GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 76

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

74 dom langs naturalistischen weg. Alles m o e t evolutionistisch verklaard worden. Hij en de zijnen gingen daarin voor het Nieuwe Testament in het voetspoor van W e l l h a u s e n , die Israel's historie beschreef zonder dat een spoor van transcendenten invloed overbleef, Qok het moeielijke punt van de profetie werd herleid tot eene schildering van het immanente zieleleven van deze groote religieuze heroën. H a r n a c k had hetzelfde gedaan voor de Dogmenhistorie. In plaats van den bovennatuurlijken factor, den Heiligen Geest, kwamen allerlei zuiver menschelijke motieven aan het woord. Slechts het Nieuwe Testament bleef nog over. Relig-ie is nu echter eenmaal voor deze theologen een vergankelijk verschijnsel der wereldhistorie — ook het Christendom dus realiseert zich in een rij van gewone ontwikkelings-processen. T r ö 11 s c h beschrijft uitvoerig hoe het bovennatuurlijke in de religie en het Christendom langzamerhand verdween. Hij spreekt van de „wissenschaftliche. Erschiitterung der grundlegenden Ideen des bisherigen Christentums", zoowel wat zijne historische elementen betreft, als wat betreft zijnen metaphysischen inhoud, het geloof aan voorzienigheid en aan wonderen, aan het tot menschwording afdalende goddelijke wezen, geopenbaarde moreele wetten, hemel en hel, kerkelijk instituut en normae. 99) Zoo wordt de bewering van elke religie, dat zich in haar eene transcendente wereld openbaart, tot dwaling. De wetenschap die religie tot illusie maakte teekent en verklaart alleen de psychische verschijnselen. Voor illusionist en positivist is de religie niets dan een gewoon aardsch verschijnsel, hoogstens een gewichtige paragraaf van de psychologie en anthropolog-ie. Het standpunt van T r ö l t s c h c.s. moge nog terugdeinzen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's