GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

de religie is het eerste en eigenlijke object van de theologische wetenschap; pas na het religieuze leven zelf te hebben beschouwd, mag de theologie gaan denken over den neerslag en uitbeelding der religie in instituut en leer, in kerk en theologie. De eerste taak van den theologischen geschiedschrijver is mee voelen en beschrijven het religieus en zedelijk leven in zijn oorspronkelijkheid. Hij mag niet doen als de man, die zich tevreden stelt met den loop van den stroom te volgen en zijn inwerking op de omgeving, hetzij ten zegen of ter verwoesting, na te gaan, veeleer moet hij vóór alle dingen het ruischen en opborrelen van de bron gaan beluisteren, d ü r waar zij uit de mysterieuze diepte der aarde ontspringt. Naar deze opvatting van de taak der theologie zoekt W e i n e 1 vooral naar ekstatische trekken, die ook het naapbstolisch tijdvak vertoont. Geen kerk- en dogmengeschiedenis meer, maar een geschiedenis der religie of der vroomheid. Dezelfde methode voor den lateren tijd, als die van G . u n k e l c. s. voor het Nieuwe Testament. Deze methode rust weer in een zeker algemeen principe door R e i s c h 1 e het sterkst getypeerd gezien in E r n s t T r ö l t s c h . 38) Reeds door meerderen was de eisch gesteld, dat in de theologie het Christendom op dezelfde manier moest worden behandeld als de andere religies. Men eischte, z. a. G. K r ü g e r het uitdrukte, de opheffing van het „Dogma" van het Nieuwe Testament, en wilde het Nieuwe Testament eenvoudig inlijven bij de oudchristelijke letterkunde. Hier te lande radicaal de theologische faculteit omzetten in een „religionsgeschichtliche", zonder dogmatiek, en met gelijkstelling van alle godsdiensten. T r ö l t s c h nu heeft systematisch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's