GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

II

1

zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig woord van den Heiland in zijn dieperen zin wordt onderkend, pas als men een blik geslagen heeft in de gemoedswereld van het joodsche volk dier dagen. Alleen brengt deze waardeering der nieuwere studie zeker niet mede dat men hare gevolgtrekkingen overneemt. Zoo schreef S c h ü r e r zijne breedvoerige Geschichte des Jüdischen Volkes im Zeitalter Jesu Christi, 5) gaf B o u s s e t zijne Religion des Judentums im N. T . Zeitalter, 6) terwijl anderen meer in detailpunten samenhang zochten tusschen de leeringen van het Christendom en de gedachten van het Jodendom, met name wat betreft de Apocalyptiek. 7) Bijzonder hadden hierbij dienst te doen de apocryphe en pseudepigraphische geschriften van het Jodendom, hetgeen terecht weer verzet wekte bij meer behoudende theologen als S c h l a t t e r en D a l m a n , die voor de Nieuw-testamentische studiën betere teekening verwachtten van het milieu, uit de overlevering der ofificieele joodsche schriftgeleerdheid. ^) Ook hier echter had de nieuwe evolutie haar eindpunt nog lang niet gevonden. Wel was de literatuur van het latere Jodendom opgenomen in den studiekring, en toegegeven dat eene vreemde religie op de verdere ontwikkeling invloed had geoefend, maar het terrein was nog te zeer begrensd. Men kan niet blijven staan bij het Judaïsme en het Hellenisme. Vooral baande het onderzoek der joodsche literatuur den weg voor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's