherpzinnigheid de Ritschliaansche theologie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's